امضا تفاهم نامه گازی بین عراق، اردن و مصر

وزارت انرژی و منابع معدنی اردن اعلام کرد این کشور به همراه عراق و مصر روز پنجشنبه یک تفاهم نامه صادرات گاز امضا کرده اند. بر اساس این تفاهم نامه گاز عراق به اردن و مصر صادر خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاری شین هوا؛ "محمد حمد" وزیر انرژی اردن روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد بر اساس این طرح میدانهای گاز طبیعی عراق به خطوط انتقال گاز کشورهای عربی متصل خواهد شد. این خط لوله عربی از منطقه العریش در شمال سینا در مصر تا اردن و سپس لبنان امتداد دارد.
عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق نیز خاطرنشان کرد در صورتی که میدانهای گاز طبیعی عراق به این خط لوله وصل شوند امکان صدور نفت عراق به اردن، مصر و دیگری کشورها از جمله سوریه و لبنان فراهم خواهد شد.

بر اساس اعلام این وزیر عراقی این سه کشور در حال بررسی امکان احداث خط لوله جدید نفتی هستند که از بندر بصره به بندر عقبه در اردن و سپس به مصر متصل خواهد شد.
حمد افزود ساخت این خط لوله نفتی 18 میلیارد دلاری که یک میلیون بشکه نفت را روزانه از بصره به بندر عقبه منتقل خواهد کرد اوایل 2018 به پایان خواهد رسید. به گفته وی عراق به دنبال آن است تا با توسعه این خط لوله از عراق به مصر، از خاک این کشور برای صادرات نفت خود به دیگر کشورهای آفریقایی نیز استفاده کند.

شریف اسماعیل وزیر نفت مصر نیز در این کنفرانس خبری گفت مصر آماده است با پالایش نفت خام وارداتی از عراق در پالایشگاههای خود به صادرات آن به دیگر کشورهای آفریقایی کمک کند.
وی افزود صادرات گاز از مصر به اردن به علت وقوع چندین انفجار در این خط لوله با وقفه مواجه شده است. این خط لوله گاز در حال حاضر در دست تعمیر است.

اگر این انفجارهای خطوط لوله گاز در مصر ادامه پیدا کند این توافق گازی نیز با مشکل مواجه خواهد شد. از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر توسط نظامیان مصری در سال 2013، چندین انفجار در خطوط لوله گاز این کشور در منطقه سینا روی داده است. مقامات مصری شبه نظامیان تندرو را عامل این انفجارها معرفی کرده اند.
اردن که سالیانه 96 درصد انرژی مورد نیاز خود را از خارج این کشور وارد می کند بعد از قطع صادرات گاز مصر به این کشور مجبور شد برای تولید برق سوخت مورد نیاز خود را به قیمت گزاف از خارج بخرد.

اردن قصد دارد چندین طرح نفتی و تجدید شونده را برای تولید برق در این کشور اجرا کند. انتظار می رود بیشتر این طرحها در سال 2018 اجرایی شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: عراق ، اردن ، مصر ، گاز ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار