مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب :

افزایش "قیمت" خرید پساب توفیق چندانی نداشت/ بانکها "وزارت نیرو "را قبول ندارند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: در افزایش قیمت خرید پساب توفیق چندانی نداشتیم و همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از امتناع بانکها در پرداخت اعتبارات زمانی که طرف حساب دولت است سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب گفت: تعدادی از پروژه‌های محیط زیستی از تحریم خارج شدند و پروژه‌های  که در بانک جهانی پیش از این تعیین تکلیف شده بودند در جریان دریافت اعتبار از این بانک قرار دارند.  
 
وی با بیان اینکه طی یک ماه پیش شش قرارداد توسعه سرمایه‌گذاری آب و فاضلاب در استان فارس به امضا رسیده است، افزود: ارزش این قراردادها چیزی بالغ بر 200 میلیون دلار بوده که از سوی بانک توسعه اسلامی تامین اعتبار شده است.
 
وی همچنین از امضای دو قرارداد در زمینه سرمایه‌گذاری آب و فاضلاب با اعتبار بانک توسعه اکو خبر داد و گفت: در زمینه فاینانس نیز اقدامات خوبی انجام شده به طوری که پروژه‌های فاینانس نیز به مرحله ال سی رسیده اند.
 
جانباز همچنین از پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران از طریق اوراق مشارکت خبر داد و گفت: بخش دیگری از مطالبات پیمانکاران با اوراق مشارکتی که در بودجه سال 93 در نظر گرفته شده تهاتر شود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از امضای 11 قرارداد در زمینه سرمایه‌گذاری توسعه آب و فاضلاب سخن گفت و افزود: 70 قرارداد دیگر نیز که به شکل bot و بیع متقابل نیز در مرحله اجراست.
 
وی با اشاره به شیب رو به پیشرفت سرمایه‌گذاری روشهای نوین توسعه مشارکت بخش خصوصی گفت: در حال حاضر عمده سرمایه‌گذاری ها از طریق مناقصات صورت می گیرد و تمام تلاش ما براین است تا با سرعت مناسب و اطلاع رسانی درخور سرمایه گذار را به سمت اجرای پروژه‌ها سوق دهیم.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید اطمینان خاطر نسبت به بازگشت سرمایه‌اش داشته باشد افزود: باید با پیگیری مصوبات اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار داده شود و همچنین کاهش بروکراسی‌های اداری در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز باید سرعت گیرد.
 
جانباز تصریح کرد: در افزایش قیمت خرید پساب نیز توفیق چندانی نداشتیم و این امر موجب می‌شود تا میزان سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.
 
وی در ادامه از جزئیات قراردادهایی که امروز در بخش آب و فاضلاب به امضا رسید گفت: تاسیسات آب و فاضلاب شهر سیرجان با حجم سرمایه‌گذاری 1700 میلیارد ریال کاهش هدر رفت آب در پهنه مشهد به ارزش 110 میلیارد ریال ارتقا و توسعه تصفیه خانه شهرک قدس با حجم سرمایه‌گذاری 852 میلیارد ریال آبرسانی به شهر خمین از خط انتقال سد کوچری به حجم سرمایه گذاری 500 میلیارد ریال و آبرسانی به شهر بوکان حجم سرمایه گذاری 1000 میلیارد ریال از جمله پروژه‌هایی که به امضا رسیده است.
 
جانباز همچنین هشت پروژه تاسیسات نمک زدایی در استان هرمزگان نیز از دیگر پروژه‌های به امضا رسیده امروز است.
 
*بخش خصوصی رمق ندارد
 

مقصودی مدیرعامل لوله و ماشین سازی ایران در ادامه این مراسم با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از سوی بخش خصوصی بدون بازگشت سرمایه بوده افزود: این امر موجب شده رمق  بخش خصوصی گرفته شود و اولین اقدام احیای بخش خصوصی بهبود اوضاع اعتبارات مالی است.
 
وی ادامه داد: موفقیت این قراردادها مشروح به تامین منابع مالی است.
 
مقصودی با بیان اینکه تامین مالی از منابع دولتی بسیار طولانی است افزود: بانکها زمانی که طرف قرارداد بخش خصوصی دولت باشد از تامین منابع مالی سرباز می‌زنند.
 
وی ادامه داد: چند نرخه بودن منابع مالی از دیگر مشکلات بخش خصوصی است و کشور باید به سمتی حرکت کند که منابع مالی یک دست و یک نرخه شود.
 
مقصودی تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که باید صورت گیرد انجام تعهدات وزارت نیرو است.
 
*خرید تضمینی اب عامل ترغیب کننده نیست
 
شینی رییس انجمن صنفی آب و فاضلاب در ادامه این مراسم گفت: واژه خرید تضمین آب فی نفسه عامل ترغیب کننده شرکتها و سرمایه گذاران نیست.
 
وی ادامه داد: یک روش تسریع کننده در جذب سرمایه‌گذاری اعتبارات اسنادی ریالی غیرقابل برگشت است.
 
وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته به تعهدات داده شده عمل نشده خاطرنشان کرد: بحث خرید تضمینی آب باید به شیوه‌ای باز شود تا سرمایه‌گذار ترغیب به سرمایه‌گذاری شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار