"بورس انرژی" چهارمین بورس کشور یکساله شد

سال گذشته براي بسياري از منتقدان، تاسيس بورس انرژِي دور از ذهن بود که اين بورس بتواند بدون حضور نفت خام اصلي ترين محصولي که همگان منتظر عرضه آن در بورس انرژي بودند، دوام بياورد. اما بورس انرژي در طول يک سال گذشته با عرضه 20 نوع محصول در بازار فيزيکي و معامله برق ارزشي بالغ بر 450 ميليارد تومان به دست آورد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، بورس انرژي19 اسفند 91 با معامله برق، قطران و زغال سنگ کار خود را آغاز کرد.
 
600 تن قطران زرند به قيمت پايه هر کيلوگرم 5 هزار ريال و 200 تن زغال سنگ حرارتي کرمان به قيمت پايه هر کيلوگرم يک هزار ريال و 2 هزار 856 مگاوات ساعت برق در اين روز معامله شد تا بورس انرژي کار خود را به طور رسمي آغاز کند. 

در اين يک سال معاملات در هر دو بازار برق و فيزيکي با فراز و نشيب هايي همراه کرد. اما با همه اين اوصاف، امروز ارزش دو بازار فيزيکي و برق به 450 ميليارد تومان بالغ شده است. 

در طول يک سال 100 ميليارد تومان ارزش معاملات برق و 350 ميليارد تومان ارزش معاملات بازار فيزيکي بوده است.

در بازار برق يا همان مشتقه، برق در قالب چهار نماد بار پيک روزانه، بار پايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه معامله مي شود. در بازار فيزيکي تنوع محصولات از زغال سنگ و قطران تا متانول، انواع حلال، گازهاي مايع و آيزوريسايکل، ميعانات گازي، و اکستراکت، نفتاي سبک، پلاتفرميت پاي در کورس قيمت گذاري بورس انرژي گذاشت البته هنوز نفت خام نتوانسته است پاي در اين ميدان بگذارد اما با معامله انواع محصولات بازار فيزيکي راه چه از جهت سخت افزاري چه نرم افزاري براي ورود اصلي ترين محصول انرژي کشور به بورس انرژي هموار مي شود.

بورس انرژي کار خود را با مدير عاملي شاپور محمدي آغاز کرد که با روي کار آمدن دولت يازدهم ، مدير عامل بورس انرژي به سمت معاون اقتصادي وزير اقتصاد برگزيده شد و اداره بورس انرژي به دست سيد علي حسيني معاون سابق نظارت بر بازارها و بورس هاي سازمان بورس سپرده شد تا به عنوان دومين مديرعامل چهارمين بورس کشور کار خود را در سنگر جديد آغاز کند.

حسيني با توجه به فعاليت طولاني خود در سازمان بورس روند شکل گيري بورس انرژي را به خوبي به ياد مي آورد و مي گويد: تلاش براي تشکيل بورسي که بتوان در آن، حامل هاي انرژي را معامله کرد به يک دهه قبل بر مي گردد. البته اين تلاش ها در قالب دو بورس مجزا براي معامله برق و معامله نفت دنبال مي شد.
 
پس از تصويب قانون بازار جمهوري اسلامي ايران در آذر 1384 تلاش ها سمت وسوي مشخصي به خود گرفت و بالاخره پيشنهاد تشکيل بورسي واحد براي معامله انواع حامل هاي انرژي از جمله برق و هيدرو کربورها در سال 1390 از سوي سازمان بورس و اوراق بهادار به شوراي عالي بورس ارائه شد و اين شورا با آن موافقت کرد. 

وي درباره جايگاه بورس انرژي در اقتصاد ملي و بازار سرمايه گفت : با توجه به تخصصي بودن اين بورس رويکرد آن هم تخصصي است و از آنجايي که بورس بهترين نقطه براي تعيين قيمت هر نوع محصول يا اوراق عرضه شده در آن است ، بورس انرژي در پي آن بود تا بازاري شفاف با دسترسي زياد در سطح ملي و منطقه اي براي کشف قيمت حامل هاي انرژي، تامين مالي توليد کنندگان و مديريت ريسک ايجاد کند.  

حسيني سال 92 را براي بورس انرژي سالي مهم براي اين بورس نوپا ارزيابي مي کند و مي گويد: امسال بيشتر فرآورده هاي ويژه پالايشگاه هاي نفتي مثل انواع حلال ها ، آيزوريسايکل، آيزوفيد و همچنين ميعانات گازي و از محصولات پتروشيمي متانول و برش هاي سنگين در بورس انرژي معامل شده اند.

همچنين برق نيروگاه هاي خصوصي طي اين دوره مهمان دائمي بورس انرژي بوده است که براي يک بورس نوپا حفظ و تداوم معاملات اصلي ترين گام محسوب مي شود. 

مدير عامل بورس انرژي ابراز اميدوار کرد سال آينده با به ثمر نشستن برنامه هايي که در حال پيگيري است سال خوبي براي بورس انرژي باشد.

وي افزود: اين برنامه ها در زمينه توسعه بازارهاي موجود از جمله بازار فيزيکي محصولات پالايشي و پتروشيمي است. همچنين برنامه هايي در زمينه توسعه بازار مشتقه برق و طراحي ابزارهاي تامين مالي براي توليد کنندگان برق و ساير حامل هاي انرژي درجريان پيگيري است.

اين مقام مسئول تحقق اين برنامه ها را در گرو حمايت جدي بورس انرژي از طرف سياستگذاران اقتصادي خواند و اظهار داشت: حمايت و پشتيباني وزارتخانه هاي اقتصاد، نفت و نيرو و درک قابليت هاي اين بورس براي ارتقاي شفافيت، سلامت و انضباط مالي، تامين مالي و کمک به رشد وتوسعه پايدار کشور عزيزمان جمهوري اسلامي ايران، مي تواند به آينده اين بورس و نقش آفريني آن در اين عرصه هاي اقتصادي کمک شاياني کند.
 
***تاريخچه تأسيس بورس انرژي
 
 
اوايل دهه 80 ايده تأسيس بورسي براي انجام معاملات نفت در فرآيندي مشترک ميان وزارتخانه هاي نفت و اقتصاد شکل گرفت.  

براي محقق شدن اين ايده، اواخر بهمن ماه سال 86 مبادلات فرآورده هاي نفت و پتروشيمي در بازار سرمايه آغاز شد.

در حالي که تلاش مسئولان بر تأسيس بورس معاملات نفتي متمرکز بود، وجود زيرساخت هاي موجود در صنعت برق کشور و تمايز ايران در اين عرصه نسبت به کشورهاي منطقه، لزوم راه اندازي بورس برق همزمان با شکل گيري بورس نفت را به طور جدي مطرح کرد. 

به اين ترتيب در خرداد 87 شوراي عالي بورس با تأسيس بورس برق موافقت مي کند. 

تشکيل بازاري منسجم براي در برگيري همه کالاهاي از جنس انرژي و تشکيل بورسي جامع و واحد براي معاملات انواع حامل هاي انرژي نيز پيشنهاد شد و بالاخره تلاش ها براي ورود نفت و ديگر حامل هاي انرژي به بازار سرمايه و تعيين قيمت اين محصولات در بورس اوايل سال 90 شکل ديگري يافت.  
در اين سال شوراي عالي بورس تصميم گرفت بورسي را با محوريت حامل هاي انرژي شکل دهد. اين شورا در جلسه سي ام خرداد 90با تجميع درخواستهاي جداگانه براي راه اندازي بورس نفت و برق به راه اندازي بورس انرژي راي داد.
 
بر اين اساس بورس انرژي به عنوان چهارمين بورس کشور براي عرضه محصولا نفت و مشتقات نفتي، برق، گاز طبيعي، زغال سنگ، حق آلودگي و سيار حامل هاي انرژي شکل گرفت.

در پي صدور مجوز فعاليت بورس انرژي و براي تعيين گروه هاي سهامداري اين بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار فراخواني را در روز 5 تير90 جهت مشارکت نهادهاي مالي و فعالان صنعت نفت، گاز و فراورده هاي نفتي برق و با قيد ترکيب 60 درصد نهادهاي مالي، 20 درصد فعالان صنعت برق و نفت و 20 درصد عموم مردم و سقف 2.5 درصد براي هر متقاضي منتشر کرد.

 در آخر در روز يازدهم اسفند 90 مجمع عمومي مؤسس شرکت بورس انرژي برگزار شد و از ميان نامزدهاي عضويت در هيئت مديره، 7 عضو اصلي و 2 عضو علي البدل انتخاب شدند. با مشخص شدن ترکيب هيئت مديره بورس انرژي در 25 ارديبهشت 91 ؛ شاپور محمدي استاد دانشگاه تهران و رييس سابق کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران به عنوان نخستين مدير عامل بورس انرژي انتخاب و براي تأييد به سازمان بورس معرفي شد. 

پس از آن، زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري، دستورالعمل هاي مختلف چهارمين بورس کشور در طول هشت ماه طراحي، تدوين و راه اندازي شد تا بورس انرژي سال گذشته در روز 19 اسفند با حضور وزراي اقتصاد و نيرو به طور رسمي فعاليت خود را آغاز کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، انرژی ، سهام ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار