برای اولین بار در ایران محقق شد:

ساخت مولد گاز HHO برای "کاهش آلایندگی انواع خودرو"

محققان مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات، موفق به ساخت مولد گاز HHO و استفاده از آن برای کاهش آلایندگی انواع خودرو و کاهش مصرف سوخت آن ها شدند.

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، نادر عزیزی محقق این پروژه که به سرپرستی دکتر قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد انجام شد گفت: برای ساخت این مولد، مدت یکسال زمان صرف شده است.  

وی با بیان این مطلب که اخیرا آلاینده های خروجی حاصل از احتراق سوخت های فسیلی اعم از بنزین ، گازوئیل و گاز CNG در حال افزایش بوده و این امر توجه جهانی را به سوی خود معطوف ساخته است گفت: در ایران آلودگی کلان شهرها بخصوص تهران مشکلات زیادی را در بهداشت و سلامت برای مردم ایجاد می کند و در دراز مدت نیز تاثیر زیادی بر روی هزینه های سنگین بهداشت و درمان و بیمه نشان خواهد داد. 

وی ادامه داد: تمام تحقیقات نشان می دهد که افزایش دمای زمین راجع به تجمع گازهای خروجی از اگزوز های طرح های صنعتی و اگزوز اتومبیل ها است بطوریکه وسایل نقلیه موتوری سهم بیشتری مربوط به تولید این نوع گاز ها را بخود اختصاص می دهند و در آلودگی محیط زیست نقش دارند. 

وی با اشاره به این مطلب که نمونه بردار گازهای خروجی اتومبیل پنج نوع گاز را اندازه می گیرد که عبارتند از HC ،CO2 ، CO ،O2 وNO2 ، افزود: HC همان هیدروکربن های نسوخته است که از داخل موتور توسط اگزوز اتومبیل به هدر می رود. میزان دود سیاه خارج شده از اگزوز متناسب با مقدار HC می باشد.HC ها زمانی که زیاد استشمام گردند پرخطر هستند و از دلایل عمده افزایش HC در اگزوز عبارتند از timing (زمانبندی سیستم احتراق) بد یا زمانبندی پیشرونده برای احتراق است و دومین عامل نیز استفاده از "مبدل های کاتالیستی نامرغوب" است. 

این محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که میزان بالای گاز NO2 زمانی رخ خواهد داد که هوا به میزان بالایی در درون این موتورها گرم و متراکم شود تصریح کرد: موتورهای دیزلی سهم زیادی را در تولید این گاز دارند و این گاز نیز اگر در هوا زیاد باشد برای تنفس مشکل ساز خواهد بود. CO و CO2 یا به عبارتی منوکسید کربن و دی اکسید کربن از دیگر محصولات خروجی اگزوز هستند خود CO2  چون از نظر شیمیایی فعال نیست سمی نیست و در بعضی مواقع در نوشابه های گاز دار استفاده می شود اما اثر گلخانه ای را برای جو زمین ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: گاز CO گازی فعال و سمی است و از نظر خواص گازی بی رنگ و بی بو می باشد این گاز ایجاد سردرد می نماید و اگر به میزان زیادی از آن تنفس شود باعث مرگ و میر خواهد شد و چون این گاز فعال است تمایل به جذب اکسیژن از بدن را دارد که پیامد ناگواری دارد. 

مهندس شهرام عزیزی محقق دیگر پروژه ساخت مولد گاز ادامه داد: دستگاه مولد گاز با استفاده از توان الکتریکی باتری اتومبیل عمل هیدرولیز انجام داده و از آب موجود در داخل دستگاه هیدروژن و اکسیژن ایجاد می کند، هیدروژن و اکسیژن خروجی از این دستگاه بلافاصله از طریق لوله رابط به مسیرهوای ورودی از فیلتر هواکش تزریق و جهت احتراق به داخل موتور ارسال می شود. 

وی به مکانیسم عملکرد هیدروژن حاصل از این دستگاه اشاره کرد و ادامه داد: با تزریق هیدروژن به بالای پیستون این فرصت پیش می آید که  قطره سوخت که دارای کثیری از مولکول های هیدرو کربن  است  به ذرات ریزتری تبدیل شوند که در نتیجه آن  همه این ذرات در احتراق شرکت کرده و کامل بسوزند و به توان تبدیل شوند. خواص هیدروژن این عمل را میسر می سازد که قطرات سوخت را محاصره کرده باعث ترکیدن قطرات و ریز تر شدن آنها می شود.  

عزیزی به فواید استفاده از دستگاه HHO بر روی انواع خودروها اشاره کرد و گفت: فرصت به هیدروکربنهای داخل محفظه احتراق موتور برای شرکت همه آنها در احتراق و جلوگیری از خروج آنها از اگزوز خودرو که نتیجه این عمل افزایش توان خودرو و کاهش مصرف سوخت را به میزان 20 درصد میسر می سازد و موجب احتراق کامل در موتور و کاهش 20 درصدی CO خروجی از اگزوز اتومبیل و  احتراق کامل در موتور و کاهش 50 درصدی NOx خروجی از اگزوز خودرو را منجر می شود. 

وی ادامه داد: در این پروژه، هیدروژن تولیدی به هیچ نحو مانند FULL CELL در خودرو ذخیره نمی شود که ایجاد خطر نماید و هیدروژن تولیدی به همان نرخ تولید مصرف می شود و باهث کاهش دمای موتور خودروبه اندازه 10 درجه سلسیوس در سیستم خنک کننده که در نتیجه آن افزایش عمر روغن کاری و استفاده مداوم از کولر اتومبیل در روزهای گرم تابستان را بدنبال دارد. 

عزیزی با بیان این مطلب که ایده دستگاه مولد HHO یک ایده جهانی است ، افزود: از بابت قطعات تشکیل دهنده دستگاه، خوشبختانه تمام قطعات آن در داخل کشور موجود است و نیازی به تغییر طراحی برای موتور های خودرو نیست و بطور ساده قابل نصب بر روی انواع خودرو های بنزین سوز، گازوئیلی و گاز سوز است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: آلاینده ، خودرو ، احتراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۶ دی ۱۳۹۴
من اين مولد رو ميخوام خريداري كنم ،لطفا راهنمايي نماييد.
تماس با ٠٩١٢١٤٧٢٠٤٨
Iran (Islamic Republic of)
معصومه طاهری
۱۱:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
به نظر من خوبه
آخرین اخبار