نگاهی به ارکان سازمان ملل؛

سازمان بین‌المللی کار چه وظایفی بر عهده دارد؟

سازمان بین‌المللی کار، ILO کارگزاری تخصصی است که در صدد ترویج عدالت اجتماعی، حقوق بشر و حقوق کار است که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان بین‌المللی کار ILO کارگزاری تخصصی است که درصدد ترویج عدالت اجتماعی، حقوق بشر و حقوق کار فعالیت می‌کند و از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌ است البته ILO در 1919 ایجاد شد و در 1946 نخستین کارگزاری تخصصی ملل متحد نام گرفت.

جالب است بدانید ILO سیاست‌ها و برنامه‌های بین‌المللی را تنظیم می‌کند تا به اصلاح شرایط کار و زندگی کمک کند و همچنین ضوابط بین‌المللی برای کار به‌وجود می‌آورد تا به‌عنوان رهنمود برای مسئولان ملی در عملی کردن این سیاست‌ها مفید واقع شوند به همین خاطر برنامه‌های گسترده فنی اجرا می‌کند تا به دولت‌ها در موثر واقع شدن این سیاست‌ها کمک کند به‌علاوه در اجلاس آموزشی و پژوهشی شرکت می‌‌کند تا به پیشرفت این تلاش‌ها کمک کند.

ILO از این جهت که نمایندگان کارگران و کارفرمایان صدایی برابر با صدای دولت‌ها در تنظیم سیاست‌های آن داشته باشند در میان سازمان‌‌های جهانی منحصر به فرد بوده و از سه نهاد تشکیل شده است.

یکی از این نهادها کنفرانس بین‌المللی کار بوده که هر سال نمایندگان دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران را گرد هم می‌آیند تا ضوابط بین‌المللی را برای کار تعیین کنند البته درباره مسائل اجتماعی و کارگری که برای تمام جهان مهم هستند هم بحث می‌شود.

نهاد دیگر نهاد اداره کننده با تشکیل دو جلسه در هر سال و هدایت عملیات ILO برنامه و بودجه است که بر این اساس موارد و پرونده‌های مربوط و عدم رعایت ضوابط و معیارهای آنرا بررسی می‌کند و نهاد سوم هم دفتر بین‌المللی کار دبیرخانه دائمی این سازمان است.

شایان ذکر است؛ فرصت‌ها برای مطالعه و آموزش در مرکز بین‌المللی آموزش در تورین ایتالیا عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است؛ ابزارهای اقدام موسسه بین‌المللی مطالعات کار سازمان بین‌المللی کار شبکه‌های تحقیقات، مجامع سیاست اجتماعی، دوره‌ها و سمینارها، محققان مدعو و برنامه‌های آموزشی و انتشارات هستند.

گفتنی است؛ در پنجاهمین سالگرد ILO در 1969 جایزه صلح نوبل اهدا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار