اهواز/

تنوع چشمگیر صنایع دستی در استان اقوام و فرهنگ های گوناگون

صنایع دستی خوزستان در نوع خود منحصر بفرد بوده و از گذشته تاکنون از شهرت خاصی برخوردار بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ استان خوزستان یکی از استان های تاریخی است که در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان دارای اهمیت بسیاری از لحاظ صنعتی و اقتصادی است و یکی از قطب های مهم صنعتی و تولیدی ایران به شمار می رود.

وجود پتانسیل هایی نظیر صنایع نفت و گاز، رودخانه بزرگ کارون، کشاورزی پر رونق در این استان بر اهمیت آن در کشور افزوده است.

صنایع دستی خوزستان نیز در نوع خود منحصر بفرد بوده و از گذشته تاکنون از شهرت خاصی برخوردار بوده است تا آن جا که در متون قدیمی توسط جهانگردان نیز از برخی از آن ها یاد شده است.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی خوزستان درخصوص صنایع دستی استان اظهار داشت: با توجه به تنوع قومیتی که استان خوزستان دارد، انواع مختلفی از صنایع دستی بومی در استان یافت می شود.

مینای طلا و نقره، زیور آلات سنتی، خراطی، حصربافی، کپوبافی، سفالگری ، قالیبافی، قلابدوزی، جاجیم و گلیم، حصیر و بوریا، چادر شب، ورشو سازی، چوقا بافی و گبه بافی که بیشتر توسط عشایر بختیاری و عرب بافته می شود، از انواع این صنایع دستی هستند.

امیرعباس کاویانی بر ویژگی های منحصربه فرد صنایع دستی خوزستان تأکید کرد و گفت: به عنوان مثال ما در دزفول خراطی را داریم که این صنعت در استان تاکنون دو اثر، نشان اصالت یونسکو را دریافت کرده و نخستین موزه خراطی کشور نیز در سال 91 افتتاح شده است. در سال جاری نیز 25 اثر برای دریافت نشان ملی کیفیت معرفی شده بود که از این تعداد 19 اثر، این نشان را دریافت کردند.
 
وی به برنامه های میراث فرهنگی خوزستان برای حمایت از صنایع دستی نیز اشاره کرد و افزود: میراث فرهنگی خوزستان درصدد است که بازار و تولیدکنندگان را به هم وصل کند و در این خصوص راه اندازی خانه صنایع دستی را در دستور کار خود دارد.

 وی توجه به بسته بندی مناسب برای صنایع دستی را دارای اهمیت خاصی دانست و افزود: در خانه صنایع دستی اتاق طراحی و بسته بندی را راه اندازی می نماییم که در آن با کمک اساتید دانشگاه و متخصصان کاربردهای خاصی برای صنایع دستی استان تعریف می شود و در جهت بسته بندی مناسب نیز برنامه ریزی هایی انجام می شود. /س
 
برچسب ها: تنوع ، صنایع ، دستی ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.