بیگ بنگ حادثه‌ای تکرار ناپذیر + تصاویر

در یک زمان مهم و خاص در سنِ جهان زندگی می کنید، زیرا مشاهده ی آسمان شب برایمان همیشه اینگونه نخواهد بود. در واقع دوره ی زمانی فعلی جهان نسبت به زمان گذشته بسیار خاص به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، جالب است بدانید که در یک زمان مهم و خاص در سنِ جهان زندگی می کنید، زیرا مشاهده ی آسمان شب برایمان همیشه اینگونه نخواهد بود. در واقع دوره ی زمانی فعلی جهان نسبت به زمان گذشته بسیار خاص به نظر می رسد. ستاره شناسان سن جهان را ۱۳.۸ میلیارد سال برآورد کرده اند. هر چیزی در کلِ جهان در یک تکینگیِ فضا و زمان جمع شده بود و سپس در شکل یک فلش بصورت بیگ بنگ ( انفجار بزرگ ) فشرده شده بود. در کسری از یک ثانیه، نیروهای بنیادی جهان به وجود آمدند و پس از آنها انواع اولیه ی ماده و انرژی ایجاد شد. به مدت چند دقیقه، شبیه هسته ی یک ستاره بود و هیدروژن را با هلیوم ترکیب کرد.



 تصویری هنری از بیگ بنگ 
اخترشناسان می گویند تقریبأ ۳۷۷.۰۰۰ سال پس از بیگ بنگ، کل جهان تا نقطه ای سرد شد که شفاف شد. در طول چند میلیارد سال بعد، اولین ستارگان و کهکشان ها تشکیل شدند و ساختارهای درشت مقیاس در جهان را ایجاد کردند. این کهکشان های جدید با تشکیلِ پرهیجانِ ستارگان چشم انداز جالبی را بوجود آوردند. این زمان در کهکشان بسیار خاص بوده، اما این زمان متعلق به ما نیست. در طول چند میلیارد سال بعد، جهان همچنان گسترش یافت و در این دوره بود که این نیروی اسرارآمیز بنام انرژی تاریک رخنه کرد و بعدأ منجر به انبساط جهان شد. نمی دانیم انرژی تاریک چیست اما می دانیم که فشار ثابتی دارد که انبساط جهان را سرعت می بخشد. وقتی حجم جهان افزایش می یابد، سرعت انبساط آن نیز افزایش می یابد. 


 
شبیه سازی جهان در ۱.۹ میلیارد سال پس از بیگ بنگ. اعتبار تصویر: آلوارو ارسی، موسسه کیهان شناسی محاسباتی دانشگاه دورهام.  
 
به گفته ی ستاره شناسان در طول دوره های زمانیِ عظیم، جهان را از آن چیزی که امروزه می بینیم متمایز خواهد کرد. هرچه بیشتر به فضا نگاه می کنیم متوجه می شویم که کهکشان ها بسیار سریع در حال دور شدن از ما هستند. کهکشان هایی وجود دارند که سریعتر از سرعت نور از ما دور می شوند. به عبارت دیگر، نور این کهکشان ها هرگز به ما نمی رسد. وقتی ماده ی تاریک افزایش می یابد، کهکشان های بیشتری از این افقِ کیهانی عبور می کنند که برای همیشه برایمان غیر قابل مشاهده خواهند بود. همچنین می توانیم زمانی را در آینده تصور کنیم که تابش پس زمینه ی مایکروویو کیهانی ( CMB ) تا جایی گسترش پیدا می کند که غیر قابل تشخیص می شود و در نهایت، زمانی را خواهیم داشت که دیگر هیچ کهکشان دیگری در آسمان شب قابل مشاهده نخواهد بود. ستاره شناسان در آینده جهان را بدون تاریخچه ی کیهان شناختی مشاهده می کنند. به هیچ طریق نمی توان متوجه شد که یک زمان بیگ بنگ و ساختارِ درشت مقیاسِ جهان وجود داشته است. 
 
به گفته دکتر لارنس کراس و رابرت جِی شرر، تا ۱۰۰ میلیارد سال دیگر به هیچ وجه نمی توانیم کهکشان های دیگر را ببینیم و سرعت دور شدنشان را اندازه بگیریم. به نظر می رسد زمان زیادی باشد، اما کوتوله های قرمزی هستند که می توانند تا بیش از یک تریلیون سال هم زندگی کنند. ما تاریخ خود را برای همیشه از دست خواهیم داد. قدر صد میلیارد سال آینده را بدانید و بهترین بهره را از آن ببرید. تاریخ مان را زنده نگاه دارید و به یاد داشته باشید که برای نوادگان و دوستان روباتیکشان داستان زمانی را بگویید که ما در مورد بیگ بنگ می دانستم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار