خرابی های سیل نهبندان...

بارندگی های اخیر در سراسر استان خراسان جنوبی از دو روز گذشته آغاز و در حال حاضر نیز در برخی از نقاط این استان ادامه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بارش بی سابقه باران در نهبندان سبب آب گرفتگی و جریان سیل در برخی از راه های این شهرستان و خرابی برخی از روستاهای نهبندان شد.

این درحالی است که از هفته گذشته از سوی سازمان هواشناسی استان بارها درباره خطر سیل هشدار داده شده بود و دستگاه های استان خود را برای خطرات احتمالی آماده کرده بودند و همین موضوع سبب کاهش خسارات مالی و جانی شده بود.

روستاهای طبسین سفلی و علیا و روستای کهنو نهبندان بیشترین خسارات را از سیل دیدند.

دهیار روستای کهنو در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در نهبندان، اظهار کرد: سیل ساعت 12 ظهر روز جمعه به این روستا رسید و همه چیز را نابود کرد و همان روز 3 نفر از اهالی مفقود و در سیل گرفتار شدند که با کمک نیروهای امدادی هلال احمر توانستیم بعد از چند ساعت آنها را در کنار درختی پیدا کنیم.

محسن رامش افزود: از لحظه ای که سیل آمده تاکنون مردم فقط به دنبال دام های گم شده خود حتی در تاریکی شب می گردند، در شب وقوع سیل برای اهالی روستا مقداری نان و غذای کنسروی آوردند و امروز نیز کمک های امدادی بیشتر شد.

وی تصریح کرد: غذا، پتو، چراغ والور، چراغ قوه، چادر و نفت نیز از سوی ستاد بحران نهبندان برای اهالی این روستا آورده اند اما باز هم کافی نیست و باید مسئولان بیشتر تلاش کنند.

محمد خسروی یکی از اهالی روستای کهنو به تسنیم گفت: امداد رسانی از ساعات اولیه به این روستا آغاز شده و تاکنون خدمات مناسبی ارائه کرده اند و اهالی روستا از استاندار و سایر مسئولان مسکن برای اسکان سیل زدگان راه حل ارائه دهند.

ورودی روستای طبسین سفلی پلی قرارد دارد که در اثر سیل فرو ریخته و مسیر تردد خودروها را سد کرده است.

وضعیت مردم در روستای طبسین سفلی به مراتب از روستای کهنو وخیم تر است چراکه 90 درصد منازل و حتی منازل نوساز نیز به طور کامل تخریب شده و تنها خانه ای که از گزند سیل در امان مانده خانه یکی از مددجویان کمیته امداد است.

یکی از معتمدان روستای طبسین سفلی دلیل اصلی خسارت سیل را وجود سد غیر اصولی در بالای این روستا دانست و گفت: در سال 91 سدی خاکی در بالای این روستا و در مسیر سیلاب احداث شده که غیراصولی و غیر کارشناسی است و در مکتباتی با اداره آب منطقه ای شهرستان و استان این موضوع را پیگیری کرده ایم اما کسی پاسخگوی ما نبود.

جواد جمالزهی اظهار کرد: این سد دقیقا در کنار چاه های قنات روستا احداث شده و این از لحاظ کارشناسی غیر اصولی است.

رئیس شورای طبسین نیز گفت: از زمان وقوع سیل برخی از مردم به روستاهای کنار و برخی نیز به نهبندان رفته و دیگر اهالی نیز در کنار آتش وقت خود را می گذرانند.

حاج نواب جمالزهی افزود: یک نفر از اهالی این روستا بر اثر شدت سیل در آب غرق و جان خود را از دست داد.

وی بیان کرد: برای نجات افراد و جست و جو درخواست بالگرد شد اما بالگردی به منطقه اعزام نشد، مسئولان به منطقه آمده و مقداری چادر و غذا بین مردم توزیع کرده اند اما این مقدار کفاف اهالی روستا را نمی دهد.

کمک یک میلیارد تومانی به سیل زدگان

استاندار خراسان جنوبی روز گذشته از مناطق سیل زده نهبندان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و خسارات سیل قرار گرفت.

وجه الله خدمتگزار در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده نهبندان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: برای خدمات رسانی به سیل زدگان نهبندان یک میلیارد تومان اختصاص داده شده تا جبران بخشی از خسارات مردم شود.

وی افزود: تاکنون مقادیری آب شرب، نان، چراغ خوراک پزی، پتو، چادر، بسته غذایی و دیگر ملزومات بحرانی بین مردم روستاهایی که در کانون سیل بوده اند توزیع شده و پیگیر سایر اقدامات نیز هستیم.

خسارات ناشی از سیل به اهالی روستاها پرداخت می شود

استاندار خراسان جنوبی با ابراز همدردی با مردم سیل زده، اظهار کرد: خسارات ناشی از سیل به اهالی این روستاها پرداخت خواهد شد.

خدمتگزار از مردم خواست تا با نیروهای امداد رسان همکاری لازم را داشته باشند و درباره برآورد خسارت، گفت: در جلسه ستاد بحران استان که در فرمانداری نهبندان برگزار شد، مقرر شد بنیاد مسکن نهبندان برای برآورد خسارت بناها و منازل روستائیان اقدام و نتیجه را برای جبران خسارت به ستاد بحران استان اعلام کند.

پرداخت 50 میلیون ریال کمک بلاعوض به خانواده های سیل زده

وی همچنین از پرداخت 50 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به خانواده های آسیب دیده و 20 میلیون ریال به خانواده های آسیب دیده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این مبالغ برای ساخت مسکن به مردم داده می شود و در صورت نیاز به مبلغ بیشتر تا سقف 150 میلیون ریال تسهیلات کم بهره به سیل زدگان پرداخت خواهد شد اما باید مردم در ساخت منازل خود همکاری کنند.

خدمتگزار از توزیع بسته غذایی و کنسروجات بین مردم تا 72 ساعت آینده خبر داد و تصریح کرد: بعد از 72 ساعت با دادن ظروف و لوازم آشپزی بسته های مواد غذایی خام مثل برنج و حبوبات میان مردم توزیع خواهد شد.

خسارت کشاورزان سیل زده نهبندان پرداخت می شود

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز از آغاز برآورد خسارت کشاورزان این دو روستا خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر خسارت کشاورزان سیل زده برآورد می شود و خسارت آنها تا قبل از سال 93 کاملا پرداخت می شود.

غلامرضا هادربادی افزود: در صورت امکان مکانی را برای نگهداری دام ها فراهم کرده و به دامداران نیز علوفه یارانه ای و رایگان داده می شود و پیگیر پرداخت خسارت به آسیب دیدگان هستیم.

در حال حاضر کودکان و اهالی دو روستای طبسین و کهنو چشم یاری به دستان پر مهر مردم و مسئولان استان دوخته اند تا با کمک آنها خاطره تلخ سیل را از ذهن خود پاک و سال خوبی را در کنار خانواده خود شروع کنند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: خرابی ، سیل ، نهبندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار