گزارش/

خانه‌هاي سنتي يا نوساز کدام بهتراست؟

خانه‌هاي نوساز امروزي به صورتي نسبتا مدرن و نه به تمامي مدرن، براي جامعه نسبتا سنتي ما ساخته مي‌شوند كه هنوز خاطره سرداب‌ها و حياط بزرگ خانه مادربزرگ را به ياد دارد و علاوه بر اينكه جامعه ما هنوز در كشاكش ميان مدرن و سنت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بحث درباره معماري سنتي و شرايط آن بسيار طولاني است، معماري سنتي ايران يك معماري بر پايه اقليم و تحت تاثير نوع فرهنگ و روابط آدميان بوده و به همين لحاظ تا دوره‌اي طولاني جوابگوي نياز ايرانيان بوده است.

براساس اين گزارش لحاظ كردن حريم‌هاي ديداري و فيزيكي مانند قرار دادن اندروني و بيروني و معماري درونگرا، عرصه‌بندي فضاهاي عمومي‌ و خصوصي از خيابان تا پستوها و به كارگيري الگوهاي فضايي مانند ايوان، حياط مركزي و مواردي بسيار ديگر سبب شده تا معماري سنتي، معماري مقبول در زمان خودش باشد.

اين گزارش مي افزايد در حالي که خانه‌هاي نوساز امروزي به صورتي نسبتا مدرن و نه به تمامي مدرن، براي جامعه نسبتا سنتي ما ساخته مي‌شوند كه هنوز خاطره سرداب‌ها و حياط بزرگ خانه مادربزرگ را به ياد دارد و علاوه بر اينكه جامعه ما هنوز در كشاكش ميان مدرن و سنت است

گفتني است بنابراين در اين ميان برخي از خواسته‌ها و الگوهاي فضايي دلخواه از خانه امروزي حذف مي‌شود.

براساس اين گزارش فضاي مشاع معماري سنتي كه محل برخورد اعضاي خانواده بوده مانند سطح بام براي استراحت شبانه تابستان و مواردي ديگر، امروز به حداقل رسيده است.

اين گزارش مي افزايد ايوان معماري سنتي به بالكني كه برگرفته از معماري غرب است، تقليل يافته كه به طور معمول در خانه‌هاي امروزي به علت فرهنگ مذهبي و اجتماعي ما بدون استفاده است.

براساس اين گزارش براي رسيدن به خانه‌هاي مناسب هر چند به طور مسلم نمي‌توان به معماري سنتي بازگشت ولي مي‌توان الگوهاي مثبت فضايي آن را كه ريشه در فرهنگ سنتي ما دارند، در معماري امروز به كار بست

براساس اين گزارش در خريد آپارتمان موارد بسياري در خريد موثر است.

اين گزارش مي افزايد امروز بنا بر قوانين موجود، آپارتمان‌هاي بالاي چهار طبقه موظف به داشتن آسانسور هستند كه اين امر مقداري از تفاوت ميان طبقات آپارتماني را مي‌كاهد ولي نمي‌توان با قطعيت در اين مورد نظر داد و بستگي به نظر خريدار دارد.

براساس اين گزارش براي مثال، طبقات بالاتر از ديد بهتري برخوردار هستند و از سر و صدا دورترند، طبقات پاييني وضعيت گرمايشي بهتري دارند چرا كه سطح تماس آنها با فضاي بيرون كمتر است و در ميان واحدهاي بالايي و پاييني قرار دارند، حال آنكه طبقه آخر با سطح بام محدود مي‌شود كه فضايي بيروني است.

براساس اين گزارش اما اگر در ساخت آپارتمان اصول طراحي لحاظ شود، موارد منفي به حداقل مي‌رسد.

اين گزارش مي افزايد :براي مثال، در برخي آپارتمان‌ها، فضاي مشاع حياط منحصر به واحد پايين مي‌شود و اين به عنوان نكته مثبت براي گران‌تر شدن آن واحد در نظر گرفته مي‌شود، حال آنكه اين نكته‌اي منفي در طراحي است چرا كه اين فضاي مشاع حق تمام ساكنان است و خريدار طبقات بالاتر مي‌تواند مدعي استفاده از اين فضا باشد؛ و يا در نظر گرفتن موارد صحيح اجرايي مانند عايق‌بندي‌ها، استفاده از سيستم گرمايشي و سرمايشي با بازدهي بالا مي‌تواند تفاوت ميان طبقات را از اين لحاظ مورد تاثير قرار دهد.

براساس اين گزارش نور مقوله مهمي‌در معماري است كه نمي‌توان به آساني از آن گذشت. جدا از مسايل فني معماري و زيبايي شناسي، نور به علت بار گرمايي و خاصيت ميكروب‌كشي كه دارد، مي‌تواند در سلامت فضاي دروني خانه موثر باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، خانه ، سنتی ، مدرن ، نوساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار