تاریخچه باشگاه فوتبال یوونتوس

با تفکر و همت برادران کنفاري جرقه هاي بوجود آمدن باشگاه يوونتوس زده شد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ افسانه خواستن؛ در یک روز زیبا و به یاد ماندنی در اولین روز ماه نوامبر بر روی نیمکتی در خیابان ره اومبرتو توسط گروهی جوان که در دبیرستان داتزلیو تحصیل می‌کردند، درکنار رویای داشتن یک تیم ورزشی، همراه با تاسیس یک تیم فوتبال آغاز شد و به این ترتیب یوونتوس در تاریخ ۱ نوامبر ۱۸۹۷ در تورینو متولد شد.  
 
مجموعه‌ای متمدن که برای بازی فوتبال، تفریح و لذت بردن از فوتبال و خواسته‌ها و ایده‌های نو توسط شاگردان مدرسه ماسیمو داتزلیو تاسیس شد. برادران کنفاری سرانجام در اولین روز ماه نووامبر تصمیمی که از مدتها پیش در نظر گرفته بودند را عملی ساختند تا حیات باشگاهی به عظمت یوونتوس آغاز شود.
 
اولین دیدار این تیم تازه تاسیس با حضور جوانان و دوستداران در تئاتر ساختمان دارما برگزار شد. انریکو کنفاری در نخستین سخنان خود از خواسته‌های بزرگ باشگاه صحبت می‌کند، وی تاکید دارد با شروع فصل پاییز خواسته و آرزویی که از مدتها پیش داشته‌اند به وقوع پیوست.
 
ایوجنیو و انریکو تصمیم مهمی در زندگی خود گرفته بودند و خواستار داشتن یک باشگاه حرفه و بزرگ فوتبال بودند، بنابر این زمانی که با شوق جوانان روبرو شدند با قاطعیت بیشتری برنامه و کار خود را ادامه دادند.
 
سرانجام برادران کنفاری در دفتر کوچک خود در خیابان ده اومبرتو۴۲ تشکیل جلسه می‌دهند، جلسه‌ای که با حضور مسئولین ابتدایی و بازیکنان و جوانان عاشق فوتبال برگزار می‌شود و اخرین اندیشه این جوانان که رویای داشتن مقر و محلی برای باشگاه‌ است مطرح می‌شود، برادران کنفاری می‌دانند که برای داشتن یک تیم بزرگ می‌بایست محلی مناسب تهیه نمایند، این دو جوان خیلی زود ساختمانی با چهار اتاق و یک حیات پیدا می‌کنند که می‌توانست محلی مناسب برای یک تیم جوان و تازه تاسیس باشد.
 
نامگذاری باشگاه
 
با تشکیل یک تیم جوان و مشخص شدن محل استقرار تیم، وظیفه‌ای دیگری نیز بر شانه‌های تاسیس کنندگان سنگینی می‌کرد، این باشگاه می‌بایست نامی برای خود داشته باشد، بار دیگر براداران کنفاری جلسه‌ای تشکیل دادند و سه نام، جامعه‌ای که با قدرت پیش می‌رود، جامعه ورزشی ماسیمو داتزلیو و باشگاه ورزشی یوونتوس مد نظر گرفته شد.  
با توجه به جوانی باشگاه و جوانانی که با عشق فراوان دراین تیم بازی می‌کردند، گروه تصمیم گرفت نام باشگاه ورزشی یوونتوس را انتخاب نماید و به این ترتیب و با تایید گروه، باشگاه ورزشی یوونتوس نام گذاری شد.. گفتنی است که کلمه یوونتوس ریشه‌ای لاتین دارد و به معنای جوان و یا جوانان است.
ایوجنیو کنفاری نخستین مدیر یوونتوس خیلی زود پست ریاست را رها کرد و برادراش انریکو از سال ۱۸۹۸ به ریاست باشگاه رسید. پس از این تغییر در سطح مدیریت، باشگاه برای نخستین بار محل خود را به ساختمانی سه اتاقه همراه با یک حیاط به نام کروچتا در خیابان پیاتزای ۴ تغییر می‌دهد.
 
نخستین دیدار رسمی یوونتوس
 
یووه ابتدا به صورت غیر حرفه‌ای در رقابت‌های مختلف حاضر می‌شود و در نهایت بیانکونری‌ها اولین حضورشان را در رقابت‌های قهرمانی در سال ۱۹۰۰ تجربه می‌کنند. نخستین بازی رسمی در تاریخ ۱۱ مارس ۱۹۰۰ برابر تورینو است که با شکست همراه می‌شود. سپس در سال ۱۹۰۱ به نیمه نهایی می‌رسند و در سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۰۴ در دیدار فینال برابر جنوا تن به شکست می‌دهند.
 
 رنگ پیراهن یوونتوس
 
لباس نخستین این تیم پیراهن‌های صورتی بود که بعدها رنگ خود را به راه راه سیاه و صورتی تغییر داد؛ ناهماهنگی این رنگ‌ها نارضایتی مدیران ان زمان یووه را به وجود آورده بود و در نهایت صورتی جای خود را به رنگ سفید داد تا رنگ محبوب سیاه و سفید فعلی به وجود آید، این رنگ تاثیر پذیری زیادی از باشگاه تاتنهام انگلیس داشت و خیلی زود با کسب اولین افتخار نزد هواداران محبوب شد.
 البته در اولین دیدار بانوی پیر با پیراهن جدید برابر جنوا شکست خورد و در ادامه چند شکست دیگر بداقبالی این رنگ را نشان داد با این حال مدیران تصمیم گرفتند خود را با رنگ پیراهن‌های جدید تطبیق دهند و سرانجام دو سال بعد یوونتوس با این پیراهن اولین اسکودتوی خود را در سال ۱۹۰۵ فتح کرد، این قهرمانی در زمان مدیریت الفردو دیک به دست امد، مدیری که سال‌ها بعد به باشگاه رقیب تورینو پیوست.
 
 ماجرای کالچو پولی
 
پس از پایان سال ۲۰۰۶، دادگاه ایتالیا که ۲ سال به صورت مخفی مکالمات سران باشگاهای سری آ را ضبط می‌کرد به تحقیق در مورد فساد و تبانی در فوتبال ایتالیا پرداخت. مکالمات لوچانو موجی مدیر باشگاه یوونتوس با رئیس کمیته داوران و مدارک به دست آمده از باشگاه‌های متقلب ایتالیا تبانی چندین ساله آنها را برملا کرد.
 در نهایت یوونتوس به جرم فساد و تبانی با داوران به دسته پائین تر سقوط کرد و ۲ قهرمانی آخر این تیم پس گرفته شد. همچنین درآوریل ۲۰۰۷ لا رپوبلیکا جزییات تازه‌ای را در بارهٔ کالچو پولی افشا کرد که طی آن مشخص کرد که موجی توسط سیم کارت‌های بین المللی با چند تن از داوران فوتبال ایتالیا در ارتباط بوده‌است. در ژوئن ۲۰۰۸ یوونتوس بار دیگر و این بار به مبلغ ۳۰۰٫۰۰۰ یورو جریمه شد.
 
 ستارگان باشگاه فوتبال یوونتوس از ابتدا تا کنون
 
جوزپه مئاتزا ، چزاره پراندلی ، دینو زوف ، جانپیرو کامبی ، میشل پلاتینی ، دیوید پلات ، فلیسی بورل ، روبرتو بته گا ، فابیو کاپلو ، روبرتو باجو ، دیدیه دشان ، دینو زوف ، لیلیان تورام ، زین‌الدین زیدان ، ادوین فان در سار ، تیری آنری ، دیوید ترزگه ، فیلیپو اینزاگی ، فابیو کاناوارو ، پاتریک ویرا ، پاول ندود ، ادگار داویدس ، آلساندرو دل‌پیرو ، لوسیو ، جانلوئیجی بوفون ، آندره‌آ پیرلو ، نیکولاس آنلکا.

انتهای پیام/
برچسب ها: تاریخچه ، یوونتوس ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار