منابع خبری عربستان سعودی خبردادند:

ملک عبدالله مهره‌های هرم قدرت در عربستان را تعیین کرد

منابع خبری عربستان سعودی اعلام کردند ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از شورای سلطنتی تعیین پادشاه خواسته است تا با ولیعهدی امیر مقرن بن عبدالعزیز هنگامی که امیر سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی می رسد و تعیین امیر متعب بن عبدالله به عنوان ولیعهد دوم (جانشین دوم نخست وزیر) این کشور موافقت کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، بدین ترتیب پس از پادشاهی سلمان و مقرن، ‌متعب بن عبدالله به پادشاهی خواهد رسید .

این منابع با اعلام این خبر افزودند: حدود دو سوم اعضای شورای بیعت که 34 عضو دارد با این اقدام پادشاه برای هنگامی که ولیعهد به پادشاهی برسد و یا برای معالجه به خارج از کشور سفر کند موافقت کرده اند .

همچنین امیر سلمان بن عبدالعزیز 79 ساله اصرار دارد تا فرزندش امیر محمد به عنوان وزیر دفاع برگزیده شود . اکنون امیر سلمان به غیر از ولیعهدی سمت وزارت دفاع را نیز برعهده دارد.

لازم به ذکر است امیر مقرن 68 ساله کوچکترین فرزند ملک عبدالعزیز موسس حکومت آل سعود در عربستان است .

این منابع خبری همچنین تاکید کردند تغییرات پیش رو زمینه را برای دریافت سمتهای مهم توسط نسل دوم و سوم این خاندان بر اساس ترتیب خانوادگی پادشاهی فراهم می کند.

اکنون تنها سه نفر از فرزندان نسل دوم این پادشاهان سمتهای حساس و مهم را بر عهده دارند که عبارتند از :
امیر سعود الفیصل وزیر امور خارجه که تنها استثنایی است ‌که حدود 40 سال است در این منصب است.

امیر محمد بن نایف وزیر کشور که از سال 2012 میلادی به این مهم مشغول است .
امیر متعب بن عبدالله هم وزیر گارد است .


چند سال پیش ملک عبدالله پادشاه 90 ساله عربستان اعضای شورای تعیین پادشاه را مجددا تعیین کرد و مشعل بن عبدالعزیز برادر ناتنی خود را به ریاست آن شورا برگزید.

این شورا از 34 نفر از فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز که معتقدند قدرت باید در میان نوادگان آل سعود انتقال پیدا کند ، تشکیل شده است.

پادشاه یک یا دو نفر را برای تصدی ولیعهدی به شورای بیعت اعلام می کند و تصمیم گیری نهایی با این شورا است که می تواند موافقت کند یا فرد دیگری را پیشنهاد نماید .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار