تاثیرات بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

عمدتا تمامی افرادی که در حال حاضر با علم رایانه و سیستم‌های آن آشنا هستند توافق دارند که شروع آشنایی‌شان از طریق بازی‌های ویدیوئی و رایانه‌ای بوده است.

حسین ابراهیمی مقدم متخصص و روانشناس بالینی با بیان اینکه ورود به دنیای مجازی از بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از همان اوایل ورود این بازی‌ها به بازار مشکلاتی را پدید آورد و بحث‌های مختلفی بوجود آمد. به همین دلیل می‌توان تاثیرات این بازی‌ها را بر دو نوع مخالفان و موافقان تقسیم کرد.  
 
وی ادامه داد: مخالفان بازی‌های رایانه‌ای عمدتا بر چند مورد منفی این بازی‌ها تاکید دارند موارد تاثیر بر رشد اخلاقی بوجود آوردن انحطاط اخلاقی، بوجود آوردن خشونت و پرخاشگری در افراد و از بین بردن تمایل فرد برای حضور در جمع و گریز از آن، اختلال‌هایی در ستون فقرات و بوجود آوردن احساس خیال‌پردازی شدید که همگی منجر به تولید بیماری جدیدی در روانشناسی تحت عنوان سایبر فوبیا شده است، یعنی اختلال‌ها ناشی از علم رایانه که نشانه‌های آن اختلال‌های اضطرابی، سرگیجه، سردرد و تپش قلب است.  
 
وی افزود: محققان عقیده دارند در بسیاری از موارد کودکان ساعت‌های متمادی وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند و این امر باعث می‌شود از فعالیت‌های تحصیلی خود باز بمانند، چه بسیار موارد حتی کودکان هزینه‌های خورد و خوراک خود را صرف هزینه اعتبار بازی می‌کنند. در درجه بعد، در بوجود آمدن احساس پرخاشگری و خشونت بیشتر در بین کاربران دیده می‌شود. کودکانی که از این بازی‌ها بیشتر استفاده می‌کنند نسبت به بازی‌ها و شخصیت‌های آن‌ها موافقت بیشتر دارند یا مواردی که به جای قهرمان خود را می‌پندارند و با پرتاب مشت، لگد و رفتارهای مرتبط با آن را انجام می‌دهند.
 
ابراهیمی‌مقدم ادامه داد: اما موافقان بر روی موارد دیگری تاکید دارند از جمله بوجود آمدن شبکه‌های ارتباطی گسترده از طریق بازی رایانه‌ای به عنوان موضوعی برای تبادل فرهنگ محسوب می‌شود. کودکی که در بعضی زمینه‌ها ناتوانی دارد به عنوان نمونه کودکی که در بازیهای گروهی توفیق چندانی ندارد و بالطبع اعتماد به نفس خود را باز یابد. کمک به نیروی خیال‌پردازی مثبت به صورت متناسب می‌تواند قوه خلاقیت را افزایش دهد، موافقان بازیهای رایانه‌ای بر این نکته تاکید دارند که استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با کمترین هزینه فرد را در موقعیت‌های شبیه موقعیت واقعی قرار می‌دهند.  
 
وی تصریح کرد: بسیاری از بیماران خاص که از روش‌های دیگر بهبودی بهره می‌برند از این بازی‌‌ها استفاده می‌کنند، به عنوان نمونه در حال حاضر در بیمارستان‌های پیشرفته از این بازی‌های استفاده می‌شود، افرادی که از سوختگی‌های بسیار شدید رنج می‌برند و دردهای شدیدی دارند ولی در عین حال لازم است به فعالیت‌هایی تن در دهند که برای او دردناک است فیزیوتراپی، راه رفتن، استحمام و مواردی از این دست که عضو آسیب‌دیده را درگیر می‌کند هر چند باعث بهبود فرد می‌شود ولی عمدتا بخاطر دردهای شدید، سختی‌های شدیدی وجود دارد. در این بیمارستان از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود و فرد بیمار کاربر بعضا آن چنان غرق در بازی می‌شوند که تقریبا همه کارهایی که در فیزیوتراپی انجام می‌دهد و پزشک از او خواسته انجام می‌دهد ولی چون درگیر بازی است و هیجان‌زده می‌شود متوجه درد و سختی فعالیت‌ها نمی‌شود.  
 
وی خاطرنشان کرد: استفاده از بازی‌های رایانه‌ای هم مضرات و هم فواید خاص خود را دارد و لازم است خانواده‌ها با نظارت درست، استفاده از مواردی که پرخاشگری یا مسائل خلاف اخلاق را دامن می‌زند کنترل کرده و زمان مناسب را در اختیار کاربران قرار دهند و در عین حال مسئولین امر نیز در پی تولید بازی‌هایی هستند که اتفاقا مروج اخلاق یا رفتار صحیح اجتماعی می‌گردد.  
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: تاثیرات ، کودک ، بازی ، رایانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار