میکروبی که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شود

میکروب حلزونی شکل که در سطح معده نفوذ می‌کند و باعث التهاب در معده می‌شود از راه‌های متعددی وارد بدن می‌شود.

ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش و کبد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: میکروب هلیکوباکتر یک میکروب حلزونی است که معمولا در سطح معده نفوذ می‌کند و باعث التهاب معده می‌شود. 

وی افزود: این میکروب در کشورهای رشد یافته 30 درصد جمعیت را آلوده می‌کند اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران 80 درصد افراد بالای 50 سال را درگیر می‌کند. آلودگی به این میکروب معمولا در زمان بچگی اتفاق می‌افتد اما غذای آلوده، آب آلوده و بهداشت نامناسب می‌تواند فرد را مبتلا کند. 

ابراهیمی تصریح کرد: تنها 10 درصد از کسانی که این میکروب را دارند دچار زخم معده و اثنی عشر می‌شوند و تنها 1 درصد دچار سرطان معده می‌شوند و این بستگی به سابقه‌ی خانوادگی فرد دارد. 

شایان ذکر است:برای تشخیص این میکروب سه راه از قبیل، آزمایش مدفوع، تست تنفسی و آندوسکوپی وجود دارد و باید این وحشت از بین برود که هرکه این باکتری را دارد دچار سرطان معده می‌شود، فرد باید آنتی ژن خاصی داشته باشند و یا مسابقه‌ی خانوادگی سرطان معده داشته باشند. 

این متخصص گوارش و کبد درباره‌ی درمان این بیماری گفت:برای پایین آمدن این میکروب 6 ماه زمان لازم است اما باید این نکته را در نظر داشت که مصرف بی‌رویه‌ی آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند میکروب را مقاوم کند و این میکروب به خودی خودی خیلی مشکل ساز نیست و کسانی که سابقه‌ی سرطان معده داشته باشند و عمل جراحی معده داشته‌اند باید حتما درمان شوند. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: میکروب ، سرطان ، باکتری ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار