حاشیه های سینمایی در دی ماه 92؛

حذف "گذشته" از اسکار/ گله و شکایت سینماگران از آلودگی هوا

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبر حذف "گذشته" از نامزدی اسکار روبه رو شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، اگر بخواهیم بررسی از اخبار دی ماه سینما داشته باشیم مهم ترین اتفاقات به حذف "گذشته"، انتصابات سینمایی و دیدارهای رئیس سازمان سینمایی بر می گردد. 

فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی از رقابت در بخش فیلم‌های خارجی جایزه اسکار 2014 بازماند و بازار انتقادات و کنایه ها به مدیر سابق سینما ارسال شد. 

بعد از اعلام نقض عملکرد شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی تصمیم گرفت با برگزاری جلسات متعدد آیین نامه این شورا را اصلاح کند به همین منظور با حضور معاون آثار و فعالیت های سینمایی و سینماداران و تهیه کنندگان و پخش کنندگان این کار را آغاز کردند. 

در دیدارهای این ماه رئیس سازمان سینمایی، "حجت‌الله ایوبی" با "کیانوش عیاری" کارگردان "خانه پدری" و سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین دیدار کرد. 

اخبار خانه سینما نیز به این اینجا ختم می شود که بازرس آن اعلام کرد که بعد از اصلاح و تایید اساسنامه جدید مجمع عمومی برگزار شود. 

اما در مورد اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز باید به اعلام خبر بررسی 92 فیلم از سوی هیات انتخاب و ثبت نام هزار و500 نفر رسید و قائم مقام دبیر جشنواره نیز از رقابت 22 فیلم و طراحی سیمرغ توسط ابراهیم حقیقی خبر داد. 

اما این خبرها حاشیه هایی هم داشت ایمیلی مبنی بر قطعی شدن حضور 15 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر از یک سایت خبری در اختیار فعالان رسانه قرار گرفت و در این خبر که روی سایت این رسانه قرار گرفته است، نام 15 فیلم منتشر شد. این در حالی بود که 30 آذر ماه آخرین مهلت ارسال فیلم های سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام شد و روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خبر قطعی شدن فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران را که در یکی از سایت‌ها منتشر شده بود، تکذیب کرد. و نتیجه نهایی را در تاریخ 7 دی ماه اعلام کرد. 

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و هیات دولت به همراه وزیر ارشاد به دیدن فیلم سینمایی "رستاخیز" ساخته احمدرضا درویش نشستند و در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اکران این فیلم در چند کشور خارجی خبر داد. 

در این ماه انتصابات سینمایی نیز داشتیم و طی حکمی از سوی "محمدمهدی طباطبایی‌نژاد" مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، "مرتضی رزاق‌کریمی" به عنوان مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست معاونت فرهنگی این مرکز منصوب شد وابراهیم داروغه‌زاده با حکم جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به معاونت فرهنگی این بنیاد رسید.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی چند ماهی بود از دوره مدیریتی اش می گذشت مثل اینکه سرگرم اجرایی کردن برنامه های خود بود و در این ماه رسانه ها از کارهای او بی خبر بودند و هیچ اخباری از فعالیت های حتی در سایت سازمان نیز درج نشد. 

سرانجام اسامی 16 فیلم بخش مسابقه‌ی سینمای ایران جشنواره‌ی فیلم فجر اعلام شد اما باقی اسامی اعلام نشد و به گفته علی معلم قرار بود تا جمعه و نهایتا شنبه آخرین فیلم‌هایی که به هیات انتخاب ارایه ‌شود را ببینیم با این وجود در میان اسامی اعلام شده بخش مسابقه چهره هایی چون ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، رخشان بنی‌اعتماد، مسعود کیمیایی و محمد مهدی عسگرپور دیده شد. 

هرساله در جشنواره به صورت معمول مراسم بزرگداشتی را برای اهالی سینما برگزار می کردند که امسال از تلاش چند دهه مهدی هاشمی و هما روستا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون  تجلیل خواهد شد البته تنها این افراد نیستند و افراد دیگری نیز به این لیست اضافه خواهند شد. 

اولین فیلم انصراف دهنده جشنواره فیلم سینمایی "شیار 143" به کارگردانی نرگس آبیار  که از حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انصراف داد و تهیه کننده فیلم دلیل این اتفاق را اتمام نشدن مراحل فنی اعلام کرد اما با نزدیک شدن به جشنواره این فیلم آماده نمایش شد.

جهانگیر جهانگیری فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران دارفانی را وداع کرد و طبق اعلام خانواده‌ی این هنرمند، این کارگردان در 8 دی‌ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت، روز سه‌شنبه از خانه سینما (واقع در خیایان بهار ) با حضور سینماگران از جمله کمال تبریزی، فرهاد توحیدی، علی دهکردی به سمت قطعه هنرمندان بدرقه شد. 

سرداردکتر سعید منتظر المهدی به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران و مالکان فیلم "خانه پدری" درباره‌ آخرین وضعیت این فیلم، اعلام کرد: در حال حاضر مشکلی در خصوص واگذاری فیلم به آقای عیاری نداریم و اعلام هم کردیم که حتی سهم خود را از روی آن برمی‌داریم تا هیچ نامی هم از نیروی انتظامی در آن نباشد، اما هزینه‌ای را که برای فیلم شده است بدون هیچ سودی به ما پس بدهند. 

اما زمانی رئیس سازمان سینمایی در مورد جشنواره افق اعلام کرد که باید برگزاری این جشنواره لغو شود و دبیر آن نیز با این موضوع مخالفت کرد و گفت که برای برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی «افق نو» منتظر مجوز جایی نیستیم و هر زمان بخواهیم آن را برگزار کنیم، اعلام می‌کنیم.

سرانجام سینما «قدس» در این ماه تعطیل شد این اتفاقی بود که پس از اعلام مالکان سینما «قدس»مبنی برتعطیلی این سینمابه دلیل ضرر دهی وشرایط نامساعد مالی این سینمای قدیمی دیگر فعالیت نخواهد کرد. 

اما اتفاق ناگواری که این ماه سینما را به خود معطوف کرد و درحالی که مراحل پایانی فیلم «معراجی‌ها» درحال انجام بود،صبح  ‌18 دی‌ماه، در پشت صحنه این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس انفجاری رخ داد که بر اثر این انفجار، حداقل 5  نفر کشته شدند، علی اکبر رنجبر مدیر شهرک سینمایی "دفاع مقدس"، جوادشریفی‌راد مسئول جلوه‌های ویژه، رضافرجی دستیار تولید، مهدی مرادی جلوه‌های ویژه، جمشید اصفهانی‌‌فر نگهبان از کشته شدگان این حادثه هستند. 

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی از "رضارویگری" و "مجیدمظفری" عیادت کرد. 

اما اخباری از بازگشت جواد شمقدری به همراه یارانش به گوش ‌رسید و درصدد راه‌اندازی تشکیلاتی سینمایی است که از طریق آن بتواند تعدادی از همراهان خویش در سازمان را گرد خود جمع کرده و آن‌ طور که خود گمان دارد، فعالیت فرهنگی کند. 

این تشکیلات که فعلا به صورت چراغ خاموش درحال یارگیری است، چندین زیرشاخه دارد که از تولید فیلم و راه‌اندازی آموزشگاه سینمایی گرفته تا انتشار رسانه سینمایی راشامل می‌شود. اولین مرحله فعالیت این تشکیلات، انتشاررسانه است. 

رسانه رسمی این تشکیلات که عنوان آن «سینمای خانگی» است توسط "مهدی عظیمی میرآبادی " از معتمدین شخص "شمقدری" ورئیس سابق اداره نظارت و ارزشیابی روانه کیوسک‌ها می‌شود.

بعداز انصراف نرگس آبیار از حضور در جشنواره فیلم «ساکن طبقه وسط» اولین ساخته سینمایی شهاب حسینی به دلیل تکمیل نشدن مراحل فنی، از حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر انصراف داد. 

هیئت انتخاب بخش مستند و مسابقه سینمای ایران سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر،اسامی فیلمهای پذیرفته شده در این بخش و بخش "سوداي سيمرغ" و "نگاه نو" در سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را اعلام کرد و در میان اسامی نامی از فیلم هایی چون "آشغال های دوست داشتنی"، "خانه پدری" و "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" به چشم نخورد. 

امسال برای فیلم‌های بخش مستند مکانی مناسبی را در نظر گرفتند و به‌طور ویژه در خانه هنرمندان به نمایش در می‌آیند و دیگر مستندها در حاشیه نمایش فیلم‌های بلند داستانی قرار نمی‌گیرند. 

اعلام اسامی فیلم های پذیرفته شده حاشیه های بسیاری به همراه داشت به همین جهت دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تغییر لیست فیلمهای سودای سیمرغ و نگاه نو بعد از برگزاری جلسه نهایی بازبینی فیلمها خبرداد. 

دیدار صمیمانه حسن روحانی، رئیس جمهور و اهالی هنر عصر 18 دیماه در تالار وحدت برگزار شد که دراین مراسم در کنار سخنرانی تعدادی از هنرمندان، "علی جنتی"وزیر ارشاد و شخص رئیس جمهور نیز صحبت کردند و در میان سخنرانان مدیر عامل خانه سینما از کاربرد اصطلاح مصلحت اندیشی گفت و این که سو استفاده از این مسئله گاهی به اعمال سلیقه بیشتر و دور زدن قانون منجر شده است. 

عسگرپور" جنجالی ترین حرفهایش را در آخر زد وگفت که هر نظامی خط قرمزهای خود را دارد و این را هنرمندان هم می‌دانند ولی افراط در نشان دادن این خط قرمزها از عدم اعتماد به نفس یک نظام نشات می‌گیرد.

پیش‌فروش اینترنتی بلیت آثار حاضر در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ۳۰ دی‌ماه و از طریق سایت این رویداد بین‌المللی آغاز شد تا مردم از میان فروش 44،22 و77 یکی از نرخ های فروش بلیت را انتخاب کنند. 

از دیدارهای این ماه ایوبی می‌توان به بازدید از پشت صحنه "معراجی ها" اشاره کرد که به طور مستقیم از وضعیت این منطقه با خبر شود.

هفتمین جشن منتقدان سینمایی نیز با اعلام برگزیدگان خود به پایان رسید و فیلم دربند، پرویز شهبازی و نازنین بیاتی به عنوان بهترین های بخش فیلم، کارگردانی و بازیگری معرفی شدند اما این مراسم با حاشیه هایی نیز همراه بود که اکثر مهمانان از جمله بابک حمیدیان، مسعود کیمیایی و فرشته طائر پور نسبت به آلودگی هوا ابراز گله مندی کردند و در این میان باز هم رضا عطاران علاقمندان به خود را با بیان حرف خوشحالی از پایان شمق در عقرب سینما، بیشتر کرد.




انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، حاشیه ، دی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار