سناتورهای آمریکایی به افشای گزارش شکنجه‌های بيرحمانه سیا رای دادند

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا با 11 رای موافق در برابر سه رای مخالف، به انتشار صدها صفحه گزارش محرمانه خود درباره بازجویی‌های وحشیانه سیا که بازگوکننده یکی از زننده ترین دوره‌های تاریخ این نهاد آمریکایی است رای مثبت داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام به سناتور دیانه فینستین رئیس کمیته اطلاعای سنای آمریکا اجازه می‌دهد این خلاصه اجرایی 400 صفحه ای را که از برنامه بازجویی جنجالی سیا در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به شدت انتقاد می‌کند برای بازنگری در اختیار کاخ سفید قرار دهد‌.

اگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چراغ سبز نشان دهد و پیش بینی می‌شود چنین کاری را انجام دهد ، سیا ملزم خواهد بود بخش‌هایی از این سند را از حالت طبقه بندی خارج کند.

مقامات آشنا به این گزارش در مصاحبه با واشنگتن پست گفتند بررسی های انجام شده نشان داد سیا سالها دولت و مردم را درمورد بخش هایی از برنامه بازجویی خود گمراه کرد.

فینستین افزود هدف از این بازنگری مشخص شدن حقایق در پس این برنامه مخفی سیا است.

وی گفت پیش بینی می شود این روند دست‌کم یک ماه زمان نیاز داشته باشد.

فینستین تصریح کرد بیش از 100 زندانی در معرض برنامه بازجویی سیا قرار گرفته‌اند.

برنامه بازداشت و بازجویی سیا کمی پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 علیه آمریکا آغاز و در اوایل ریاست جمهوری اوباما متوقف شد. سیا در این بازجویی ها از روش هایی ازجمله ریختن آب روی صورت زندانیان به نحوی که به آنها احساس خفگی دست می داد ، استفاده می کرد. اما اوباما و برخی قانونگذاران آمریکایی این روش ها را به شکنجه تشبیه کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار