تبریز/

ضرورت استفاده از بذور پاک در زراعت کلزا

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: چون بذر کلزا با بذور علفهاى هرز تيره شببو مانند خردل وحشى مخلوط مىشود و جداکردن آنها بسيار مشکل و حتى غيرممکن است، بايد از بذور پاک و عارى از علفهاى هرز استفاده نمود.

میر جواد تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: علف های هرز در زمان برداشت مشكل جدی ايجاد مي كنند زيرا در زمان رسيدن بذور كلزا، علف های هرز به صورت خيس و نارس در سطح مزرعه پراكنده اند و ادوات برداشت را با مشكل مواجه می كنند و اغلب راننده كمباين مجبور به پياده شدن و رفع گرفتگی چرخ دنده های قسمت جلوی كمباين می شود.

وی تشریح کرد: اثر رقابت علف های هرز بر رشد کلزا و عملکرد آن به صورت واضح در طول دوره رشد ظاهر می شود.

تاج الدینی کلزا را ناتوان در رقابت با علف هرز دانست و ادامه داد: یک برنامه خوب کنترل علف هرز امری اساسی است زیرا در کلزا در مرحله جوانه زدن در رقابت با علف بسیار ناتوان است.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن معرفی مهم ترین علف های هرز پهن برگ و باریک برگ یادآور شد: از علف های هرز پهن برگ موجود در مزارع کلزا می توان به خردل وحشی، شلمی، گندمک، شاتره و از علف های هرز باریک برگ می توان به یولاف وحشی و علف خونی اشاره کرد.

تاج الدینی تاکید کرد: انتخاب مناسب ترین روش در کنترل علف های هرز یک محصول زراعی به تجارب محلی، وجود نیروی انسانی، امکانات و وجود انواع علفکش ها بستگی دارد./س
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زراعت ، کلزا ، بذر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.