"محمد حسن طالبیان":

آموزش‌های میدانی در سال اقتصاد و فرهنگ توسعه می‌یابد

معاون میراث فرهنگی کشور گفت:‌ معاونت میراث فرهنگی وظیفه دارد تا در سال اقتصاد و فرهنگ آموزش‌های میدانی را به منظور تربیت افراد متخصص توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل "محمد حسن طالبیان" معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین صبحانه کاری صبح امروز که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد گفت: اتفاق خوبی در حوزه میراث فرهنگی رخ داد، از جمله می‌توان به پرداخت معوقات کارمندان سایت‌های میراث جهانی در اسفند سال گذشته اشاره کرد.   
 
وی افزود: در نوروز امسال به هیچ بنا و محوطه‌های تاریخی اجازه فروش مواد غذایی که باعث آسیب زدن به این محوطه‌ها می‌شد داده نشد همچنین فرهنگ حفاظت  نیز نسبت به سال گذشته ارتقا یافته بود و آسیب‌ها نیز کمتر شد.
 
طالبیان تصریح کرد: بازگشت الواح هخامنشی به ایران زمینه همکاری جهانی را ایجاد خواهد کرد و با تمام شدن آخرین مراحل قانونی این الواح، به کشور بازگردانده خواهند شد.   
 
معاون میراث فرهنگ اظهار داشت: در بحث میراث ناملموس مشکلات متعددی در رابطه با کنواسیون وجود دارد. امیدواریم این مشکلات زودتر برطرف بشود.
 
وی ادامه داد: در معاونت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی به سمت آثاری می‌رویم که در حال خطر است. با توجه به آنکه سهمیه ثبت جهانی محدود بوده تلاش می‌کنیم آثار را اولویت بندی کنیم و با کشورهای که آثار مشترکی با ما دارند مذاکره می کنیم تا به صورت پرونده چند ملیتی ثبت شود.   
 
طالبیان تصریح کرد: تا دهم فروردین سال جدید فرصت داشتیم تا یک پرونده در حال خطر را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کنیم، به همین منظور به صورت فشرده پرونده دانش و فن‌آوری ساخت بادگیر به یونسکو ارسال شد و امسال نیز در نظر داریم پرونده‌های دیگری را برای ثبت جهانی آماده کنیم.
 
معاون میراث فرهنگی بیان کرد: برای  تشکیل کارگروه میراث ناملموس ملی مصوبه وجود داشت اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی‌شد. خوشبختانه چندین جلسه با حضور دستگاه‌هایی همچون وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ارتباط با میراث ناملموس برگزار شد که خوشبختانه نتیجه مثبتی داشت.   
 
وی درباره سرای دلگشا گفت: برای اینکه سرای دلگشا بیش از ارتفاعی که مجاز و مصوب شده ساخته نشود مذاکرات بسیاری با شورای شهر و شهرداری و دستگاه قضایی صورت گرفته است. امیدواریم اتفاقی در این باره رخ ندهد اگر بیش از حد مجاز ساخته شود باعث می‌شود اعتبار ایران در یونسکو خدشه دار شود.   
 
طالبیان تصریح کرد: اقتصاد و فرهنگ در معاونت میراث فرهنگی در رابطه با حفاظت و مرمت نفایس ملی بوده که با توجه به بودجه‌هایی که داریم در این زمینه باید از حمایت‌های مردمی نیز کمک بگیریم.
 
معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: وظیفه داریم درسال اقتصاد وفرهنگ آموزشهای میدانی را توسعه دهیم تا افرادی در حوزه میراث فرهنگی فعالیت کنند که در این حوزه تخصص دارند.   
 
وی ادامه داد: موزه‌های منطقه ما مشکل بدهی دارند و پیمان‌کاران بدهکار هستند. درسال جاری تلاش خواهیم کرد بخشی از مشکلات را برطرف کنیم و به صورت مرحله به مرحله راه‌اندازی کنیم.  

طالبیان تصریح کرد: مرکز اسناد هفته آینده افتتاح خواهد شد و من آماری درباره میزان خسارت وارد شده به اسناد انتقالی به شیراز ندارم و این موضوع به پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی مرتبط است.   
 
معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: به مرور زمان قصد داریم میدان مشق را تبدیل به موزه کنیم.
 
وی افزود: در حوزه معرفی میراث فرهنگی در سال‌های گذشته ضعیف عمل شده و حوزه آموزش تخصصی تعطیل شده است.

طالبیان تصریح کرد: حریم شهر تاریخی بیشابور مشخص شده و مساحت آن14 هزار هکتار است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.