الحیات :

ابراز امیدواری ایران از مذاکرات وین به عنوان مقدمه‌‌ای برای توافق نهایی پرونده هسته‌ای

الحیات در گزارشی نوشت : ایران امیدوار است تا مذاکرات وین مقدمه‌‌ای برای توافق نهایی پرونده هسته‌ای اش باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه الحیات در گزارشی به قلم "محمد صالح صدقیان" مدیر مرکز عربی مطالعات ایران نوشت :ایران و کشورهای مرتبط با پرونده هسته‌ای در وین امروز دور جدیدی از مذاکرات را آغاز می‌نمایند و تهران امیدوار است که این دور از مذاکرات زمینه‌ساز توافق نهایی باشد که منجر به بسته شدن پرونده هسته ایران گردد.

وی نوشت :"حسن روحانی" رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که کشورش مذاکرات سخت و فشرده‌ای را برای امضای توافقی نهایی و همه‌جانبه آغاز نموده و گفته است : ما علی رغم تلاش‌ها برای مانع شدن در این مسیر، با خوشبینی حرکت می‌نماییم.

وزیر خارجه ایران "محمد جواد ظریف" و  "کاترین اشتون" روز گذشته درباره گزارشی بحث و بررسی کردند که کارشناسان دوطرف که در پایتخت اتریش با یکدیگر چند روز پیش ، دیدار نموده بودند ، آن را ارائه داده بودند ؛ و این درحالی‌ است که رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که مذاکرات که 2 روز به طول خواهد انجامید ، و به 4 محور رفع تحریمها ، غنی سازی اورانیوم ، همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز و رآکتور اراک که با آب سنگین کار می‌کند خواهد پرداخت.

وی همچنین نوشت : این مذاکرات مرحله پایانی بررسی مسائل مطرح شده را شکل خواهد داد ، تا پیش‌نویس توافقی نهایی از ابتدای اردیبهشت‌ماه ،طبق تقویم ایران، (21 آوریل) آغاز گردد.

وزیر خارجه ایران هنگام ورود به وین ابراز امیدواری نموده است که با پایان زمان مشخص شده با ورود به ماه جولای پیش‌رو توافق نهایی حاصل گردد .

 الحیات همچنین نوشت : یک مسؤول آمریکایی هفته گذشته گفت : ایران و کشورهای 1+5 تصمیم دارند که در ماه جاری تمامی مسائلی را که به نظر ما باید در توافق فراگیر باید بدان پرداخته شود بررسی نمایند ؛ اما "سرگئی ریباکوف" معاون وزیر خارجه روسیه، گفته است : کشورش امیدواری بخصوصی درباره این دور از مداکرات ندارد و مذاکرات در مرباره مسائل مشخص شده هنوز در مراحل ابتدایی آن است و باید این دور از مذاکرات برای اجرای گفتگوهای بیشتر برگزار گردد.

الحیات همچنین نوشت : منابع ایرانی همراه با تیم مذاکرات وین به الحیاة گفته‌اند : تهران در طی مذاکرات اخیر، که در سطح کارشناسان برگزار گردید ، نظرات خود را درباره تأسیسات هسته‌ای اراک و فردو علاوه بر تعداد سانتریفیوژها که مورد نگرانی غرب می‌باشد مطرح نموده است. دلیل نگرانی غرب از تولید "ماده پلوتونیوم "این است که که این ماده در ساخت بمب هسته‌ای بکار رود اما کارشناسان ایران پیشنهاد داده‌اند که تولید این ماده با بکارگیری تجهیزات دیگر متوقف گردد.

الحیات همچنین نوشته است : منابع مطلع ابراز امیدواری کرده‌اند که تهران پروتوکول الحاقی را درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به شرط آنکه طرف مقابل حسن نیت از خود نشان دهد و تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر ایران پایان یابد، امضا کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار