طیب‌نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"تورم" در سال جاری از 25 درصد بالاتر نمی‌رود

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه میزان تورم برای سال جاری 25 درصد اعلام شده بود، گفت: ما مجموعه سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم تا همین میزان که به‌عنوان هدف برای سال جاری اعلام شده بود محقق شود.

علی طیب‌نیا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ما قصد داریم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌های نسبی حامل‌های انرژی را به صورت تدریجی و با شیب ملایم اصلاح کنیم. 

وی اضافه کرد: این امر کمک می‌کند که مشکلات موجود در تراز مالی بنگاه‌های تولید کننده انرژی و همچنین مشکلات موجود در تراز مالی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مرتفع شود.

طیب‌نیا اظهار امیدواری کرد: با توجه به اصلاحات قیمتی که انجام می‌شود، زمینه کاهش مصرف مسرفانه انرژی و افزایش بهره‌وری در تولید فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود که تولید بنگاه‌های اقتصادی ما با استفاده از فناوری‌هایی که انرژی‌اندوز هستند، صورت بگیرد.

طیب‌نیا با بیان اینکه پرداخت های نقدی به شکل کاملا برابر و بی‌هدف انجام می‌شود، اضافه کرد:برنامه دولت این است که پرداخت‌های مذکور را هدفمند کند بدین معنا که گروه‌های پر درآمد جامعه که نیاز چندانی به دریافت پرداخت‌های نقدی ندارند از شمول دریافت یارانه خارج و در مقابل طبقات کم درآمد و آسیب‌پذیر بتوانند از حمایت‌های اضافی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: ما مجموعه سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که همان میزان 25درصدی (تورم) که به‌ عنوان هدف برای سال جاری اعلام شده بود، محقق شود.

طیب‌نیا تاکید کرد: اطمینان داریم که این هدف عملی و دست‌یافتنی است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در این خصوص ادامه داد: چراکه اولا شیب افزایش قیمت بسیار ملایم است و در حدی نیست که قابل مقایسه با افزایش قیمت‌های قبلی باشد؛ ثانیا سیاست‌های اتخاذ شده سیاست‌هایی است که به نظر می‌رسد می‌تواند آثار تورمی احتمالی ناشی از افزایش قیمت‌ها را خنثی کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مجموع منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها و انصراف مردم از دریافت یارانه قرار است در وهله اول صرف سلامت مردم، توسعه بیمه پایه سلامت، مقابله با آلودگی محیط زیست، حمایت از تولید و توسعه حمل و نقل عمومی شود.

طیب‌نیا افزود: توصیه بنده به مردم این است که افرادی که واقعاً خود را نیازمند نمی‌دانند داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند و مطمئن باشند که این انصراف خدمت به توسعه و پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه مردم ایران در مراحل مختلف با دولت همکاری و همیاری نموده‌اند، دولت را منتخب خود می‌دانند و به آن اعتماد دارند، اضافه کرد: درخواست بنده از مردم این است که در این مرحله نیز همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، انرژی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار