یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

کاهش "تورم" در سایه کاهش "سود بانکی"

افزایش" تورم "در جامعه اقتصادی هنگامی سیر صعودی به خود می‌گیرد که پول در گردش از حد معمول خود فراتر رود و در این میان بانک‌ها نقش کلیدی در ساماندهی این وضع دارند.

فاطمه آقامیری کارشناس اقتصادی درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به رابطه هماهنگ نرخ سود بانکی و کاهش تورم گفت: افزایش تورم در جامعه اقتصادی هنگامی سیر صعودی می‌گیرد که پول در گردش زیاد شود و در این حالت بانک‌ها نقش کلیدی در ساماندهی این نرخ دارند.

وی گفت: با توجه به اصول اقتصادی نرخ سود بانک‌ها باید تورم به اضافه یک باشد که در این حالت کسری سود بانک‌ها با هماهنگی موجود در اقتصاد توسط اوراق مشارکت اصلاح می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه نرخ سود بانک‌ها در سپرده‌های کوتاه‌مدت از اهمیت بیشتری نسبت به سپرده‌های بلندمدت برخوردار است گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت سبب می‌شود تا در مواقعی که با شک افزایش قیمت و در راستای آن افزایش تورم رو‌برو هستیم سرازیر شدن منبع به سوی بانک‌ها سبب کاهش تورم و حفظ منابع مالی شود.

وی اضافه کرد: در هر دو حالت نرخ سود سپرده نباید منفی شود و دولت باید با ارائه تسهیلات زمینه را برای کنترل سرمایه‌های در گردش مردم فراهم کند.

آقامیری اضافه کرد: تجدیدنظر دو نرخ سود سپرده‌های بانکی به صورت منظم، توزیع اوراق مشارکت از جمله اقداماتی است که سبب افزایش امنیت منابع مالی می‌شود.

وی در پایان گفت: هدف نهایی از این اقدامات ثبات قیمت‌هاست که بانک‌ها تحت نظارت بانک مرکزی می‌توانند با ارائه سود تسهیلات نقش کلیدی در کنترل تورم داشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کاهش ، تورم ، سود بانکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۰۸:۲۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
سودوام بايدكاهش يابدنه سودسپرده_درثانى اگرسودسپرده كاهش يابدصف يارانه بگيران بدليل كاهش درآمدافزايش ميابد_سوم چرادرفرم ثبت نام يارانه حرفى ازتعدادخودروى لوكس خانواده به ميان نيامده_چهارم:ميخواهيدهزينه عمرانى راباافزايش نرخ ارزافزايش دهيدياكه دنبال بازارسياه خريدوفروش وام هستيد
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۱:۴۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
فكر مي كنم عنوان مطلب اشتباست
براشت من از اين مطلب بيشتر اينه

کاهش "تورم" در سایه افزايش "سود بانکی"
آخرین اخبار