انتخاب شغل از چه دوراني آغاز مي‌شود

يك كارشناس مشاوره گفت: انتخاب شغل فرآيندي است كه حاصل تعامل پويشي بين فرد و محيط است و از دوران كودكي آغاز مي‌شود.

شفيع‌آبادي در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، افزود: انتخاب شغل فرآيندي است كه از دوران كودكي آغاز مي‌شود و در بزرگسالي تحقق پيدا مي‌كند.
 
وي افزود: بازي‌هايي كه كودكان در اوايل دوران كودكي انجام مي‌دهند مي‌تواند نوعي بازي انتخاب شغل تلقي شود در اين دوره كودكان با خيال‌پردازي درباره گزينه‌هاي شغلي آگاهي كسب مي‌كنند و عمدتا تحت تأثير آشنايان قرار دارند.
 
شفيع‌آبادي اضافه كرد: بين 11 تا 16 سالگي نوجوانان به صورت پيچيده‌تري به مشاغل فكر مي‌كنند كه ابتدا بر حسب تمايلاتشان و بعد برحسب توانايي‌ها و استعدادهاي خود به سمت مشاغل موردنظر جذب مي‌شوند.
 
وي افزود: خانواده اولين نقش را در شناسايي استعدادها و  مشاغل به نوجوانان دارند؛ البته معلمان در ترغيب نوجوانان و جوانان به سمت مشاغل گوناگون و خودآگاهي و حودپنداري دو منبع مهمي براي نوجوانان است.
 
شفيع‌آبادي خاطرنشان كرد: خانواده بهترين منبع براي شناساندن مشاغل و آماده‌سازي براي اشتغال است كه خانواده‌ها مي‌توانند اين كار را از دوران كودكي از طريق جهت دادن به بازي‌هاي كودكان و نقل داستان‌هاي مرتبط زمينه‌هاي انتخاب شغل كودكان را در آينده فراهم كنند.
 
شفيع‌آبادي در پايان خاطرنشان كرد: آموزش و تحصيل كودكان بايد به گونه‌اي باشد كه آنان توان‌مندي خود را بشناسند و بتوانند در بزرگسالي مطابق توانايي‌هاي خود انتخاب شغل كنند./ذ
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: شغل ، مشاوره ، انتخاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار