حبیبی خطاب به مسئولان سیاست خارجی:

آيا زمان آن فرا نرسيده است كه به تداوم گفتگوها ترديد و نسبت به اصل آن تجديد نظر كنيد؟

دبير كل حزب موتلفه اسلامي خطاب به مسئولان سياست خارجي كشور گفت: اگر هنوز ديوار بي اعتمادي وجود دارد – كه وجود دارد - و غرب هيچ تلاشي بر برداشتن آن نمي‌كند، آيا زمان آن فرا نرسيده است كه به تداوم گفتگوها ترديد و نسبت به اصل آن تجديد نظر كنيد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدنبی حبیبی" که در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی، سخن می‌گفت با اشاره به اظهارات جان كري در آستانه مذاكرات هسته‌اي وين 3 و نيز طرح موضوعات غيرهسته‌اي در اين مذاكرات و همچنين قطعنامه ضد ايراني پارلمان اروپا اظهار داشت: ايران بر اساس اعتراف رئيس آژانس انرژي اتمي به تعهدات خود طبق توافق‌نامه ژنو عمل كرده است اين در حالي است كه هنوز تحريم‌هاي نفتي، بانكي و پتروشيمي لغو نشده است و طرف 1+5 به تعهدات خود عمل نكرده است.
 
وي افزود: خصومت آمريكايي‌ها به گونه‌اي است كه حتي بر خلاف همه مقررات و قوانين ديپلماتيك براي سفير جديد ايران در سازمان ملل ويزا صادر نمي‌كنند. رئيس جمهور آمريكا تحريم را تهديد مي‌كند و اين رفتار تخاصمي جايي براي مذاكره باقي نمي‌گذارد.
 
حبیبی بیان داشت: اشتون در پايان مذاكرات وين 3 هيچ حرفي براي گفتن نداشت. از طرفي گفته مي‌شود ما در آستانه تهيه پيش‌نويس هستيم. وقتي طرف مقابل به هيچ يك از توافقات عمل نكرده و هر روز بهانه‌اي جديد مطرح مي‌كند چگونه مي‌توان پيش‌نويس توافقات را نوشت. هنوز در مورد متن توافق ژنو اما و اگر و نيز قرائت‌هاي گوناگون وجود دارد و بقول آقاي ظريف تنها روي 60 درصد موضوعات توافق داريم.
 
وي خطاب به مسئولان سياست خارجي كشور گفت: اگر هنوز ديوار بي اعتمادي وجود دارد – كه وجود دارد - و غرب هيچ تلاشي بر برداشتن آن نمي‌كند، آيا زمان آن فرا نرسيده است كه به تداوم گفتگوها ترديد و نسبت به اصل آن تجديد نظر كنيد.
 
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: آمريكايي‌ها در بحران اوكراين گرفتار آمده‌اند و حتي روسيه را كه يكي از 1+5 است، تهديد به تجزيه مي‌كنند. وقتي آمريكا به چنين پرخاشگري و تهديد ساير كشورها روآورده است آيا جايي براي استمرار مذاكره و نوشتن پيش‌نويس توافقات باقي مانده است؟ ما اميدواريم كه دولت تجديدنظر جدي در اين رابطه داشته باشد ما از شرايط فعلي مي‌توانيم بهره‌برداري بيشتر به عمل بياوريم.
 
حبیبی تصریح کرد: ايران و روسيه در باب مبادلات نفتي توافقاتي كرده است. آمريكاييها، روسها متحد خود را در 1+5  تهديد به تحريم مي‌كنند. اين چه رفتاري است كه اعمال مي‌شود مگر قرار نشد تحريمهاي نفتي به تدريج برداشته شود.
 
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در مورد آخرين تحولات اوكراين اظهار داشت: زخم به وجود آمده در روابط روسيه و غرب و بويژه آمريكا به نظر مي‌رسد عميق باشد. اوكراين عملاً تجزيه شده و روسها درصددند به قلمروخود در اوكراين بيافزايند. دولت كيف اكنون با تهديد تحريم گاز روسيه روبروست و اين كمترين پاسخ روسها به تحريمهاي آمريكا و اروپاست. لذا وقتي آن سوي ميز مذاكره ما با 1+5 اينطور شلوغ است تعجيل در هر گونه توافق به ضرر منافع ملي است.
 
وی افزود: دولت نبايد وقتي آمريكا هيچ قدمي در پذيرش مطالبات ما برنمي‌دارد و هر روز بهانه جويي مي‌كند در توافق عجله كند. زمان‌سنجي در مورد هر توافق شرط توفيق ما در اين مذاكرات است.
 
حبيبي در بخش دیگری از سخنان خود در مورد كارآمدي دولت در اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: دولت اكنون وارد اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها شده است. اولين سئوال مطرح اين است كه آيا دولت به اين قانون دقيق عمل مي‌كند. چون يك مطلبي كه در مورد اجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه‌ها مطرح بود اين بود كه دولت قبل به قانون عمل نكرد يا بد عمل كرد. اما تا كنون هيچ كس توضيح نداده است به كدام ماده از مفاد قانون هدفمندي يارانه‌ها عمل نكرده و يا كدام ماده را بد عمل كرده است؟ اگر دولت قبلي در مواردي فراقانوني عمل كرده است دولت فعلي مي‌تواند آن موارد خلاف قانون را عمل نكند و اگر دولت قبل در مواردي روش غلط در اجراي قانون بكار برده، دولت فعلي روش صحيح را طراحي و اجرا نمايد.
 
وي ادامه داد: مهمترين مسئله هم در فاز اول و هم در فاز دوم اختصاص منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌هاست. متأسفانه در اين زمينه تقويم دقيقي وجود ندارد. لذا همواره مسئولين از كسري منابع سخن مي‌گويند اما توضيحي در مورد تقويم محاسبات خود نمي‌دهند.
 
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: متأسفانه دولت بخشي از منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها را در تقويم محاسباتي خود احصاء نكرده است. به عنوان مثال در تصويب نامه‌اي كه اخيراً بدين منظور صادر كرده است (10/1/93) منابع حاصل از افزايش قيمت آب و نيز  كارمزد جمع‌آوري رفع فاضلاب در تقويم محاسبات نيامده و حذف شده است. چرا دولت تمام منابع را مطرح و از آنها استفاده نمي‌كند؟
 
وي در مورد آخرين تحولات سوريه بیان داشت: ارتش سوريه اكنون پيروزيهاي بزرگي در غلبه بر تروريسم در اين كشور بدست آورده است. اميدواريم سال 93 سال شكست قطعي آمريكا و اسرائيل و همپيمانان آنها در منطقه در جنگ سوريه باشد. تروريستها هم اختلافات خود را از طريق كشتارهاي فجيع حل وفصل مي‌كنند. از طرفي به جان ملت سوريه افتاده‌اند و هيچ طرحي براي بدست گرفتن قدرت و تقسيم آن ندارند. آنها محكوم به شكست هستند.
 
حبیبی افزود: پيش بيني مي‌شود كه در انتخاباتي كه برگزار ‌شود مردم سوريه بار ديگر ميخ محكمي به تابوت تروريسم در اين كشور خواهند زد و حاكمي را كه خودشان به آن راي مي‌دهند انتخاب خواهند كرد و اجازه دخالت به بيگانگان نخواهند داد.
 
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پايان گفت: در موضع‌گيري هفته قبل هم متذكر شديم كه دولت بايد برنامه خود را در مورد تحقق اهداف نامگذاري سال 93 توسط مقام معظم رهبري را در حوزه اقتصاد و فرهنگ تدوين و اجرا نمايد كه ان‌شاءالله به اين مهم خواهند پرداخت.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار