اصفهان/

حفاظت كيفي زاينده روددر شرايط موجود بسيار حساس و مهم است

با توجه به اينكه در حال حاضر با محدوديت در كميت زاينده رود مواجه هستيم، حفظ كيفيت آب موجود حائز اهميت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، رسول زرگرپور استاندار اصفهان در جلسه شوراي حفاظت كيفي زاينده رود كه با هدف بررسي اثرات كاهش حجم سد زاينده رود بر كيفيت آب آن برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: تلاش براي حفظ كيفيت آب رودخانه با توجه به مصرف آن در بحث شرب، وظيفه‌اي همگاني است.

استاندار اصفهان افزود: بحث حفاظت كيفي رودخانه هاي كشور از چندين سال قبل مورد توجه بوده و بخشنامهاي هم در اين زمينه از طرف سازمان محيط زيست مبني بر تشكيل جلسات مستمر براي حفاظت كيفي رودخانه‌هاي كل كشور، ابلاغ شده است.

وي اظهار داشت: با توجه به اين نكته كه كيفيت آب رودخانه‌ها متناسب با كميت آب آن مورد توجه قرار مي‌گيرد، تشكيل اين جلسه در حال حاضر ‌ضروري به نظر مي رسيد.

زرگرپور ادامه داد: در سفر خانم ابتكار در مهر ماه سال گذشته به اصفهان نيز فعال شدن كميته حفاظت كيفي رودخانه زاينده‌رود مورد تأكيد قرار گرفت.

وي با بيان اينكه رودخانه‌ها در زمان پرآبي، طي فرآيند خودپالايي طبيعي داراي كيفيت قابل قبول هستند، يادآور شد:

هرچه رودخانه با مشكل كميت مواجه شود، مسئله كيفيت آن حساس تر و مهم تر خواهد بود و بايد با دقت بيشتري به آن پرداخته شود.

مدير ارشد استان اذعان داشت: با توجه به اينكه در حال حاضر با محدوديت در كميت زاينده رود مواجه هستيم، برگزاري مستمر جلسات بررسي كيفيت رودخانه در نيمه‌اي از آن كه داراي آب است بسيار ضروري است.

وي توضيح داد كه رودخانه زاينده رود يك رودخانه 340 كيلومتري است كه نيمه انتهايي آن كه در منطقه اصفهان قرار دارد به دليل محدوديت منابع خشك است.

استاندار اصفهان افزود: حدود نيمي از رودخانه در بالادست داراي آب مي باشد كه از آن براي مصرف شرب 5 ميليون نفر جمعيت استفاده مي شود.

وي ادامه داد: اين نيمه داراي آب رودخانه از بعد حفاظت كيفي بسيار حائز اهميت است، خصوصا كه از آن براي مصرف شرب استفاده مي شود.

رسول زرگرپور تشريح كرد: شرب استانداردهاي خاص خود را دارد و كنترل آن بر عهده نهادهايي غير از وزارت نيرو و مسئولين آب صورت مي پذيرد.

وي با اشاره به اينكه تصرفاتي در حريم و بستر رودخانه شكل گرفته است، تأكيد كرد: بايد در خصوص اين مسائل سريعا تصميم گيري و اقدام شود.

نماينده عالي دولت در استان ادامه داد: برخي تصرفات در بستر رودخانه، آلودگي ها و محدوديت هايي را ايجاد نموده كه در اين خصوص بايد مسئله با جديت تمام كنترل شود.

وي تصريح كرد: در خصوص ريختن پساب هاي پرورش ماهي، ‌فاضلاب هاي شهري و موارد ديگر به داخل رودخانه، محدوديت هايي ايجاد خواهد شد.

زرگرپور مبحث استفاده كشاورزان از پساب تصفيه خانه و فاضلاب خام را نيز مطرح و در اين خصوص اظهار داشت: اين موضوع از نظر بهداشتي اشكال دارد.

وي با تأكيد بر اينكه هيچ كس مجاز نيست از فاضلاب خام براي كشاورزي استفاده نمايد، افزود: موارد استفاده از پساب تصفيه خانه نيز بايد كنترل شده و در صورت دارا بودن استانداردهاي لازم استفاده از آن مانعي نخواهد داشت.

استاندار اصفهان با تأكيد بر اينكه حفظ سلامت و ايمني مردم از اهميت ويژه برخوردار است، اظهار داشت: توليدات كشاورزي بايد كيفيت سلامت لازم را دارا باشد.

وي در ادامه از استقرار و شروع فعاليت رسمي مديريت حوضه آبريز زاينده رود خبر داد و افزود: كميته حفاظت كيفي رودخانه در واقع مربوط به حوضه آبريز است.

زرگرپور افزود: در حال حاضر ما به دليل حساسيت موضوع در محدوده خود عمل نموده و اطلاعات را به مديريت حوضه آبريز منتقل مي كنيم.

وي اظهار داشت: اميدواريم ظرف ماه هاي آينده اين كميته تحت مسئوليت مديريت حوضه آبريز زاينده رود و با حضور همكاران ما در استان هاي ديگر برگزار و در حفظ كيفيت آب اين حوضه آبريز تأثيرگذار باشد./س


 

برچسب ها: اصفهان ، حفاظت ، کیفی ، زاینده ، رود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.