در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

رویوران: برگزاری انتخابات سوریه دیکتاتورهای منطقه را رسوا می‌کند/ فردوسی‌پور: گذر از بحران سوریه سبب تثبیت وضعیت مقاومت می‌شود + فیلم

یک کارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسیا گفت: اگر انتخابات ریاست جمهوری در شرایط ناامن در سوریه برگزار شود رسوایی بزرگی را برای کشورهای دیکتاتور منطقه به بار خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، روند تحولات سوریه شب گذشته 31 فروردین در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین رویوران" و "مجتبی فردوسی‌پور" کارشناسان ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
"حسین رویوران" کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تحولات سوریه گفت: تحولات سوریه بسیار شتابان پیش می‌رود و به گونه‌ای که به صورت تصاعدی در یک مقطعی بحران در اوج پیش رفت.
 
وی با اشاره به این که اکنون سرعت بحران کاهش پیدا کرده است ادامه داد: بشار اسد طی سخنانی اعلام کرده است که از دوران بحران به معنای اخص کلمه عبور کرده است.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اتفاقاتی افتاده است که آرام آرام آوارگان به سرزمین‌های خود بازمی‌گردند افزود: تحولات سوریه نتیجه 3 سطح است به گونه‌ای که سطح اول شامل تحولات داخلی است.
 
رویوران با اشاره به این که معادله میدانی به نفع نیروهای دولت تغییر پیدا کرده است تصریح کرد: در سطح اول تحولات داخلی انسجام گروه‌های مخالف به هم خورده است.
 
**گروه‌های مخالف آرمان مشترکی ندارند


وی با اشاره به این که در چند ماه اخیر بیش از 6 هزار نفر به سبب درگیری‌هایی که به وجود آمده کشته شده‌اند گفت: این اتفاق نشان می‌دهد که میان گروه‌های تروریستی آرمان مشترکی وجود ندارد به گونه‌ای که قدرت طلبی محور اصلی گروه‌های مخالف است.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که در سطح منطقه تغییرات جدی در ائتلاف‌ها صورت گرفته است افزود: اردن یکی از گروه‌های مخالفی به حساب می‌آمد که نیروهایش را به سوریه گسیل کرده بود افزود: عربستان در حال عقب نشینی از سوریه است.
 
**در سطح منطقه شاهد تحولات جدی هستیم

رویوران با بیان این که در سطح منطقه شاهد تحولات جدی هستیم اظهار داشت: در سطح بین‌الملل تغییر جدی را در نظام شاهد هستیم.
 
وی گفت: از زمانی که بلوک شرق از هم پاشید و جنگ سرد به پایان رسید شاهد تبعیت روسیه از غرب هستیم به گونه‌ای که روسیه در بحث تحریم‌های هسته‌ای تابع غرب بود.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که از سه سال پیش که بحران سوریه آغاز شد شاهد تحول در دفتر روس‌ها هستیم ادامه داد: روسیه در سوریه عدم همکاری و در بقیه پرونده‌ها همکاری می‌کند به گونه‌ای که در شورای امنیت هر چه را که در ارتباط با سوریه بود وتو می‌‌کرد.
 
رویوران با اشاره به این که روس‌ها در مورد سایر مسایل با آمریکا کاملا هماهنگ بودند گفت:تحولات اوکراین موضع روسیه را کاملا تغییر داد.
 
وی با اشاره به این که در بعد داخلی نیروهای مسلح سوریه برای جنگ کلاسیک آموزش دیده بودند افزود: نیروهای مسلح برای جنگ شهری آموزش ندیده بودند.  
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که ارتش از ابتدا وارد بحران نشده بود گفت: در طی این مدت ارتش به سبب ورود در جنگ شهری تجربه کسب کرد و به نهاد جدیدی تحت عنوان ارتش دفاع ملی تبدیل شد.
 
رویوران با اشاره به این که ارتش، دفاع ملی آموزش اولیه‌اش جنگ شهری بود گفت: القصیر نقطه تحول جنگ به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به پاک سازی‌هایی که در هوموس، غوطه شرقی و غربی و دمشق صورت گرفت افزود: یکی از ویژگی‌های این عملیات این بود که دولت مرزها را بست و گروه‌های تروریستی را در محاصره قرار داد.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که مخالفین اکنون در المون، قصیر و دمشق در محاصره قرار دارند گفت: دولت با استراتژی تعریف شده‌ای به جلو پیش می‌رود به گونه‌ای که سعی می‌کند تلفات خود را به حداقل برساند.
 
رویوران گفت: در منطقه شام که در جنوب غربی دمشق قرار دارد مردم گروه‌های مسلح را تحت فشار قرار داده‌اند.
 
وی با اشاره به این که در طی این مدت بیش از 4 نفر خود را تسلیم دولت کرده‌اند افزود: به دلیل فشارهای که از سوی مردم و نیروی نظامی به گروه‌های مخالف وارد می‌شود این نیروها از هم دیگر پاشیده شده‌اند.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که استراتژی‌ها و طرح‌های عملیاتی دولت به حدی دقیق است که گروه‌های مخالف را غافلگیر کرده است اضافه کرد: دولت به خوبی توانسته شیرازه گروه‌های مخالف را از هم بپاشاند.
 
رویوران ادامه داد: ارتش سوریه در حوزه داخلی به پیروزی‌های بزرگی دست یافته است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا کشورهایی هم چون اردن، دولت اردوغان، سعودی‌ها و قطر دست از حمایت سیاسی از گروه‌های مختلف برداشته‌اند افزود: زمانی که پروژه براندازی نظام سوریه کلید خورد همه تصور می‌کردند که بحران سوریه دو سه ماه بحرانش به پایان خواهد رسید به گونه‌ای که آن‌ها تصور می‌کردند سوریه از حوزه مقاومت به جبهه تسلیم تبدیل خواهد شد.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که خوشبختانه نظام سوریه سقوط نکرد و این امر یک اتفاق غیرمترقبه برای غرب و کشورهای منطقه به شمار می‌آید اظهار داشت: گروه‌های تروریستی در ابتدا تصور می‌کردند که ارتش انسجام خود را از دست داده است.
 
رویوران با بیان این که شرایط با همه این ریزش‌ها و جمع کردن‌ها مورد بازسازی قرار گرفت گفت: این اتفاقات صورت گرفت تا نظام سوریه سقوط نکند.
 
وی با اشاره به این که آمریکا از هر مخالفی نسبت به نظام اسد حمایت می‌کند گفت: کشورهای غربی جبهه النصره و داعش را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دادند.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا ادامه داد: عقب نشینی کشورهای غربی سبب شد تا برخی دیگر از کشورهای منطقه درباره بحران سوریه تجدید نظر کنند به گونه‌ای که تا حدودی ترکیه، اردن از این موضوع عقب نشینی کردند.
 
رویوران با اشاره به این که لبنان هم تا حدودی از بحران سوریه عقب نشینی کرده است گفت: در لبنان دوگانگی وجود دارد به طوری که جبهه 14 مارس از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.
 
**رژیم صهیونیستی کانون تولید تروریست در منطقه و جهان است

وی با بیان این که پیامدهای بحران سوریه روشن شده است ادامه داد: رژیم صهیونیستی کانون تولید تروریست و ناامنی برای منطقه و جهان است.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور در این مجمع بر اتحاد علیه تروریسم تکفیری تاکید بسزایی کردند که خوشبختانه پیرامون این موضوع اجماع منطقه و بین‌المللی به وجود آمده است.
 
**عربستان مهمترین حامی گروه‌های تروریستی است


رویوران با بیان این که بیشتر کشورها از این راهکار رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند اظهار داشت: این حمایت‌ها برای عربستان هزینه‌بر است زیرا عربستان مهمترین حامی گروه‌های تروریستی است.
 
وی با اشاره به این که عربستان نگران اجماع بر علیه کشورش است افزود: سیاست هر کشوری بر این پایه استوار است که اجماعی علیه آن اتفاق نیفتد.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا گفت: تروریسم تا حد زیادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تضعیف شده است.
 
رویوران با اشاره به نظر سنجی‌های به عمل آمده از سوی سازمان سی آی ای مبنی براینکه بشار اسد ممکن است حدود 75درصد در انتخابات به پیروزی برسد افزود: این نظرسنجی‌ها مربوط به دو سه سال قبل است به گونه‌ای که اگر دولت بشار اسد بتواند این بحران‌ها را پشت سر بگذارد به پیروزی خواهد رسید.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه گذر دولت سوریه از بحران چه تاثیری بر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد گذاشت ادامه داد: دولت سوریه تقریبا بر سه چهارم شهرها را تسلط پیدا کرده است این در حالی است که مخالفین فقط در استان رقه، دیره زور و به صورت محدود در حلب، ادله و درعا حضور دارند.
 
کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به این که بقیه اماکن در اختیار دولت سوریه است اظهار داشت: سه چهارم دولت سوریه تحت کنترل نیروهای دولتی است.
 
رویوران با اشاره به این که انتخابات از مشروعیت برخوردار است اضافه کرد: دولت سوریه در گذر بحران قانون اساسی را تغییر داد.
 
وی با اشاره به این که در مجلس 250 نفری سوریه 90 نفر مخالفین اسد حضور دارند ادامه داد: دولت اسد به فرآیند اصلاح سیاسی پای بند است.
 
**برگزاری انتخابات در سوریه سبب رسوایی کشورهای دیکتاتور منطقه می‌شود 


کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا برگزاری انتخابات در سوریه را در شرایط ناامنی برای کشورهای دیکتاتور رسوایی بزرگ ارزیابی کرد و گفت: فرآیند مردم سالاری باید در منطقه تقویت شود.
 
رویوران با اشاره به این که اسد با اعتماد به نفس از پایان رسیدن عملیات گرم سخن می‌گوید افزود: در صوت برگزاری انتخابات در سوریه رژیم‌های استبدادی در سطح منطقه بیشترین آسیب را خواهند دید.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری "مجتبی فردوسی‌پور" کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا ایران از ابتدا معتقد بود که حرکت‌های تروریستی نمی‌تواند در دولت سوریه فائق آید گفت: سه سال پیش بحران در سوریه آغاز شد به گونه‌ای که عده‌ای معتقد بودند بشاراسد سرنگون می‌شود.

**بحران سوریه از سوی غرب مهندسی شده بود

وی با اشاره به اینکه تحولات سوریه در بحث مقایسه‌ای با تحولات بیداری اسلامی متفاوت است افزود: بحران سوریه به صورت مهندسی شده طراحی شده بود.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به اینکه بحران سوریه از سوی غرب طراحی شده بود گفت: در سوریه مطالبات اساسی مردم را در حوزه حقوق اساسی به صورت نرم شاهد نبودیم.

فردوسی‌پور با اشاره به دو شهر بزرگ سوریه که به پایتخت سیاسی و اقتصادی مشهور هستند گفت: این دو شهر شامل دمشق و حلب می‌شود به گونه‌ای که در این شهرها شاهد اعتراضات و تظاهرات از سوی مردم نبودیم.

وی با بیان اینکه بحران سوریه ابتدا از حواشی و مرزهای پیرامونی آغاز شد ادامه داد: نقطه اساسی تحولات سوریه از مرز درعا شروع شد.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با بیان اینکه سوریه وارد بحران جنگ داخلی شد خاطرنشان کرد: این وضعیت برخواسته از بطن و متن جامعه مدنی سوریه نبود به گونه‌ای که برای تداوم آن نیروهای خارجی به داخل گسیل پیدا کردند.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه نیروهایی که از خارج به سوریه وارد شدند آرمانی برای جنگیدن نداشتند اظهار داشت: این نیروها به صورت بی‌هدف در میدان حضور می‌یافتند به گونه‌ای که آنها هدفی جز تخریب بنیان و زیرساخت‌های سوریه نداشتند.

وی ادامه داد: گروه‌های تروریستی اعتراف می‌کردند که باید بنیان‌ها و زیرساخت‌های سوریه را نابود کنند به طوری که این گروه‌ها اقدام به ایجاد رعب و وحشت در میان مردم می‌کردند.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به اینکه در این وضعیت مباحث اقتصادی مردم مورد تهدید قرار گرفت افزود: متاسفانه شیرازه اصلی نظام از هم پاشیده شد.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای غربی در صدد تزریق تروریست به منطقه و سوریه بودند خاطرنشان ساخت: جنگ داخلی در سوریه منافع گروه‌های تروریستی را تامین نکرد به گونه‌ای که آنها به راهکار سیاسی گرایش پیدا کردند.

وی با بیان اینکه ایران از ابتدای بحران سوریه راه‌حل سیاسی را جزو دیپلماسی خود می‌دانست اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه همواره تاکید می‌کرد که راه‌حل سوریه نظامی نیست.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به اینکه در ژنو 2 مخالفین جنگ داخلی را از دستور کار خود خارج کردند ادامه داد: بسیاری از گروه‌هایی که امروزه در حوزه میدانی عمل می‌کنند در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.

فردوسی‌پور با بیان اینکه جامعه بین‌الملل به سمت اقدام سیاسی رجوع کرده بود گفت: دولت سوریه در وضعیت میدانی دست برتر را دارد.

وی با اشاره به اینکه قدرت‌های بین‌المللی در اقدام سیاسی خود عمل غیر موفقی را استارت زدند افزود: قدرت‌های بین‌الملل از اقدامی بی‌نتیجه حمایت کردند به گونه‌ای که گروه‌هایی را به صورت نمادین از معارضه بدخیم سوریه به ژنو 2 آوردند تا به آنها اعتبار ببخشند و پشت سر آنها قرار بگیرند.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا افزود: این وضعیت عدم انسجام درگروه‌های معارضین سیاسی پروسه سیاسی را هم مثل پروسه نظامی به شکست کشاند.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه دولت سوریه در حوزه میدانی مسلط است افزود: دولت سوریه در روزهای اخیر به صراحت اعلام کرده است که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا گروه‌های تروریستی می‌توانند مانع از برگزاری انتخابات در سوریه شوند افزود: آن چیزی که در قالب پروسه ژنو 2 از سوی جامعه جهانی مطرح شد این بود که باید وضعیت سوریه آینده و چشم‌انداز این کشور در انتخابات مشخص شود.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به اینکه اگر اداره کنونی بشاراسد در سوریه از طریق اقدامات قانونی و مشروع پایان نپذیرد سوریه با خلع قدرت روبرو خواهد شد گفت: اگر دولت به مدت 2 سال مورد تمدید قرار گیرد در این صورت باید به سمت تشکیل دولت انتقالی در سوریه پیش برویم.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه باید بسترهای قانونی انتخابات در سوریه فراهم شود اظهار داشت: خوشبختانه اکنون سوریه در وضعیت میدانی دست برتر را دارد.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت بحران سوریه نیروهای ارتش و نیروهای وابسته به نظام در قالب نیروهای دفاع مدنی قرار گرفته‌اند گفت: این نیروهای دفاع مدنی خوشبختانه در مقابل گروه‌های تروریستی حاضر شده‌اند.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به اصلاحات قانون اساسی که در سال 2012 در سوریه صورت گرفت ادامه داد: باید انتخابات براساس قانون اساسی برگزار شود به گونه‌ای که از امروز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شروع خواهد شد.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی به دنبال نشان دادن عدم مشروعیت در سوریه هستند ادامه داد: دولت در حوزه میدانی باید نقاط پدافندی خود را به نقاط آفندی تبدیل کند تا از طریق آفندی کردن نقاط بتواند امنیت را به صورت متمرکز در اختیار خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری انتخابات در عراق، لبنان، ترکیه، مصر، الجزایر و افغانستان برگزار خواهد شد خاطرنشان ساخت: برگزاری انتخابات براساس قانون اساسی جزوی از حقوق مردم است زیرا مردم باید نسبت به آینده سیاسی خود اقدام کنند.

** گذر از بحران سوریه سبب تثبیت مقاومت می‌شود

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برگزاری انتخابات چه تاثیری بر روی پرونده‌های منطقه و بالاخص پرونده فلسطین خواهد گذاشت گفت: گذر از بحران سوریه به معنای تثبیت وضعیت مقاومت در سطح منطقه است.

فردوسی‌پور بااشاره به اینکه اگر بحران سوریه به خوبی مورد حل و فصل قرار بگیرد کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی دیگر از سوی غرب تضمین شده نخواهد بود گفت: رژیم صهیونیستی و اسرائیل بزرگ‌ترین نفع‌برنده بحران سوریه است.

وی گفت: اگر سوریه بتواند از این بحران به خوبی گذر کند وضعیت مقاومت در سطح منطقه تثبیت و تضمین خواهد شد.

کارشناس ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا با بیان اینکه در صورت پیروزی سوریه وضعیت حاکمیت نیروها و جریان مردم‌سالاری در سطح منطقه بهتر خواهد شد افزود: ملت فلسطین حقوق اساسی خود را جز از طریق مقاومت از هیچ کریدور دیگری نمی‌تواند بدست آورد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار