در مراسم تقدیر از برگزیدگان برنامه‌های نوروزی سیما؛/5

"مدیریت رسانه" در ایام فاطمیه از جمله موفقیت های "برنامه های نوروزی" بود

علی دارابی: برنامه ریزی و "مدیریت رسانه" را با توجه به تقارن ایام فاطمیه با نوروز، از جمله موفقیت های برنامه های نوروزی امسال خواند.

 به گزارش خبرنگار رادیو تلویریون باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ معاون سیما پدیده نوروز 93 سیما را برنامه های معارفی، دینی و مذهبی دانست و افزود: شبکه قران و معارف سیما بر صدر نشست و جوایز فراوانی را از آن خود کرد. این کار بزرگ و تحسین برانگیز حاصل تلاش مدیران جوان و انقلابی است. امسال برنامه های مذهبی و دینی سایر شبکه ها نیز خوش درخشیدند.


 
دکتر علی دارابی در مراسم قدردانی از برترین های نوروزی تلویزیون در سال 93، با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان "سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی " گفت: بی ترید ما خود را در زمره مخاطبان اصلی این نامگذاری و تلاش دانسته ،برای تبیین مولفه های آن می دانیم و برنامه ریزی های مناسب برای آن صورت گرفته است .

معاون سیما اضافه کرد: از جمله مسائل مهم فرهنگی " توجه و صیانت از زبان و ادب فارسی "و "گسترش و حمایت از گویش ها ،لهجه ها و زبان های محلی " است و البته این در حالی است که غربی ها در از بین بردن فرهنگ ها و گویش های مختلف تلاش وافری دارند .

وی با تاکید بر اینکه این موضوع نباید بخش فرعی تلقی شود بلکه مساله "زبان و گویش ها"یک مساله جهانی است، چند سال است که سازمان یونسکو از سر استیصال فریاد بر آورده است که در فرایند و روند جهانی شدن و نیز پروژه جهانی سازی فرهنگ ها ، زبان ها، گویش ها و لهجه های محلی که در دنیا به بیش از 2700 مورد می رسد  که به نفع چند زبان بین المللی در حال هضم ، بلعیدن و نابودی است و از رسانه ها بطور اخص می خواهد که برای صیانت از ان کاری بکنند.

 دارابی با اشاره به برنامه های مختلف معاونت سیما گفت:برخی برنامه های سیما چون مشاعره ، قند پهلو در این راستااست. در این مسیر سریال" پایتخت" کارستانی است و هنرمندان که گامی هنرمندانه ، هوشمندانه برای حفظ زبان ، لهجه ، گویش و سنت های بومی برداشته است.

معاون سیما اضافه کرد: اگر امروز بیش از ده نهاد و سازمان ، تشکل انجمن در نوبت تقدیر از سریال پایتخت هستند علاوه بر امتیازات و ویژگی های بازی آن چون : اهتمام بایسته به مسائل اهم کشور ، ترویج معنویت و ارزش ها ، خانواده ایرانی و ترویج سبک زندگی آن ، امید و غرور ملی ، همبستگی و اتحاد ملی ، شادی و نشاط ، توجه به محیط زیست ، تکریم والدین ، توسل به امامان معصوم علیه السلام ، استعانت و توکل به قرآن ، قناعت ساده زیستی ، و بسیاری دیگر از پیام های آن می باشد .

علی دارابی بزرگترین پیام و هنر سریال پایتخت را حفظ ، ترویج و صیانت از زبان ، گویش و لهجه خطه شمال کشور دانست و افزود: داوران گفته اند که نوروز در این سال ها با پایتخت عجین شده است .

وی با اشاره به تلاش های  معاونت سیما برای گسترش فرهنگ و هنر ایرانی و بومی، حمایت از سینما، تئاتر ، کتاب و هنر کشور ، افزود: در حالی که ظرفیت سیمای کشور در بهترین شرایط، تولید کمتر از 100 فیلم در سال بوده است ، بیش از 1400 فیلم تلویزیونی تولید کرده‌ایم و اهمیت این میزان تولید فیلم تلویزیونی روشن‌تر می‌شود.

 معاون سیما ادامه داد: شبکه‌های تلویزیونی از 10 شبکه به 17 شبکه فقط در سیما افزایش یافته است. این تکثر همراه با خود تنوع و تخصصی‌تر شدن شبکه‌ها و توجه به مخاطبان ویژه را دنبال کرده است. توجه داشته باشید که در ده سال قبل تعداد شبکه‌های فارسی در ماهواره کمتر از 20 شبکه بود و الان چند برابر شده است.

دکتر دارابی از تولید و ساخت بیش از 500 سریال و مجموعه نمایشی که در گونه‌ها و ( ژانرها) دفاع مقدس، طنز کمدی، اجتماعی ، خانوادگی، ملودرام ... خبر داد و اضافه کرد: تولید و پخش 20 عنوان سریال‌های الف ویژه که برخی از آنها در بیش از 40 کشور دنیا به نمایش درآمده است از دیگر اقدامات برنامه سازان سیمااست.

وی با اشاره به برنامه های آینده سیما اضافه کرد: در برنامه ریزی ده سال آینده بیش از 72 سریال الف ویژه ( یعنی 4 برابر تولید فیلم ) را در دستور کار داریم که حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با بیش از 30 عنوان بالاترین رتبه را به خود بحث اختصاص داده است.

دکتر  علی دارابی با اشاره به برنامه‌های جذاب، نوآورانه دین و مناسک سازی در رسانه ملی این اقدام را برنامه ای راهبردی برای سیما دانست و گفت: مستند، پویانمایی ( انیمیشن )، برنامه‌های ترکیبی، مسابقات، گفت و گو محور، سخنرانی‌ها، برنامه‌های دینی و مذهبی، گزارشی موسیقی و سرود، میان برنامه‌ها، نماهنگ ... از دیگر ساختارهای برنامه‌سازی است که اهتمام جدی برآنها بوده است.

دکتر دارابی مناسبت‌ها را زمانی ویژه برای رسانه دانست و اضافه کرد: مناسبت ها در کانون توجه مخاطب رسانه است و نوروز در صدر این مناسبت‌ها است. تعطیلات سال نو تلویزیون پر مخاطب ترین دوران خود را شاهد است و در ایران متوسط تماشای تلویزیون بالای سه ساعت است و این برای رسانه ملی که رسانه ای پاک، اخلاق‌گرا و انقلابی است یک اعتماد بزرگ و افتخار است.

وی تاکید کرد: نوروز 93 شاهد پخش 4 مجموعه نمایشی و سریال ها، مستندها در طول شبانه روز 25 مستند از شبکه‌ها پخش بودیم. 146 فیلم سینمایی، که 52   فیلم آن ایرانی بود، رکوردی برای رسانه است. 46 فیلم خارجی محصول 2013 برای اولین بار در آسیا و حتی برخی کشورهای اروپا پخش می شد.

وی در ادامه به تحریم ها و مشکلات مالی سازمان اشاره و تاکید کرد: با این وجود دوبله ( زبان گردانی) فیلم های روز دنیا به خوبی انجام شد به طوری که همگان اذعان دارند خرید، آماده سازی، دوبله، پخش یک کار بزرگ است.
 
دکتر داربی با اشاره به نوآوری‌های رسانه اضافه کرد: امسال آقای "گزارشگر" قریب به 20هزار نفر در این فراخوان ثبت نام  و بیش از 8 هزار نفر تست و آزمون گرفته اند.
 
معاون سیما پدیده نوروز 93 برنامه های معارفی، دینی و مذهبی سیما دانست و افزود: شبکه قرآن و معارف سیما بر صدر نشست و جوایز فراوانی را از آن خود کرد. این کاری بزرگ و تحسین برانگیز از بین مدیران جوان و انقلابی است. امسال برنامه های مذهبی و دینی سایر شبکه ها نیز خوش درخشیدند.

وی برنامه ریزی و مدیریت رسانه را با توجه به  تقارن ایام فاطمیه و برنامه های نوروز از جمله موفقیت های برنامه های نوروزی امسال خواند و به درخشش برنامه کلاه قرمزی و قند پهلو اشاره کرد.

وی افزود: یایتخت 3بلوغ رسانه و تیم سازنده را در سری سازی نشان داد و با یش از 90 درصد مخاطب و رضایتمندی به صدر همه برنامه های سیما در نوروز 93 جای گرفت .

دکتر دارابی برنامه راهیان نور و ویژه های تحویل سال ، کودک ، نوجوان ، مسابقات ، برنامه های ورزشی را موفق دانست و افزود: برنامه های موفق سیما در نوروز 93 پیشکش به ملت بزرگ ، قدر شناس و فهیم ایران است.

وی در این مراسم از رئیس رسانه ملی ،اصحاب رسانه و مطبوعات،نمایندگان ولی فقیه در استانها ، امامان جماعات ، اعضای مجلس خبرگان رهبری قدردانی کرد و  در خاتمه از215 نماینده مجلس شورای اسلامی که به نمایندگی از ملت بزرگ ایران اسلامی که با صدور بیانیه ای از برنامه های خوب ، متنوع و ارزنده سیما و رسانه تقدیر کردند،تشکر کرد.


انتهای پیام/
 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.