رئیس بیمارستان طبی کودکان:

از هر 600 نفر یک نفر به "بیماری نقص ایمنی" مبتلاست

بیماری نقص ایمنی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که در ایران نزدیک به 250 هزار نفر به آن مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ نیما رضایی ریاست بیمارستان طبی کودکان و متخصص ایمونولوژی از دانشگاه تهران در کنگره نقص ایمنی گفت: بیماری نقص ایمنی اولیه گروهی از بیماری‌های ارثی هستند که به علت اشکال در مراحل تکاملی یا عملکرد اجزاء سیستم دفاعی بدن ایجاد شده و منجر به عفونت‌های میکروبی مکرر در مبتلایان می‌شود.

در واقع بیماری نقص ایمنی اولیه را می توان در 4 گروه عمده شامل نقایص اولیه آنتی بادی، نقایص ایمنی سلولی، نقایص سیستم فاگو ستیوز و کمبود اجزای کمپلمان طبقه بندی می‌شوند.

وی افزود: در ایران نزدیک به 250 هزار نفر به بیماری نقص ایمنی مبتلا هستند و 8000 نفر از بیماران نقص ایمنی علامت دارنده مبتلا به عفونت مکرر هستند در واقع از هر 600 نفر یک نفر به بیماری نقص ایمنی مبتلا است.

وی اذعان داشت: در گذشته افراد تصور می‌کردند که بیماری نقص ایمنی نادر است ولی با پیشرفت روز افزون دانش پزشکی و تشخیص مبتلایان به نقص ایمنی اولیه برآورد می‌شود که شیوع این بیماری در ایران همانند  سایر کشورها در حدود 1 بیمار از هر 10 هزار نفر باشد.

بیماری نقص ایمنی 80 درصد کودکان زیر 15 سال را مبتلا می‌کند

با احتساب میزان جمعیت ایران که نزدیک به 80 میلیون نفر است و فراوانی این بیماری‌ها برآورد می شود که تعداد بیماران مبتلا به نقص ایمنی اولیه علامت دار در ایران برابر با 8  هزار بیمار است، براساس آخرین نتایج ثبت شده از بیماران نقص ایمنی در ایران اکنون نزدیک به دو هزار بیمار از سراسر کشور شناخته شده‌اند و هنوز شش هزار بیمار علامت دار در سطح کشور شناخته شده‌اند که این مسئله به علت عدم آگاهی مناسب پزشکان از این بیماری و مشکلات تشخیص آزمایشگاهی در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: به علت منشاء ژنتیکی این بیماری‌ها، بروز علائم و تظاهرات بیماری در 80 درصد موارد در کودکان زیر 15 سال است، با توجه به بالا بودن ازدواج‌های هم خونی در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه انتظار می رود فراوانی این بیماری در مقایسه با کشورهای اروپایی  و غربی بیشتر باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار