اجرای حقوق شهروندی پشتوانه کاهش آسیب‌های اجتماعی است

مجید ابهری، آسیب‌شناس گفت: تدوین و اجرای درست حقوق شهروندی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای دارند.

مجید ابهری، آسیب‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در جامعه شهری ساکنان آن، شهروندان آن قلمداد می‌شوند و حقوق و تکالیفی به عهده دولت دارند، گفت: حقوق شهروندی یک ارتباط دوسویه بین مردم و دولت است یعنی اگر دولت در برابر مردم وظایفی دارد مردم همه مسئولیت‌های معین و مشخصی در قبال دولت به عهده دارند.
 
وی درباره نقش این مسئولیت‌ها و قوانین در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: با کمرنگ شدن حقوق شهروندی آسیب‌های اجتماعی گسترده در جامعه صورت می‌گیرد عدم رعایت نظم، پایمال کردن حقوق دیگر شهروندان، گنگ بودن نقش دولت و مسئولیت آنان در برابر مردم باعث حاکم شدن روحیه طلبکاری در جامعه می‌شود.
 
ابهری پیامدهای آشنا نبودن با حقوق شهروندان را باعث آشفتگی اجتماعی و بی‌سازمانی اجتماعی بیان کرد و ادامه داد: کمترین عوارض آن خرابکاری اجتماعی و پایمال کردن حقوق شهروندان است.
 
امان‌الله قرائی مقدم، جامعه شناس در همین زمینه با اشاره به آسیب‌هایی که به علت نقض قوانین شهروندی رخ می‌دهد و نوع برخورد با این آسیب‌ها افزود: وقتی که ارزش‌های اجتماعی نقض شود جامعه دچار ناهنجاری می‌شود مسلم است هر کسی که برخلاف ارزش‌های اجتماعی رفتار کند و حقوق اجتماعی را زیر پا بگذارد مجرم است و باید پاسخ دهد.
 
وی ادامه داد: با نقض این قوانین آسیب‌هایی مانند خیانت کردن، تجاوز به عنف، روابط نامشروع، ایجاد مزاحمت‌های خیابانی و ... افزایش می‌یابد اما مردم برخوردهایی را که در معابر با این ناهنجاری‌ها صورت می‌گیرد، شایسته جامعه خود نمی‌دانند زیرا قوانین شهروندی که ما در حال حاضر داریم مربوط به 100 سال پیش است، بنابراین لازم است که قوانین شهروندی متناسب با زمان و مکان باشد تا اثر بخش باشد.
 
قرائی مقدم این حقوق را شامل حق‌آزادی بیان، اظهار نظر سیاسیف حق آزادی انتخاب شغل، همسر، شیوه زندگی، حق دسترسی به اطلاعات و آمار متناسب با مصالح جامعه و کشور و حقوق شهرنشینی که  آنها را به سمت پیشرفت، توسعه و تکنولوژی هدایت می‌کند بیان کرد که باید با توجه به مقتضیات، فرهنگ‌ها، محدودیت‌ها، توانمندی‌های زمان و مکان تدوین شود.
 
ابهری درباره راههای افزایش آگاهی شهروندان از این حقوق با بیان اینکه صدا و سیما در راس همه رسانه‌ها به عنوان یک دانشگاه اجتماعی گسترده است اضافه کرد: آموزش حقوق شهروندان در درجه اول به عهده خانواده و بعد مدرسه آموزش و پرورش وزارت بهداشت و نهادهای خدماتی شهرداری و ... و رسانه‌ها است که باید با رفتارهای عملی الگوهای مناسبی برای رعایت حقوق شهروندان باشند.
 
قرائی‌مقدم هم درباره نقش دولت و وزارتخانه‌ها برای آگاه‌سازی مردم از حقوقشان افزود: وزارتخانه‌ها برای این به وجود آمده‌اند که افراد را شهروند ایرانی کنند یعنی وزارت کار با آماده کردن بستر اشتغال، قوه قضائیه با قضاوتهای درست و متناسب با حقوق شهروندی و قوه مجریه‌ و دولت با سیاست‌گذاری‌های به جا و همین‌طور هر کدام از سازمان‌ها متناسب با وظایف خود مسئولیت دارند اما رادیو تلویزیون از همه مسئول‌تر است.
 
همان‌طور که بیان شد، علاوه بر اجرای دقیق و درست حقوق شهروندی و آشنا شدن با این حقوق توسط شهروندان که بسیاری هنوز از وجود آن بی‌خبر هستند برای رفتن به سمت جامعه قانون مدار بایستی با شناخت کافی از قوانین و راههای که در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم موثرترند به سرعت در این مسیر گام برداشت.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار