حکیمی پور:

سیاست عرصه کار جمعی است/ در کارهای حزبی بهترین نیرو‌ها، نیروهای جوان هستند

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: در کارهای حزبی بهترین نیرو‌ها، نیروهای جوان هستند و وقتی که جوانان به میدان بیایند و ببینند که کار جدی نیست و اساس بنیانی ندارد و به عبارتی به بازی گرفته نمی‌شوند و صرفاً به عنوان سبد رای به آن‌ها نگاه می‌شود طبیعی است که بی‌انگیزه خواهند شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "احمد حکیمی پور" در دیدار شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب، اظهار داشت: وجود شاخه دانشجویان و جوانان در احزاب مرسوم است اما اینکه چقدر جوانان در فرایند کار سیاسی جدی هستند به جدیت احزاب در این حوزه برمی‌گردد و اینکه چقدر کار سیاسی را ولو نیمه حرفه‌ای جدی گرفته‌اند.
 
حکیمی‌پور درباره فعالیت احزاب در ایران گفت: همانطور که می‌بینید در ایران به تحزب و تشکیل نهادهای سیاسی با نگاه منفی نگریسته می‌شود که این نوع نگاه به دلایل مختلفی است و اصلی‌ترین آن این است که بعضی از نهادهای قدرت نمی‌خواهند پاسخگو باشند.

وی افزود: هر چه شکل گیری احزاب عقب بیفتد فرهنگ پاسخگویی نه شکل خواهد گرفت و نه جا خواهد افتاد و در نتیجه خیلی‌ها دوست دارند که احزاب هیچ وقت پا نگیرند تا آن‌ها پاسخگو نباشند پس در نتیجه افراد بصورت گروهی و باندی بالا می‌آیند که این گروه‌ها هیچ گونه مجوزی ندارند و پس از اتمام دوره مسئولیت قرار نیست که پاسخگو باشند.

حکیمی‌پور ادامه داد: در دولت قبل می‌دیدیم عدم عضویت در احزاب را برای خود نقطه‌ای مثبت تلقی نموده و به آن افتخار می‌کردند در صورتیکه اگر برآمده از حزب یا تشکل خاصی می‌بودند بایستی به سوالات و کم کاریهای خود در دوران تصدی پاسخگو می‌بودند و این تجربه برای مردم ایجاد می‌شد که دیگر به فلان حزب یا تشکل به خاطر عملکرد بدش رای ندهند که البته عکس این مطلب نیز صادق است و در صورت عملکرد مثبت مجددا ًمورد اقبال مردم قرار می‌گرفتند.
 
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران درباره حضور جوانان در احزاب یاد آور شد: در کارهای حزبی بهترین نیرو‌ها، نیروهای جوان هستند و وقتی که جوانان به میدان بیایند و ببینند که کار جدی نیست و اساس بنیانی ندارد و به عبارتی به بازی گرفته نمی‌شوند و صرفاً به عنوان سبد رای به آن‌ها نگاه می‌شود طبیعی است که بی‌انگیزه خواهند شد.

وی تصریح کرد: احزاب در کشور ما به دوگونه هستند، احزاب موجود و احزاب واقعاً موجود که در کشور ما از احزاب واقعاً موجود و با کارکرد کاملاً حزبی بسیار کم وجود دارد به حدی که شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد و در این بین چون احزاب اصلاح طلب اعتقاد راسخ به کار جمعی داشته و پاسخگویی را جزء لاینفک از مشی خود می‌داننداز احزاب واقعاً موجود کشور و در این طیف بیشتر به چشم می‌خورد.
 
وی درباره نقش جوانان در توسعه احزاب اصلاح طلب و اصولگرا خاطر نشان کرد: ما بعضاً افرادی در احزاب و حتی در دولت‌ها داریم که دوست دارند کار‌ها به صورت کدخدامنشی جلو برود و ضابطه‌مند نباشد و اولین کاری که جوانان می‌بایست انجام دهند این است که باید خودمان را نقد کنیم چنانکه شاعر می‌فرماید: چند می‌گویی سخن از عیب و نقص دیگران خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس.
 
این عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان پیرامون ارتباط نزدیک احزاب با جامعه تاکید کرد: عملکرد مطلوب احزاب به اتصال آن‌ها به بطن جامعه و مردم بستگی دارد و اگر احزاب بخواهند شکل بگیرند و کارکردی مناسب داشته باشند باید ارتباط تعریف شده با جامعه داشته باشند که در این بین ضریب پذیرش کار جمعی در جوانان خصوصاً جوانان نسل بعد از انقلاب بسیار زیاد است و زمینه ساز ارتباط مردم و احزاب خواهند شد.
 
وی افزود: پس باید خودمان، جریان اصلاحات را بصورت جدی و همه جانبه نقد کنیم واین موضوع توسط شما جوانان که از دو عنصر آرمانگرایی توام با عملگرایی برخوردارید مشروط بر اینکه این نقد همراه با واقع گرایی و توجه به واقعیتهای جامعه و شرایط هم بشود بهتر انجام می‌گردد که به نظر من تا کنون مجال نقد منصفانه و همه جانبه درون جبهه‌ای دوران هشت سال اصلاحات که دارای خروجی و نتیجه عملی قابل اتکاء باشد صورت نگرفته است.
 
حکیمی‌پور در ادامه درباره نوع نقد درونی اصلاحات تاکید کرد: ما باید سه بعد این نقد را انجام دهیم ۱- نقد عملکردی ۲- نقد ساختاری ۳- نقد گفتمانی در خصوص نقد گفتمانی باید بگویم که گفتمان اصلاح طلبی که مبتنی بر مفاهیمی چون جامعه مدنی، مردمسالاری، قانونمندی دیگر تکراری شده و آن پویایی و تحرک لازم را که بخواهد بسیج گر باشد ندارد.

وی اظهار داشت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند با جامعه صحبت کنند باید به فکر طراحی گفتمان جدید باشند و اگر بخواهند با‌‌ همان حرفهای قبلی با جامعه ارتباط برقرار کنند نتیجه لازم را نخواهند گرفت و در نتیجه ما در مرحله پارادایم در نظریه اصلاح طلبی جامعه خودمان هستیم البته اصولگرایان خیلی پیش از این دچار چنین مشکلی شده‌اند و اساساً پدیده احمدی‌نژاد پاسخی به بحران تئوریک و ساختاری جریان اصولگرایی بود که در عمل به جای بازسازی این جریان با پراکنده گویی و اختشاش در رفتار نتوانست به جایی برسد.
 
وی درباره فرصتهای پیش روی اصلاح طلبان در دوره چهار ساله دکتر روحانی گفت: اصلاح طلبان زمان زیادی ندارند و اگرجریان اصلاحات در این دوره چهارساله آقای روحانی نتواند پوست اندازی کرده و به نیروهای جوان خود میدان دهد کارش بسیار سخت خواهد شد.

حکیمی‌پور یادآور شد: شما جوانان اصلاح طلب باید به این جریان شوک لازم را وارد کرده و دائماً با نقد ساختاری و تئوریک و تراتیک جریان اصلاحات زمینه پویایی و شکوفایی دائمی این جریان اصیل را فراهم آورید و اگر این نقد صورت نگیرد همین فردای انتخابات مجلس دهم همین حرف‌ها را دوباره تکرار خواهیم کرد که دیگر فایده‌ای ندارد البته کارهایی انجام شده است و هر کاری ضابطه‌ای دارد سیاست هم سازو کار خود را دارد که این خود یک کار جمعی است که از طریق نهادهای سیاسی خصوصاً احزاب باید انجام شود.
 
حکیمی‌پور در ادامه گفت: متاسفانه می‌بینیم سیاست ورزی انفرادی در ایران الا ماشاالله مد شده و باید بدانیم و یاد بگیریم که سیاست عرصه کار جمعی است و کار جمعی ضوابط خاص خودش را دارد و در این عرصه وظیفه داریم تا از اعضاء شناسنامه دار اصلاح طلب حمایت کنیم و حزبی که دبیرکلش جلسات و گعده‌های دیگر را به اصول حزبی ترجیح دهد باید نقد شود.

وی با تاکید بر اینکه ما این عدم پایبندی به ضوابط حزبی را به هیچ وجه قبول نداریم، گفت: باید به دور از قضاوت درباره افراد هشت سال اصلاحات مورد نقد قرار گیرد باید جلسات پرسش و پاسخ برگزار شود تا نقاط ضعف از درون این جلسات بیرون بیاید و تکرار نشود. شما جوانان دبیران کل احزاب آینده هستید و این را می‌دانیم که جریان اصلاحات به دلیل پوست اندازی نکردن یک هدمنفعل و کم انگیزه دارد و باید بازسازی انجام گیرد که اگر این کار به سرانجام نرسد نمی‌توانیم از پس حریفمان برآییم.
 
گفتنی است؛ در این جلسه احمد حکیمی‌پور به پرسشهای مطرح شده از سوی جوانان پاسخ گفتند و ضمناً از سوی شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح درخواستی مبنی بر حضور دو عضو ناظر در شورای هماهنگی جبهه بصورت دوره‌ای ارائه گردید که موردتایید و حمایت جناب آقای دکتر حکیمی‌پور واقع شد و مقرر گردید تا در آینده با هماهنگی‌هایی که بعمل خواهد آمد این جلسه در حضور آقای سید محمد خاتمی برگزار گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار