تلاش برای پیوند اعضا از حیوان به انسان

در جدیدترین تحقیقات حوزه تراریخته و پیوند عضو، دانشمندان قلب تراریخته را از خوک به میمون پیوند زدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در این عمل پیوند، سیستم ایمنی بابون( نوعی میمون دم کوتاه) سرکوب شد تا موجب پس زده شدن عضو و مانع از این پیوند نشود.

این قلب های پیوندی بیش از 500 روز در بدن گیرندگان زنده ماندند.

پیوند عضو از حیوانات که به xenotransplantation( پیوند از حیوان به انسان) موسوم است می تواند به طور کامل جایگزین عضو انسانی شده و یا می تواند تا زمانی که عضو انسانی برای پیوند فراهم شود، به طور موقتی به کار گرفته شود.

با این حال، پس زده شدن پیوند عضو توسط سیستم ایمنی گیرنده هنوز یک مشکل مهم برای موفقیت پیوند است.

برای غلبه بر این مشکل دکتر محمد محی الدین رئیس بخش پیوند در موسسه ملی سلامت قلب، ریه و خون آمریکا و همکارانش از قلب خوک استفاده کردند.

آنها با استفاده از مهندسی ژنتیک، آن دسته از ژنهایی که موجب پس زدگی بافت در انسان می شود را با ژنهای انسانی که واکنش ایمنی ایجاد نمی کردند جایگزین ساختند.

کالبد شناسی شبیه به انسان و سرعت بلوغ بالا، دلیل محققان برای انتخاب خوک بود.

محققان این قلب ها را به شکم بابون ها پیوند زدند. در این جراحی قلب اصلی میمون از بدنش خارج نشد ولی قلب خوک به سیستم گردش خون بابون متصل شد.

این قلب های پیوندی به مدت بیش از 500 روز در بدن بابون ها دوام آورد و این حیوان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کرد.

محی الدین می گوید: اکنون در مرحله ای هستیم که می توانیم پس زده شدن عضو را که مشکل ترین مرحله در پیوند عضو است کنترل کنیم.

گام بعدی اجرای پیوندی است که در آن قلب بابون ها با قلب تراریخته خوک جایگزین شود.

محی الدین بر این عقیده است که در کنار قلب، بافت های دیگر نیز قابلیت پیوند شدن از حیوان به انسان را دارند از جمله کبد، کلیه، لوزالمعده و ریه.

نتایج این تحقیقات در نشست انجمن جراحی قفسه سینه آمریکا در تورنتو عرضه شد.
برچسب ها: تلاش ، پیوند اعضا ، انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.