زنجان/

موزه عمارت ذوالفقاری از پربیننده ترین موزه های تاریخی زنجان

عمارت تاریخی ذوالفقاری بعد از انجام مرمت به موزه باستان شناسی و مردان نمکی تغییر کاربری یافته و یکی از پربیننده ترین مکانهای تاریخی زنجان و مورد توجه بازدید کنندگان ایرانی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ، کارشناس ارشد باستان شناسی و مسئول موزه ذوالفقاری گفت :از بناهای تاریخی استان زنجان عمارت ذوالفقاری است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه می رسد.

قاسمی افزود: اکثر اشیاء نمایشی این موزه حاصل کاوشهای علمی و گمانه زنی های باستان شناسی درسطح استان می باشد.

وی ادامه داد: این موزه از سه بخش پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی تشکیل یافته است.

مسئول موزه ذوالفقاری اضافه کرد: در بخش اول اشیاء حاصل از کاوش سهاچای تپه ایجرود، قلعه تپه ابهر، تپه کاروانسرای ابهر (هزاره چهارم ق م )، تپه خالصه خرمدره (هزاره ششم ق م ) و تپه علی یورد ابهر می باشد که شامل اشیاء سفالی و استخوانی، ابزارهای سنگی، انواع ژتون گلی، سردوک است.

قاسمی تصریح کرد :در بخش تاریخی اشیاء حاصل از کاوش های روستای انذر طارم، تپه دوسران و قره پشتلو و گورستان سره جی ایجرود که شامل شمشیرهای مفرغی، ظروف سفالین ساده و منقوش، ظروف پایه دار و لوله داروخمره های دوره اشکانی زنجان است.

وی خاطر نشان کرد : در بخش اسلامی هم اشیاء شامل انواع پی سوزهای سفالی و فلزی، اشیاء مکشوفه از سلطانیه در دو دوره ایلخانی و صفوی است و سکه های مکشوفه از سجاس که مربوط به دوره اتابکان آذربایجان و دوره سلجوقی و اشیاء مکشوفه از قره پشتلو شامل سفالینه های لعابدار و دو جداره است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.