"اختروش‌ها" گویای بزرگ شدن جهان هستند + تصاویر

محققان ناسا با بررسی اختروش‌ها به سرعت انبساط جهان و افزایش آنتروپی روزمره آن دست یافتند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، ستاره شناسان با بررسیِ ۱۴۰.۰۰۰ جرمی که اختروش نامیده می شوند (کهکشان هایی با یک سیاهچاله ی فعال در مراکزشان) سرعت انبساط جهان  نه در حال حاضر بلکه در ۱۰.۸ میلیارد سال پیش را ترسیم کردند.

 
تصویری هنری از اندازه گیری طیف سنجیِ نوسانِ باریون که از اختروش ها استفاده شد. نوری که این اجرام از خود ساتع می کنند، به وسیله‌ی تلسکوپ پروژه اسلون دریافت شده است.
 
"اختروش ها" (Quasar) یا کوازار یک هسته ی فعال به شدت نورانی و دوردست است که متعلق به یک کهکشان جوان است.

بر اساس اندازه گیری های انجام شده سرعت انبساط جهان در هر نقطه از زمان مشخص شده که نشان می دهد جهان به میزان ۱% در هر ۴۴ میلیون سال منبسط شده است  

کارشناسان برکلی می گویند: اگر به زمانی برگردیم که کهکشان ها سه برابر به هم نزدیکتر بودند، مشاهده می کنیم که یک جفت کهکشان در طول یک میلیون سال نوری در اثر انبساط جهان، با سرعت ۶۸ کیلومتر در ثانیه از هم جدا شده اند.

 
شتاب و گسترش جهان. اعتبار تصویر: NASA / WMAP
 
فونت ریبرا و همکارانش چگونگیِ توزیع اختروش ها در گاز هیدروژن را بررسی کردند تا فاصله ی آنها را محاسبه کنند. تحلیل های دیگر به رهبریِ تیموتی دیلوباک (مرکز در فرانسه) گاز هیدروژن را بررسی تا الگوها را مشاهده کنند و توزیع جرم را اندازه گیری نمایند.

اختروش‌ها پیشتر به عنوان منابع انرژی الکترومغناطیسی شامل امواج رادیویی و نور مرئی با انتقال به سرخ زیاد شناخته می‌شدند که به ستاره ها شبیه بودند باوجود بحث‌های مختلف بر سر وجودیت این شئ آسمانی همگی دانشمندان به یک توافق علمی رسیدند که یک اختروش هاله متراکم شده ماده‌ است که ابر سیاهچاله یک کهکشان جوان را احاطه کرده‌ است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار