استاندار حمص :در تعدادی از مناطق حمص ثبات و امنيت برقرار شده است

استاندار استان حمص سوریه گفت حمص در برهه اخیر شاهد توافق های مختلف آشتی و رسیدگی به پرونده افراد مسلح بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ،  استاندار استان حمص سوریه، با بیان اینکه دولت سوریه پس از تسلیم شدن افراد مسلح برای توافق با آنها تلاش می‌کند، گفت: حمص در برهه اخیر شاهد توافق های مختلف آشتی و رسیدگی به پرونده افراد مسلح بود که برآیند این تلاش ها نیز تخلیه همه این مناطق از تسلیحات نظامی، افراد مسلح و در نتیجه بازگرداندن ثبات به همه مناطق بود.

"طلال البرازی "در گفتگو با این شبکه درباره آتش بس در منطقه قدیمی شهر «حمص» بین ارتش سوریه و افراد مسلح و تسلیم شدن شماری از افراد مسلح نیز گفت: این مسئله برآیند تلاش‌های زمان کنونی و مسئله استثنائی نیست. ما از چند ماه پیش در این خصوص تلاش می کنیم. دولت سوریه با ذهنیت تلاش های نهادها و موسسات بر مصالحه و آتش بس در سراسر خاک سوریه اهمیت و اولویت می دهد.

وی گفت: حمص در برهه اخیر شاهد توافق های مختلف آشتی و رسیدگی به پرونده افراد مسلح بود که برآیند این تلاش ها نیز تخلیه همه این مناطق از تسلیحات نظامی، افراد مسلح و در نتیجه بازگرداندن ثبات به همه مناطق بود.

استاندار حمص افزود: تلاش های دولت سوریه در این خصوص از چند ماه پیش آغاز شده است و اکنون نیز ادامه دارد. ما هر روز وارد مرحله ی جدیدی در این خصوص می شود. از مدت ها پیش به پرونده های شمار زیادی از افراد مسلح پس از اینکه تسلیم شدند رسیدگی شد. از مدت هاست که در برخی از مناطق و روستاها، چه در نتیجه عملیات ارتش سوریه و چه در نتیجه مصالحه با افراد مسلح، ثبات و آرامش برقرار شده است.

وی گفت: درست است که در این خصوص مسئله جدیدی رخ نداده است، اما فرایند آشتی و مصالحه ادامه خواهد داشت و به خواست خداوند به برقراری صلح و ثبات و بازگرداندن ساکنان به مناطقشان در شهر حمص منجر خواهد شد. ما امروز نیز گام دیگری در این خصوص برداشتیم و توانستیم امنیت و ثبات را در دایره گسترده تر در منطقه قدیمی حمص برقرار کنیم. امید است که در آینده در همه مناطق دیگر حمص و سوریه ثبات و آرامش برقرار کنیم.

استاندار حمص افزود: گام برداشتن و پیشروی در این مراحل بر اساس چشم انداز و سیاست دولت مبتنی بر در اولویت قرار دادن موضوع آشتی و توسعه دایره امنیت و ثبات در همه مناطق سوریه صورت می گیرد. بی شک، این فرایند از گذشته آغاز شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و به استان حمص محدود نخواهد شد بلکه به استان های دیگر سوریه نیز خواهد رسید.

وی گفت: رویکردهای سیاسی دولت سوریه در این خصوص دارای دو بعد و جنبه است. بعد اول به عملیات و پیشروی ارتش سوریه مربوط می شود که در حال آزادسازی، پاکسازی مناطق، برقراری صلح و ثبات و بازگرداندن ساکنان به خانه و کاشانه شان مربوط می شود. بعد دوم نیز مبتنی بر ایجاد آشتی و اتخاذ تدابیری است که هدف اصلی آن حمایت از شهروندان و تامین امنیت و ثبات برای آنهاست. 

این مقام مسئول سوری در ادامه خاطرنشان کرد: استان حمص از جمله استان‌های سوریه است که در  95 درصد خاک آن امنیت و ثبات برقرار شده است و منطقه قدیمی نیز بخشی از این استان است. طی روزهای آینده ما شاهد برقراری امنیت و بازگشت شهروندان به خانه و کاشانه خود در این مناطق خواهیم بود.

البرازی افزود: تلاش های بی وقفه ای در این خصوص وجود دارد. از دو هفته پیش تاکنون حدود 54 نفر از  افراد مسلح خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه کرده اند و به موضوع آنها رسیدگی شد. امروز، نیز گفتگوها برای بازگرداندن شهروندان و ساکنان منطقه حومه شمالی حمص به خانه و کاشانه‌شان ادامه  دارد.

وی گفت: در حومه شمالی حمص برخی از گروه های تکفیری مانند «داعش» و «جبهه النصره» حضور دارند که ممکن است توافق‌های صورت گرفته را نقض کنند. سوری ها در هر جایی که باشند شهروندان سوریه هستند و برای اجرایی کردن توافق ها و آشتی با آنها تلاش می شود.

این مسئول سوری درباره ارتش کشورش نیز گفت: ارتش و نیروهای امنیتی سوریه به تلاش ها و عملیات خود برای ریشه‌کن کردن گروه های تکفیری در مناطق شمالی حمص ادامه می دهند و عملیات ارتش در این خصوص مانعی در برابر توافق های آشتی نخواهد بود. 

وی گفت: سیاست دولت سوریه در همه مناطق کشور مبتنی بر ایجاد آشتی، توافق و صلح است، اما گروه های مسلح  که از کشورهای بیگانه به این مناطق آمده اند همیشه برای به شکست کشاندن توافق ها تلاش می کنند. راه حل سوری- سوری در نهایت راه حل واقعی برای سوریه است و با نظارت دولت نتیجه بخش خواهد بود. ارتش سوریه توانمندی خود را در همه مناطق اثبات کرده است و مردم نیز از آن حمایت می کنند. ارتش توان ریشه کن کردن تروریسم و افراد مسلح در سوریه را دارد.

البرازی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده نتایج مثبتی را در این خصوص خواهیم دید و گام های بعدی در این خصوص برداشته خواهد شد.

وی درخصوص شمار افراد مسلحی که در منطقه قدیمی حمص خود را تسلیم نیروهای مسلح کرده اند نیز گفت: طی شش هفته گذشته، بیش از 820 تن از افراد مسلح خود را در چند مرحله تسلیم کرده اند و به طور میانگین هر روز25 تا 30 نفر خود را تسلیم  کرده اند و برخی از آنها به مراکز نظامی پیوسته اند. امیدواریم که تیم های سازمان ملل متحد بتوانند به هر منطقه ای در شمال حلب از جمله منطقه نبل و الزهرا وارد شوند و هیچ گروهی مانع از حضور آنها و نیز امدادهای انسانی و غذایی به شهروندان سوری نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار