ساری /

ایران نمونه موفق در اجرای برنامه حذف مالاریا در جهان

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در همایش ملی حذف بیماری مالاریا در بابلسر گفت: در 12 سال گذشته نرخ بروز بیماری مالاریا در جامعه جهانی 25 درصد و 45 درصد مرگ و میر را کاهش داده است.

 

جیهان تویلا افزود:اکنون 52 کشور جهان در مسیر کاهش نرخ مالاریا تا حدود 75 درصد قرار دارند و کاهش بار بیماری مالاریا تا سال 2015 مورد توجه قرار داده است.

وی اظهار داشت: کشورهای ایران و عربستان در حال حذف بیماری هستند ولی کشورهایی مثل سودان و پاکستان با این بیماری مواجه هستند.

وی عنوان کرد: ایران یک نمونه موفق در اجرای برنامه حذف مالاریا در جهان است و ما شاهد کاهش چشمگیر مالاریا در 20 سال گذشته از 100 هزار مورد و رسیدن آن تا 400 مورد هستیم.

تویلا با بیان اینکه موارد انتقال محلی مالاریا در سه استان مرزی کشور ایران بیشتر است گفت: هر چند دستاوردها و توفیقات انجام شده در ایران را تایید می کنیم ولی نباید تعهدات را فراموش کنیم و روز جهانی مالاریا فرصتی است تا تمامی دستاوردها به نمایش گذاشته شود و سیاستگذاران برای افزایش سرمایه گذاری برای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی برنامه ریزی کنند تا بتوانیم هدف نهایی را تضمین کنیم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران یادآور شد:ایران می تواند به دستاورد بزرگ حذف بیماری مالاریا نائل شود هر چند خطر بازگشت این بیماری به دلیل مجاورت با کشورهای دیگر وجود دارد و خطر انتقال بیماری مالاریا در سه استان جنوبی ایران وجود دارد ولی این چالشها فلج کننده نیستند.

به گفته تویلا، تدوام تعهد ملی و تضمین سرمایه گذاری انجام شده، درگیر کردن بخش خصوصی فراتر از شبکه ملی، تضمین نیروهای انسانی و تامین نیازهای بخش مراقبت از جمله نیازها برای حذف بیماری مالاریاست.

وی افزود: اگر چه بخش مهمی از برنامه حذف مالاریا اجرا شده است ولی در زمان کنونی، برنامه کنترل ناقلان کفایت لازم را ندارد.

وی خواستار راه اندازی برنامه کنترل ناقلان و تدوین برنامه ملی در زمینه مراقبت شد و گفت: دولت ایران را تداوم برنامه اجرایی حذف مالاریا تشویق کنیم و مایلیم تا ایران را به عنوان لیدر و رهبر در این زمینه در جهان معرفی کنیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.