اهالی قلم «چهره اسلام در اروپای غرب میانه» را بررسی کردند

سرای اهل قلم در پنجمین روز نمایشگاه کتاب میزبان صاحب‌نظران و مترجمان حوزه تاریخ بود تا درباره کتاب «چهره اسلام در اروپای غرب میانه» به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ «حبیب‌الله اسماعیلی» در این نشست که صبح یکشنبه برگزار شد، اظهار کرد: «ویلیام ساترن» 4 دهه پیش کتاب «چهره اسلام در اروپای غرب میانه» را به انگلیسی نگاشت. این کتاب 3 گفتمان غالب بر ذهنیت نویسندگانی را که در مورد اسلام قلم زده‌اند مدنظر قرار داده است و شواهدی را برای ادعای خود مطرح می‌کند.
 
«عبدالله ناصری» یکی از مترجمان این کتاب به زبان فارسی عنوان کرد: ساترن در این اثر سیر نگرش غرب و جامعه مسیحیت به مبانی فکری مسلمانان را مورد واکاوی قرار داده است.
 
وی ادامه داد: در این کتاب 3 گفتار مطرح شده؛ نخست دوره جهل که در آن، تصویر اسلام در ذهنیت جهان مسیحیت با اساطیر و خرافات آمیخته است. دوره بصیرت و امید در عصر جنگ‌های مسیحی دومین دوره است که اروپایی‌ها با مبانی فکری مسلمانان آشنا می‌شوند و سومین دوره، دوره عبور تاریخ فکر و اندیشه مسیحیت از خرافات و اسطوره‌ها پیرامون اسلام است.
 
«داریوش رحمانیان» استاد دانشگاه تهران، در ادامه این نشست در جایگاه منتقد این اثر عنوان کرد: با توجه به چالش کنونی اسلام و مسیحیت 2 پیشنهاد مطرح می‌شود: نخست طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها و دوم بحث ستیز و جدال تمدن‌ها.
 
وی ادامه داد: نمایندگان هر یک از این رویکردها خصوصاً بعد از حادثه 11 سپتامبر، آرا و افکار متنوعی را منتشر کردند.
 
رحمانیان با تاکید بر جنبه گزارشی این اثر گفت: با وجود اهمیت داده‌شناسی این کتاب، ساترن در تحلیل و طرح چارچوب مفهومی این مبحث عملکرد ضعیفی داشته است و از مجموع اثر پیداست که آشنایی چندانی با اصول و نظریه‌های تاریخ فکر نداشته و به گزارش و تعریف اکتفا کرده است.
 
«فاطمه کیادربندسری» دیگر مترجم این اثر نیز به تشریح شیوه ترجمه کتاب پرداخت. در پایان این نشست، آیینه‌وند نیز گفتمان‌های غالب در نمایش چهره اسلام در اروپا پرداخت.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.