در نشست کتاب سال حوزه مطرح شد

اختصاص 23 درصد آثار نویسندگان حوزه علمیه به علوم انسانی

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه های علمیه کشور گفت: 23 درصد آثار نویسندگان حوزه علمیه در سال گذشته به آثار علوم انسانی اختصاص داشته است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام «مهدی حقی» در نشست «بررسی یک سال کتاب حوزه» که عصر چهارشنبه 17 اردیبهشت در سرای اهل قلم برگزار شد، در سخنانی درباره همایش کتاب حوزه که هر سال با هدف بررسی کتاب‌های حوزه علمیه برگزار می شود، گفت: این همایش فرصتی برای تحلیل آثار حوزویان در قالب کتاب و پایانامه است.

وی افزود: در بررسی آثار سال گذشته مشخص شد 23 درصد این آثار به رشته‌های علوم انسانی ـ اسلامی اختصاص داشته است. این موضوع نشان می دهد که حوزویان علوم انسانی را جدی گرفته اند. امیدوارم این عرصه هر چه بیشتر شکوفا شود تا ارتباط بهتری میان حوزه و دانشگاه پدید آید.

«محمد اسفندیاری» پژوهشگر و نویسنده حوزه علمیه نیز در این نشست درباره کتاب‌های منتشرشده از سوی نویسندگان حوزه علمیه گفت: هر کتابی در 4 زمینه پژوهش، نگارش، ویرایش و نشر قابل بررسی است و برای تحلیل هر کتابی توجه به این 4 وجه ضرورت دارد.

وی ادامه داد: به نظر من، کتاب‌های حوزه در زمینه نگارش نمره قابل قبولی کسب می کنند. حوزویان در 5 دهه گذشته توانسته‌اند به نثر مناسبی دست یابند، هر چند در 4 وجه دیگر این موفقیت در کتاب‌های نویسندگان حوزه وجود ندارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه اهتمام بسیاری از نویسندگان دینی به نگارش آثار تبلیغی و ترویجی است، اظهار کرد: حوزویان بسیار کمتر از نویسندگان سایر حوزه ها به آثار علمی، آکادمیک و اجتهادی پرداخته‌اند و کمتر پیش آمده است که بر یک موضوع متمرکز کار کنند. به همین دلیل جا دارد که کتاب‌های نوشته‌شده از سوی نویسندگان حوزه در زمینه پژوهش رشد بیشتری داشته باشند.

اسفندیاری همچنین گفت: از نظر ویرایشی نیز کتاب‌های منتشرشده در حوزه از کیفیت خوبی برخوردار نیست. به علاوه، چاپ و نشر این آثار نیز از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و به دلیل ضعف در حروفچینی و صفحه‌آرایی، حتی بعضی از معروف‌ترین آثار نوشته‌شده از سوی نویسندگان حوزوی با خواننده ارتباط برقرار نمی‌کنند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار