برای نخستین بار در کشور محقق شد؛

طراحی ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش

پژوهشگران دانشگاه شیراز برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش شدند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ در این طرح نشان داده شد که قوانین گرانش موجود در طبیعت از جمله قانون گرانش نیوتن و معادلات میدان گرانشی انیشتین و تصمیم‌های آن در نظریه‌های مختلف از جمله سناریوی جهان لایه‌ای، قوانین بنیادی نیستند و همگی آن‌ها را می‌توان از رهیافت‌های مختلف ترمودینامیکی بدست آورد.

بنابر این گزارش،‌ سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش از ترمودینامیک بررسی شده است که این سه رهیافت عبارتند از استفاده از قانون اول ترمودینامیک، بکارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده از اختلاف درجات آزادی درون سیستم و روی مرز آن. با به کارگیری هر سه این رهیافت‌ها نشان داده شد که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه‌ها و سیستم‌های گرانشی مختلف مخصوصا برای کل جهان را می‌‌توان از ترمودینامیک استخراج نمود.

بر اساس این گزارش،  نتایج این تحقیق که به صورت حدود 25 مقاله ISI در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسید که نشان می‌دهد گرانش چیزی جز جلوه‌ای از ترمودینامیک برای مقیاس‌های بزرگ فضا- درمان نیست.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
حمید سلیمانی نیا
۰۲:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
متاسفانه دانشمندان ما نمی دونن که این کار قبلا توسط "ورلیند" انجام شده...لطفا به ایشان اطلاع بدین از "ورلیند" به خاطر کپی برداری شکایت کنن.
آخرین اخبار