مزيت‌هاي صدا از ديد يك مدير راديويي

مدير راديو ايران بر تاثير مهم اجلاس جهاني راديو بر افزايش سطح كيفي برنامه سازي در كشورمان تأکید کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ مدير راديو ايران مي‌گويد:‌ هر وقت رسانه جديدي به ميدان مي‌آيد، همه فكر مي‌كنند رسانه‌هاي قبلي اهميتشان را از دست داده‌اند؛‌ مثلا وقتي كه راديو آمد همه فكر كردند كه ديگر كتاب اهميتش را از دست داده است، يا وقتي تلويزيون آمد همه فكر كردند ديگر راديو و روزنامه بايد برود كنار و ديگر جايگاهي ندارد، اما به مرور زمان مشخص شد كه هر كدام از رسانه‌هاي جمعي كاركرد خودشان را دارند و هيچكدام نمي‌توانند جاي ديگري را بگيرند.
 
 "حميد شيخ‌محمدي" همچنين معتقد است: هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند جاي راديو را بگيرد و اين رسانه هنوز هم كاركرد مفيد، مهم و شايسته خودش را دارد.
 
 مدير راديو ايران در عين حال افزود: وقتي پس از ورود رسانه‌هاي ديگر اينترنت هم گسترش پيدا كرد، همه اين فكر را كردند كه اينترنت جاي رسانه‌هاي قبلي را مي‌گيرد، اما به مرور زمان مشخص شد كه هر كدام از رسانه‌هاي جمعي كاركرد خودشان را دارند و هيچكدام نمي‌تواند جاي ديگري را بگيرد. اين امر در رابطه با راديو هم صادق است. راديو وسيله‌اي است كه در شرايط خاص از آن مي‌شود استفاده كرد در حالي كه ساير رسانه‌ها چنين رويكردي ندارند.
 
 شيخ محمدي در رابطه با اهميت راديو خاطرنشان كرد: راديو وسيله‌اي است كه همه اقشار جامعه، اعم از باسواد و بي‌سواد و فرهيختگان مي‌توانند از آن استفاده كنند. همچنين اين مراقبت در راديو وجود دارد كه تمام نيازهاي جامعه مخاطبان و شنوندگان خودش را در همه زمينه‌هاي تفريح و سرگرمي، آموزشي و اطلاع رساني تامين كند.
 
 مدير راديو ايران با بيان اينكه روز به روز راديو كاركردهاي جديدي را ايجاد مي‌كند، به كاركرد راديو در ساير كشورها اشاره كرد و گفت: راديو در اطلاع‌رساني راه‌ها و جاده‌ها كاركرد مهمي دارد. در اكثر كشورها راديو در مسير حركت مخاطب دائم روشن است و از هر منطقه‌اي به منطقه ديگر كه وارد مي‌شود به صورت اتومات موجش عوض مي‌شود. همچنين درخصوص مسيرهاي جديد به مخاطب اطلاع‌رساني مي‌كند و تامين‌كننده‌ي نيازهاي جامعه مخاطب است.
 
 شيخ‌محمدي ادامه داد: امروزه كاركردهاي بسيار مهم و خوبي را براي راديو در كشورهاي مختلف جهان پيش بيني شده است. گاهي اوقات حتي نطق هاي روساي جمهور كشورها به طور ادواري و ماهيانه از طريق راديو به اطلاع مردم مي رسد و هنوز هم كاركرد مفيد، مهم و شايسته خودش را دارد.
 
 وي با اعتقاد بر اينكه راديو در رابطه با تحكيم روابط و توسعه اجتماعي، سياسي، فرهنگي بر اساس آنچه كه صاحبنظران حوزه ارتباطات معتقدند، حتما نقش اساسي دارد، ادامه داد: كمترين كاركرد راديو اين است كه در تحكيم روابط اجتماعي و سياسي و فرهنگي و زبان معيار و زبان ملي از اين رسانه استفاده مي‌شود و همين يكي از عوامل تحكيم بخش جامعه است.
 
 مدير راديو ايران به بحث دين و اعتقادات مردم كه در راديو به آن توجه مي شود، اشاره كرد و گفت: اين اقدام خود استحكام‌بخش جوامع است. در بعد سياسي هم مباحثي مثل مسائل مربوط به قوميت‌ها و وحدت كلمه در راديو تاكيد و يادآوري مي‌شود. وحدت، دوستي، مودت، دينداري و ميهن‌پرستي اينها عواملي است كه دائم در راديو به آن توجه مي‌شود، و اين‌ها مي‌تواند وحدت‌بخش جامعه باشد.
 
 وي افزود: وقتي كه در جامعه‌اي همفكري و همدلي و وحدت وجود داشته باشد خود به خود توسعه انساني، توسعه سياسي و فرهنگي و غيره آسان تر و بدون مانع مي تواند پيش برود. به اين صورت كه هيچ كس در جهت خنثي سازي و كمرنگ كردن اين حركت گام بر نمي دارد و همه با همدلي براي توسعه در جهات مختلف دست به دست هم مي دهند. در كشور ما راديو در زمينه تحكيم روابط و توسعه اجتماعي، سياسي و فرهنگي گام هاي بزرگي برداشته و برنامه ريزي هاي خوبي دارد.
 
 شيخ محمدي با اشاره به حضور ميهمان هاي خارجي در اجلاس جهاني صدا كه در حوزه راديو كار كرده اند و تخصص حوزه راديو را دارند، گفت: آنها دانسته ها و اطلاعات و تجربيات كاري را به همكاران ما در شبكه هاي راديويي منتقل مي‌كنند، همچنين با نحوه برنامه سازي ما آشنا مي شوند و مي توانند همكارهايي كه خودشان انجام داده‌اند و در اين اجلاس ارائه دادند بسنجند و ببينند كه در چه حد و چه سطحي از كيفيت قرار داشته‌اند و آيا با ساختارهاي برنامه‌سازي امروز مطابقت دارد يا خير. آنها مي توانند از تجربيات همكاران راديويي شان در كشورهاي مختلف اروپايي ، آمريكايي ، آسيايي ، اقيانوسيه و آفريقايي استفاده كنند و در جهت افزايش سطح كيفي برنامه سازي بهره ببرند.
 
مدير راديو ايران در با اشاره به تاثير مهم اجلاس جهاني راديو بر افزايش سطح كيفي برنامه سازي در كشورمان گفت: در هر صورت اميدوارم كه سال به سال اين تبادل اطلاعات باعث شود دوستان و همكاران ومديران و برنامه سازان ما، از آخرين دستاوردهاي اين حوزه مطلع شوند و اين يك هم افزايي براي پيشرفت در صنعت برنامه سازي راديويي بشود.
 
شيخ‌محمدي افزود: به جشنواره راديو مي شود از ابعاد تخصصي برنامه سازي و كارگاههاي جنبي كه در حاشيه اجلاس برگزار مي شود، نگاه كرد. در ضمن ميهماناني از كشورهاي مختلف مي آيند، در اين اجلاس و جشنواره شركت مي‌كنند و با دستاوردهاي ملي ما و توسعه اجتماعي – سياسي – فرهنگي – اقتصادي ازنزديك آشنا مي شوند. آنها بسياري از تبليغات سوء كه رسانه هاي معاند عليه كشور، دولت و دين ما به عنوان اسلام هراسي و غيره دامن مي زنند را خنثي مي كنند و چون خودشان از اهالي رسانه و افرادي هستند كه در برنامه سازي هاي راديويي شركت مي كنند و فعال هستند، روشن شدن مسائل و ديده شدن مسائل از نزديك براي آنها بسيار مفيد است.
 
 حميد شيخ‌محمدي در پايان گفت: برگزاري جشنواره دستاورد بزرگي است كه ما تمام پيشرفت ها و زحمات چندساله انقلاب اسلامي را به اصحاب رسانه در حوزه رسانه شنيداري يعني راديو بشناسانيم.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار