جاسوسی های دوطرفه و تشدید تیرگی در روابط آمریکا و اسرائیل

جاسوسی های دوطرفه ای که واشنگتن و تل آویو علیه یکدیگر انجام می دهند باعث تیرگی هرچه بیشتر در روابط این دوهم پیمان دیرینه شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست مانیتور ؛ روابط فی مابین اسرائیل و آمریکا بیش از پیش پرتنش شده است چرا که اخیرا نشریه "نیوز ویک" گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن رژیم اسرائیل به جاسوسی از ایالات متحده از طریق شنود و رصد مخفیانه معاون رییس جمهوری آمریکا طی سفر وی به سرزمین های اشغالی در سال گذشته میلادی متهم شده است . 

علیرغم انکار های پیاپی اسرائیل در مورد اتهامات منتشر شده در "نیوز ویک" ، تحلیلگران نگرانی هایی در زمان اجرای این جاسوسی ها ابراز داشته اند . اخیرا و بدنبال شکست تلاش های آمریکا برای مذاکرات صلح اسرائیل با فلسطینیان ،‌ روابط میان اوباما با تل آویو بیش از پیش بدتر شده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : آموس هارل ، تحلیلگر امنیتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره اظهار داشت : اتهامات جاسوسی ،‌ اظهاراتی که "مارتین ایندیک" فرستاده ویژه آمریکا مطرح کرد _فردی که مسئول مذاکرات شکست خورده صلح میان اسرائیل و فلسطین است _ و سخنان اخیری که "جان کری" وزیر خارجه آمریکا درباره اسرائیل بیان کرده و در آن این رژیم را یک "رژیم آپارتایدی " نامیده است ، همگی نشان دهنده عمق روابط تیره و تاری است که میان این دو هم پیمان بوجود آمده است . 

هارل افزود : باراک اوباما و دولت آمریکا هنگامی که از تصمیم اسرائیل برای انتصاب یک فرد حامی جمهوری خواهان را بعنوان سفیر جدید خود در واشنگتن تعیین کرده است ،‌ خشمگین شدند . این خشم پس از سخنان "موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در آن کری و تلاش هایش را برای پیشبرد مذاکرات صلح به شدت مورد انتقاد قرار داده بود ،‌ چند برابر شد . 

هارل تصریح کرد :‌ نگاهی به مجموعه ای از اظهارات خصمانه نشان دهنده اوج بی اعتمادی میان تل آویو و واشنگتن است که این بی اعتمادی و اختلاف از زمان نخست وزیری " اسحاق شامیر " در اسرائیل تا کنون بی سابقه بوده است . 

یووال استینیز ،‌ وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی این اتهامات مبنی بر جاسوسی اسرائیل علیه آمریکا را بی پایه و اساس خوانده و تاکید کرده است : تل آویو از 30 سال پیش تصمیم گرفته است که علیه واشنگتن جاسوسی نداشته باشد . 

نشریه "نیوز ویک "‌ مقاله ای به قلم "جف استین"‌ منتشر کرده است که در آن به نقل از نیروهای اطلاعاتی سابق آمریکا می نویسد : یکی از عوامل سرویس اطلاعات آمریکا یک جاسوس اسرائیلی را در یکی از دریچه های تهویه هوا در حمام محل سکونت معاون رییس جمهوری آمریکا در سفری که وی به سرزمین های اشغالی در 16 سال پیش داشت ، پیدا کرده است . 

این مقام سابق آمریکایی اظهار میکند : هنگامی که نیروهای گارد امنیت و اطلاعات اتاق را ترک کردند من برای لحظه ای آنجا ماندم و مردی را دیدم که تلاش میکند از دریچه تهویه هوا به داخل اتاق وارد شود . من سرفه ای کردم و وی دوباره به داخل دریچه بازگشت . 

در انتهای این مقاله آمده است : آویگدور لیبرمن ،‌ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با "رادیو ارتش اسرائیل "‌ تمامی اتهامات مبنی بر جاسوسی اسرائیل در آمریکا را رد کرده و گفته است :‌ این یک مبارزه کثیف و جدی است و کاملا نادرست می باشد . 

وی در دیدار سوزان رایس ،‌ مشاور امنیت ملی ایالات متحده به سرزمین های اشغالی افزود :  اسرائیل به انجام جاسوسی متعهد است اما نه علیه آمریکا . 

گفتنی است این نخستین بار است که تل آویو بطور جدی به جاسوسی علیه اصلی ترین هم پیمان خود _ آمریکا _ متهم می شود . در سال 1985 ، جاناتان پولارد ،  تحلیلگر امنیتی در نیروهای دریایی ارتش آمریکا به دلیل افشای اطلاعات محرمانه هزاران سند محرمانه درباره فعالیت های اطلاعاتی ایالات متحده در جهان عرب بازداشت شده است . وی در آمریکا به حبس ابد متهم شد اما اسرائیل تلاش های فراوانی انجام داد تا با بهانه های بهداشتی و پزشکی وی را آزاد کند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، اسرائیل ، تیرگی ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار