هنگام مصرف این دارو "قند خونتان" را چک کنید

داروهایی که حاوی کورتون هستند جزء گروه کورتیکو استروییدی قرار دارند که مصرف طولانی مدت، باعث بروز آب مروارید و افزایش قند خون می‌شود.

محمد عباسی نظری داروساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اصطلاح داروهای کورتونی اشتباه است و گروه کورتیکو استروییدها برای این دستجات دارویی استفاده شود، زیرا کورتون نام تجاری یکی از این گروه است.

وی در خصوص عوارض این گروه داروها اظهار داشت: علی رغم عوارض زیادی که این داورها به دنبال دارند ولی متاسفانه طیف کاربردی خیلی وسیعی داشته و در برخی بیمارها پزشک مجبور است که این قبیل داروها را تجویز کند.

نظری در ادامه گفت: باید بعد از مصرف این داروها، بیماران از نظر عوارض بیماری پایش شوند.

این داورساز با اشاره به این که می‌گویند داروهای کورتیکو استروییدی باعث "پوکی استخوان" می‌شوند، تصریح کرد: در شرایطی که بیش از سه ماه و آن هم با دوزهای بالا مصرف شود، این احتمال وجود دارد و در اینگونه موارد پزشک با انجام روش دانسیومتری پوکی استخوان را مشخص می‌کند و در صورت لزوم برای بیمار مکمل کلسیم تجویز می‌شود همچنین گاهی اوقات این داروها باعث افزایش قند خون نیز می‌شوند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: عوارض این گروه از داروها را نمی‌توان طبقه‌بندی کرد و در کل و در درازمدت باعث افزایش سدیم و نیز کاهش پتاسیم می‌شوند، همچنین با تاثیرگذاری روی ارگان‌های بدن موجب بروز آب مروارید می‌شود.همچنین در بعضی افراد باعث افزایش اسید معده می‌شود.

وی به پمادهای کورتیکو استروییدی اشاره کرد و گفت: مصرف این پمادها در دراز مدت و به علت اینکه به خوبی از پوست جذب می‌شوند همان عوارض ذکر شده را ایجاد می‌کنند.

زرگر افزود: نکته مهم در بیماران مصرف کننده، پایش و مونیتورینگ است و بیمار نباید هیچگاه خودسرانه از این گروه دارویی استفاده کند، همچنین نباید به شکل ناگهانی مصرف را قطع کند.

وی در خصوص عوارض قطع ناگهانی گفت: در صورت مصرف بیش از دو هفته، قطع ناگهانی خیلی خطرناک است، زیرا باعث سرکوب محور هیپوفیز – هیپوتالاموس – آدرنال می‌شود و کورتیزول داخل بدن ترشح نمی‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کورتون ، قندخون ، چک آپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار