"پیکا" نام این عادات غیرمعمول خوردن است

افراد مسن و میانسال به علت بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله سرطانها و زخم‌ها به کم خونی فقر آهن دچار می‌شوند که در این نوع کم خونی هموگلوبین خون پایین می آید.

سید اسدالله موسوی فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شایع‌ترین کم خونی، کم خونی فقر آهن است که خانم‌ها در سنین بارداری از ۱۵ سالگی تا ۵۰ سالگی به کرات به فقر آهن و کم خونی ناشی از آن مبتلا می‌شوند. 

وی افزود: کودکانی که در سنین رشد هستند، ممکن است به کم خونی فقر آهن مبتلا شوند به خصوص نوجوانانی که از غذا‌های فانتزی و فست فود استفاده می‌کنند، شانس ابتلا به کم خونی فقر آهن در آنها زیاد است و در افراد مسن و میانسال به علت بیماریهای دستگاه گوارش از جمله سرطان‌ها و زخم‌ها به این عارضه دچار می‌شوند. 

موسوی تصریح کرد: کم خونی فقر آهن مانند بقیه کم خونی‌ها ممکن است که علائمی در افراد ایجاد کند که شامل ضعف و خستگی‌پذیری، عدم تحمل به فعالیت‌های معمول و فعالیت‌های ناشی از استرس مانند ورزش، کوهپیمایی و دویدن که ممکن است، خستگی زودرس ایجاد کند. این افراد در فعالیت‌هایی نظیر کارکردن، تند بالارفتن از پله دچار تنگی نفس و تپش قلب می‌شوند. 

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: درمان این بیماری از طریق قرص‌های حاوی املاح آهن با نمک‌های آهن صورت می‌گیرد و باید درمواردی که ضرورت دارد علت کم خونی بررسی شود ازجملهٔ این موارد بررسی دستگاه گوارش است که توسط پزشکان متخصص گوارش انجام می‌شود که با آندوسکوپی و کلونوسکوپی اقدام به تشخیص احتمالی از دست رفتن خون و ایجاد کم خونی فقر آهن می‌نمایند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار