رییس ایمیدرو:

اصلاح خطوط توليد "آلومینیم" در دستور کار است

کرباسیان گفت: خطوط تولید آلومینیم کشور از نظر تکنولوژی بسیار ضعیت است و به همین دلیل اصلاح این خطوط در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امروز در نشست خبری با بیان اینکه آلایندگی صنعت آلومینیم بسیار پایین است اظهار داشت: هم اکنون دنیا در حال حرکت به سمت جایگزین کردن آلومینیم به جای فولاد است.
 
وی افزود: اکتشاف معادن بزکسید (مواد اولیه آلومینیم) در کشور به خوبی انجام نشده است و تنها در منطقه جاجروم یک معدن بوکسید داریم که در آنجا نیز قرار است یک کارخانه 36 هزار تنی آلومینیم تأسیس شود که به تازگی نیز تجهیزاتش وارد شده است.
 
کرباسیان با اشاره به برنامه افق 1404 مبنی بر تولید 1.5 تن آلومینیم تصریح کرد: سال 92 ، 350 هزار تن آلومینیم تولید شد که متأسفانه نسبت به میزان ظرفیت اسمی واحدها کم است.
 
به گفته وی، هم اکنون واحدها با 70 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که این مسئله به دلیل مشکلات برقی واحدها است.
 
رییس هیئت عامل ایمیدرو به آلومینیم جنوب اشاره کرد و گفت: آلومینیم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن (با سرمایه  49 درصد ایمیدرو و 51 درصد گروه غدیر) ظرف یک ماه آینده با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار از محل تأمین مالی چین گشایش اعتبار خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین آلومینیم مسجد سلیمان با ظرفیت 170 هزار تن توسط بنیاد مستضعفان گشایش اعتبار می‌شود.
 
به گفته کرباسیان، در مجموع نزدیک به یک میلیون تن آلومینیم تولید خواهد شد، بنابراین باید ظرفیت برای تولید 500 هزار تن دیگر ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف آلومینیوم یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی کشورها است، گفت: در دنیا میزان مصرف این محصول 49 میلیون و 631 هزار تن است که با رشد 4.5 درصدی در سال گذشته همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 50 میلیون تن برسد.

**ورود سرمایه‌گذاران جدید به حوزه معادن کشور

رییس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به تمایل سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به حوزه معدن کشور تصریح کرد: سرمایه‌‌گذاران جدید به دلیل انرژی و موقعیت منطقه ما ابراز تمایل جهت حضور در کشور کردند.
 
وی افزود: آلومینیم جزو صنایعی است که اگر سرمایه‌گذاری شود هم صادرات ارزش افزوده بیشتر شده و هم اشتغال‌زایی در کشور رونق می‌یابد.

وی از پیگیری خرید بوکسیت از معادن قزاقستان خبر داد و گفت: امیدواریم تفاهم لازم در این مورد بین دولتها انجام شود.

کرباسیان با بیان اینکه خرید بوکسیت از معدن گینه از دیگر طرح‌هایی است که توسط دولت پیگیری می‌شود که البته نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است ، افزود: این معدن دارای بیش از 600 میلیون تن ذخیره است که سازمان توسعه معادن با دولت گینه در این معدن شریک است.

رییس ایمیدرو به اصلاح خطوط تولید آلومینیم کشور اشاره کرد و گفت: هم در المهدی و هم ایرالکو به دنبال اصلاح خطوط تولید هستیم چرا که خطوط تولید ما از نظر تکنولوژی بسیار ضعیف هستند که این موضوع هم مصرف انرژی را بالا برده که در نهایت قیمت تمام شده آلومینیم را با افزایش مواجه کرده است.
 
وی ادامه داد: گروه‌های صاحب تکنولوژی برای اصلاح خطوط تولید و استفاده و بهره‌وری بهتر از انرژی به ایران خواهند آمد.
 
به گفته کرباسیان، همچنین کمیته‌ای با حضور مسئولین وزارت صنعت، وزارت نفت و وزارت نیرو برای کاهش مصرف انرژی تشکیل شده است، البته در کنار این کمیته نیز کمیته دیگری به صورت اختصاصی در ایمیدرو در حال فعالیت است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آلومینیم ، خطوط ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار