معاون برنامه ریزی و نظارت نظام پزشکی:

"تله مدیسین"، انتقال دانش به جای انتقال پزشک

اولین کنفرانس تله مدیسین کشورهای عضو اکو برای اولین بار در ایران، مرداد ماه سال جاری در مازندران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، محمد جهانگیری، معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و دبیر دومین کنفرانس تله مدیسین در این کنفرانس گفت: برای اولین بار است که نظام سلامت در کشور رتبه سوم را دارد، به طوریکه در سال‌های اخیر نظام سلامت وقتی به بودجه ریزی می‌رسید، رتبه سیزدهم و چهاردهم را داشته است. 

وی گفت: اگر از موقعیت در نظام سلامت به صورت بهینه استفاده نشود، آسیب‌های وارده به کشور جبران ناپذیر خواهد بود. 

جهانگیری افزود: ماندگاری متخصصین در مناطق محروم هزینه بر است، چرا که برای کمتر کردن این هزینه می‌توان از علم تله مدیسین استفاده کنیم تا این تکنولوژی به کمک سیاستمداران و دولتمردان برود تا به صرفه جویی و افزایش بهره وری منجر شود. 

وی عنوان کرد: در برنامه طرح تحول نظام سلامت نقد زیاد است، اما برای طی کردن این مسیر، از علم تکنولوژی روز و یکپارچگی مدیریت باید استفاده کرد. 

معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: به جز استفاده از IT و ICT امکان یکپارچه مدیریت در سطح ملی و بین المللی نخواهیم داشت و منظور از بهره وری پایه‌ای، کاهش ریسک و افزایش سود است. 

وی گفت: سلامت الکترونیکی تله مدیسین و استفاده از فناوری سلامت توسط موبایل سه جزء مهم در ICT در سلامت هستند که کشور از این منظور جایگاه مناسبی ندارد. 

وی با بیان اینکه در صورتیکه بزرگان علم در مفاهیم یک تکنولوژی به اشتراک نرسد، جامعه سر درگم می‌شود، گفت: مفهوم سازی تکنولوژی جدید به صورت اصول اولیه باید در دانشگاه‌ها انجام شود و لزوم استفاده از این تکنولوژی‌ها ثابت است. 

وی افزود: از موازی کاری‌ها باید جلوگیری شود و هم افزایی در زمینه افزایش تکنولوژی افزایش یابد که معماری این کار به دست پژوهشگران و فناوران است. 

مهندسان ICT صاحبان فرآیند نیستند
جهانگیری افزود: افرادی که در مباحث IT و ICT فعالیت می‌کنند، باید اولویت سنجی را به نحو مطلوب انجام دهند، البته مهندسان در این زمینه صاحبان فرآیند نیستند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است صلاحیت حرفه‌ای به بیورزونانس بدهیم که هنوز نداده‌ایم، نیازمند شرایط خاصی است که در صورت کسب صلاحیت حرفه‌ای داده می‌شود. 

تله مدیسین نوعی گردشگری مجازی سلامت است
جهانگیری با بیان اینکه تله مدیسین نوعی گردشگری مجازی سلامت است، گفت: اولین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در مرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود. 

وی در ادامه گفت: احتمال برگزاری این کنفرانس که برای اولین بار در ایران است، در ۲۹-۲۷ مرداد در مازندران است. 

وی در پایان گفت: مدیریت مرکز اطلاعات سلامت کشورهای اسلامی به ایران واگذار شده و دبیرخانهٔ مرکز اطلاعات سلامت در تهران در نظام پزشکی مستقر شده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار