مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه خبر داد

کاهش 90 درصدی شیوع گواتر در ایران

عبدالهی گفت: براساس تلاش‌های وزارت بهداشت از سال 67 اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور ما از بین رفته و ایران به عنوان یک کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛‌ دکتر زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر  بهبود تغذیه جامعه در حاشیه نشست خبری هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید گفت: براساس تلاش‌های وزارت بهداشت از سال 67 اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور ما  از بین رفته و ایران به عنوان یک کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است و ما با کاهش 90 درصدی شیوع گواتر در ایران روبرو هستیم.

وی افزود: کمبود ید یک مشکل بهداشت عمومی در 54 کشور دنیا است که 43 کشور از جمله کشور ما  این مشکل را کنترل کرده‌اند.

وی ادامه داد: کمبود ید می‌تواند نهایتا پیامدهای زیادی داشته باشد و ما امسال با کمک "مرکز تحقیقات غدد دانشگاه شهید بهشتی" وضعیت را بررسی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: گواتر و ناهنجاری‌های مادرزادی از اختلالات ناشی از کمبود ید است که برای کنترل آن باید مصرف نمک یددار به میزان متعادل باشد اما در ایران مصرف نمک 2 تا 3 برابر حد استاندارد است.

وی خاطر نشان کرد: ما یک برنامه کشوری داریم تا تمامی نوزادان در روزهای سوم تا پنجم تولد مورد "غربالگری کمبود ید" قرار بگیرند تا میزان مرگ و میر کودکان  از بین برود.

انتهای پیام/
برچسب ها: گواتر ، کمبود ید ، تیروئید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار