نگاه متفاوت کافه کتاب به "شاهنامه" حکیم ابوالقاسم فردوسی + فیلم

بسته خبری کافه کتاب به مناسبت هزار و پنجمین سالگرد اتمام اولین نسخه "شاهنامه" به منزل استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی رفت.

دکتر منصور لاریجانی متولد ۱۳۳۷ لاریجان (آمل) است. ایشان که در روابط بین‌الملل و عرفان اسلامی دارای درجه دکتراست، در علوم حوزوی هم کسب علم کرده و از محضر آیات عظام حسن‌زاده آملی و حکمت نیا نیز بهره برده است.


استاد منصوری لاریجانی که در برنامه معرفت تولید شده در شبکه چهارم سیما به همراه استاد دنیایی به بیان و تفسیر و بررسی معارف اسلامی می‌پردازد، در ۱۴جلسه از این برنامه به نگاه متفاوت شیعی به شاهنامه فردوسی پرداخته که در میان مردم بازخورد بسیار خوبی داشته است.

استاد دکتر منصوری لاریجانی که خود یکی از صاحبنظران به نام شاهنامه فردوسی است، درباره این اثر جاودانه و احیاگر ادبیات فارسی گفت: ماهیت شاهنامه همه حکمت و همه آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است و تمام ساختار آن حکمت علوی است.

آغاز شاهنامه می‌گوید؛

به گفتار پیغمبرت راه جوی/ دل از تیرگی‌ها بدین آب شوی

که من شهر علمم علی‌ام در است/ درست این سخن قول پیغمبر است

حدیث «انا مدینة العلم و علی باب‌ها»

منم بنده آل بیت نبی/ ستاینده خاک پای وصی

وی در ادامه افزود: این نکته خیلی مهم است که بعضی‌ها می‌گویند شاهنامه فقط به پان ایرانیسم می‌پردازد ولی این واقعیت ندارد، شناسنامه ما ایرانیان هست اما آموزه‌ها و تعالیمی که در آن هست همه تعالیم شیعه و آموزه‌های اهل بیت (ع) می‌باشد. برای مثال، امام حسین (ع) در عصر عاشورا که همه عزیزانش را از دست داده، می‌فرماید؛ «الهی ماذا وجد من فقدک من لذی فقد من وجدک» خدای من کسی که تو را دارد، چه ندارد؟ و کسی که تو را ندارد چه دارد؟!

همین نکته را هم شما در شاهنامه پیدا می‌کنید که حکیم فردوسی می‌گوید؛

بدو بگروی کام دل یافتی/ رسیدی به جایی که بشتافتی

درست این جمله است؛ اگر خدا را داری به کام دلت رسیدی، اگر نداری هیچ نداری!

جمله‌ای حکیمانه‌تر از این از فردوسی در شاهنامه پیدا نمی‌کنیم.

همه بندگانیم و ایزد یکی است/ پرستش جز او را سزاوار نیست

توحید عملی فردوسی هم عین توحید ولایی اهل بیت (ع) است.

استاد دکتر منصوری لاریجانی در گفتگو با بسته خبری کافه کتاب گفت: و از این امثال و نمونه‌ها که ابیات و اشعار حکیم فردوسی مطابقت می‌کند با فرمایشات معصومین (ع) به خصوص امیرالمومنین علی (ع) ما فراوان می‌بینیم که در یک جلسه گنجانده نمی‌شود.

ایشان در پایان گفت: این را هم بگویم که امروز که شعار وحدت بین شیعه و سنی را سر می‌دهیم و نیاز استراتژیک ما در برابر اردوگاه خطرناک صهیونیسم و امپریالیسم غرب است، یکی از بسترهای مناسب همین شاهنامه خوانی است، نه تنها بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کرده؛ بلکه بین تمام اقوام ایرانی، نه تنها بین ایرانیان؛ بلکه میان تمام ادیان آسمانی پیوند ایجاد کرده است.

کافه کتاب شما را به خواندن با دقت و با دید متفاوت شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دعوت می‌کند.

تا کتاب و کافه کتابی دیگر....

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار