وقوع چندين انفجار با خودروهای حامل مواد منفجره در چين/ 125 کشته و زخمی

شبکه تلویزیونی سی ان ان در خبری فوری از وقوع انفجار در چین خبر داد که بر اساس آمار تاکنون 31 تن کشته و 94 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش این شبکه، امروز چند انفجار در مرکز استان خودمختار سین کیانگ چین رخ داد. گفته می شود براثر وقوع این انفجار چندین نفر کشته یا زخمی شده اند.


به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، صبح امروز چند انفجار در شهر ارومچی مرکز استان خودمختار سین کیانگ در غرب چین را لرزاند. ظاهرا این انفجارها بزرگ بوده اند. تصاویری که شاهدان از این انفجارها تهیه کرده اند و در رسانه های دولتی منتشر شده است نشان می دهد براثر این انفجارها چندین نفر کشته یا زخمی شده اند. براثر وقوع این انفجارها، آتش سوزی بزرگی هم در این منطقه رخ داده است. دو خودروی حامل مواد منفجره به داخل یک فروشگاه در این شهر وارد شدند که مردم در آنجا حضور داشتند و پس از آن، انفجار سهمگینی رخ داد. با این اوصاف، می توان گفت این انفجارها ناشی از نوعی حمله بوده باشد. البته مقامات دولتی چین هنوز این مسئله را تایید نکرده اند. این انفجار نزدیک میدان خلق این شهر رخ داد که ساختمانهای دولتی در اطراف آن واقع هستند و درواقع، کانون قدرت دولتی در این شهر به شمار می رود. پس از وقوع این انفجارها، تدابیر شدید امنیتی در اطراف محل به اجرا گذاشته شده است. ظاهرا این انفجارها بسیار جدی بوده اند. معمولا مقامات دولتی چین وقتی چنین انفجارهایی رخ می دهد، انگشت اتهام را به سرعت به سمت مسلمانان اویغور در این منطقه نشانه می گیرند. اگر واقعا انفجارهای امروز کار این گروه بوده باشد، حملاتی بسیار سازماندهی بوده است. شواهد هم گویای آن است که این حملات تعمدی و سازماندهی شده بوده است. به گفته شاهدان، خودروهای دخیل در انفجارهای امروز، ساعت هفت و پنجاه دقیقه به وقت محلی به یک بازار محلی در ارومچی نزدیک شدند و مواد منفجره را به داخل این بازار پرتاب کردند. 

در همین حال رسانه‌های چین اعلام کردند بر اثر انفجاری که صبح امروز در بازار شهر ارومچی روی داد ، 31 تن کشته و حدود 94 تن نیز زخمی شدند. 

در سالهای اخیر چندین انفجار و رویداد مشابه در این منطقه رخ داده است که مقامات محلی چین، انگشت اتهام را در خصوص آنها متوجه جدایی طلبان مسلمان کرده اند. البته مقامات دولتی چین از این افراد با عنوان جدایی طلب یاد می کنند. جدیدترین مورد از این حملات در اول ماه مه در این منطقه بود که یک ایستگاه قطار هدف حملات قرار گرفت. به نظر می رسد حملاتی از این نوع در چین که مقامات محلی، جدایی طلبان را عاملان آن می دانند در حال افزایش است.

درباره انفجارهای امروز چین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

مقامات چینی نیز هنوز هیچ گروهی را متهم نکرده اند. به هرحال، به نظر می رسد این حملات هماهنگ شده بوده است. باتوجه به گستره انفجارها و تلفات ناشی از آن، این رویداد در سالهای اخیر در چین بی سابقه است.

اویغورهای مسلمان در این منطقه به حاکمیت چینی ها اعتراض دارند. این گروه اقلیت می گویند چینی ها حقوق آنها را نقض کرده اند اما مقامات دولتی چین می گویند حقوق این گروه رعایت می شود. به هرحال، در این منطقه ناراحتی هایی وجود دارد. مردم این منطقه می گویند سطح زندگی آنها درمقایسه با مناطق دیگر چین پایین تر است و آنها از فرصتهای اشتغال و فرصتهای اقتصادی برابر با چینی تبارهای این منطقه برخوردار نیستند و تبعیض در این حوزه ها قابل توجه است. 





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار