مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٣ خرداد؛

رومینگ ملی در اسرع وقت اجرایی می‌شود/ کلیه‌های چاپی در راه‌اند

روباتهایی با چشم حشره و چنگال پرندگان بر فراز شهرها، معماری آینده زیرساخت ارتباطی کشور تدوین می‌شود، شماره تلفن‌های استان اصفهان از ۷ خرداد هم‌کد می‌شود، برگزیدگان هفتمین جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال معرفی می‌شوند، و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.





معماری آینده زیرساخت ارتباطی کشور تدوین می‌شود
خبرگزاری تسنیم/ محمود واعظی گفت: برای سرعت بخشیدن به فعالیت های شرکت ارتباطات زیرساخت لازم است نیروهای علمی- اجرایی به این مجموعه اضافه شوند و معرفی هیات مدیره جدید نیز براین اساس، صورت گرفت است.

وی بر ضرورت آموزش در بخش های فنی تأکید کرد و افزود: باید نهضت آموزشی را در شرکت ارتباطات زیرساخت به راه بیاندازیم،  چرا که هر چه در آموزش هزینه کنیم، مطمئن باشیم چند برابر باز خواهد گشت به شرط اینکه آموزش صوری و صرف برگزاری یک کلاس نباشد و کاربردی و اثر گذار باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بناداریم بیشترین اعتباری که از دولت می گیریم را در بخش زیرساخت هزینه کنیم ادامه داد: شما باید به موضوع سلامت مالی توجه داشته باشید، هریک از کارکنان بایستی به عنوان بازرس باشند و مواظب تا خلافی در مجموعه صورت نگیرد. واعظی با اشاره بر اهمیت بروزرسانی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: با توجه به مطالبات مردم در زمینه زیرساخت، حتماً لازم است عقب  ماندگی های ICT در این زمینه جبران شود.

وی بر استفاده از توان داخلی در پیشبرد اهداف زیرساخت تأکید کرد و ادامه داد: ما باید در زمان معقول، با رویکردعلمی و جهادی کار را دنبال کنیم ودراین میان در صورت لزوم  از متخصصین خارجی، به صورت شرکت های مشاوره ای یا تلفیقی استفاده کنیم.



در ادامه مراسم مهندس خسروی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار کرد: با انتخاب شایسته اعضای هیات مدیره توسط وزیر محترم، سرمایه های عظیمی به این شرکت پیوستند. در پایان از زحمات مهندس مهدیون عضو هیات مدیره سابق شرکت ارتباطات زیرساخت تقدیر شد و دکتر محامدپور و دکترشرافت احکام خود را از وزیر ارتباطات دریافت کردند.

محامد پور دارای مدرک دکترا از دانشگاه منچستر انگلیس است. وی از  سال 84 تا 88 معاونت آموزش، پژوهش و امور بین الملل  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همزمان ریاست مرکز تحقیقات مخابرات را برعهده داشت.

محامد پور دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از سال 89 تا 91 معاونت و ریاست دانشکده مهندسی برق، عضو هیات علمی و معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، عضویت هیات امنای منطقه دو فناوری کشور، عضویت هیات ممیزه دانشگاه های صنعتی مالک اشتر و خواجه نصیرالدین طوسی، عضویت هیات مدیره مجمع صندوق حمایت از الکترونیک از جمله مسئولیت های دکتر محامد پور در مجامع دانشگاهی بوده است. علاوه بر این وی در سال 1392 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه معرفی شد.

دکتر شرافت، دارای مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه استنفورد آمریکاست. پیش از این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، رییس گروه مطالعاتی دو ITU و مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل بوده است.


برگزیدگان هفتمین جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال معرفی می‌شوند
خبرگزاری مهر/ مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال در بخش تارنماهای اینترنتی و رسانه های برخط، نرم افزارهای تلفن همراه و سامانه های بر خط غیر اینترنتی، بازی های رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال، نرم افزارهای رسانه ای، هنرهای دیجیتال، ایده، پژوهش و فناوری، تولیدات دانش آموزی و نشر دیجیتال برگزار خواهد شد.

حسین واعظیان دبیر هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال، جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی ‌درحوزه رسانه‌های دیجیتال را از جمله اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: بیش از 5 هزار عنوان اثر در این جشنواره ارائه شد. دبیر هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال با اشاره به رسیدن 200 عنوان اثر به مرحله داوری نهایی گفت: از این میان بیش از 40 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شده که از آنها تقدیر خواهد شد.



واعظیان از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره پویانمایی تولید ملی و نیز شهادتنامه روشنای چشم همزمان با اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال خبر داد و گفت: 50 اثر به بخش مسابقه جشنواره پویانمایی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی راه یافته است.

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال، افزود: بیش از 1000 اثر به بخش مسابقه جشنواره تولیدات مردمی در بخش عکس، فیلم و پیامک با عنوان شهادتنامه روشنای چشم به منظور تعظیم شعایر اربعین حسینی، راه یافته است که در مراسم اختتامیه به برگزیدگان نشان جشنواره، لوح تقدیر و کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا خواهد شد. وی افزود: شهادتنامه روشنای چشم توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و معاونت رسانه مجازی سازمان صدا و سیما برگزار شده است.


رومینگ ملی در اسرع وقت اجرایی می‌شود
خبرگزاری تسنیم/ رئیس رگولاتوری با تاکید بر اجرایی شدن هرچه سریع تر رومینگ ملی گفت: در حال کار بر روی آن هستیم و سعی بر آن است تا در اسرع وقت اجرایی شود چرا که این بحث جزو تعهدات اولیه‎ی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در خصوص  زمان اجرایی شدن رومینگ ملی، تاکید کرد: در حال کار بر روی آن هستیم و سعی بر آن است تا در اسرع وقت رومینگ ملی اجرایی شود؛ چرا که این بحث جزو تعهدات اولیه‎ی اپراتورها برای دریافت مجوز ورود به نسل‎های بالاتر است.

"علی اصغر عمیدیان" در خصوص وضعیت اجرای رومینگ ملی به عنوان یکی از شروط اصلی واگذاری مجوز نسل‎های بالاتر به اپراتورها، اظهار داشت: تعدادی از شرایط واگذاری خدمات نسل‎های بالاتر طی لیستی از طریق کمیسیون به عنوان تعهدات اپراتورها تنظیم شده است و سازمان تنظیم مقررات آن لیست را به اپراتورها اعلام خواهد کرد.

علاوه بر اجرای رومینگ ملی، شرایطی همچون اجرای قابلیت ترابردپذیری شماره‌ها (Number Portability) و تسویه حساب بدهی بین اپراتورها نیز مد نظر است. عمیدیان ادامه داد: حدود 8 تعهد برنامه ریزی شده است که باید این تعهدها احصا شود و تلاش ما بر این است تا این تعهدات را با زمان بندی منطقی با اپراتورها به یک جمع بندی کلی برسانیم و تعهدات لازم را از اپراتورها گرفته و سپس مجوز ورود به نسل های بالاتر را برای اپراتورهای متقاضی صادر نماییم.



​رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیان کرد: در حال حاضر شرایط مورد نظر در کمیسیون نهایی شده و آن شروط به سازمان ابلاغ و من نیز طی نامه‎ای به معاونت صدور پروانه، آن را ابلاغ کرده ام و در نهایت معاونت صدور پروانه تمامی شروط را در چارچوبی منطقی به اپراتورها ابلاغ خواهد کرد و اپراتورها نیز موظف خواهند بود تا تعهداتشان را به انجام برسانند.

عمیدیان در خصوص زمان بندی و فرصت نهایی برای اجرایی شدن شروط ابلاغی به اپراتورها گفت: اپراتورها بعد از امضای تعهدنامه باید برای اجرایی شدن تعهدهایشان اقدام کنند. به عنوان مثال برای اجرایی شدن "number portability" اپراتورها 18 ماه زمان خواهند داشت.

وی ادامه داد: در خصوص رومینگ ملی نیز در حال کار بر روی آن هستیم و سعی بر آن است تا در اسرع وقت رومینگ ملی انجام شود چرا که جزو تعهدات اولیه‎ی اپراتورهاست. عمیدیان درباره‎ی بدهی اپراتورها نیز افزود: بین ایرانسل و همراه اول یک بدهی وجود دارد که الحمدالله به جمع بندی رسیده و قرار است ابلاغ شود.


شماره تلفن‌های استان اصفهان از ۷ خرداد هم‌کد می‌شود
خبرگزاری تسنیم/ مدیر عامل شرکت مخابرات اصفهان از آغاز یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در استان از هفتم خرداد امسال خبرداد. حسین کشایی با اشاره به اینکه با آغاز اجرای این طرح از هفتم خرداد به مناسبت عید مبعث پیامبر اسلام(ص) شماره های تلفن ثابت در استان هشت رقمی می شود تصریح کرد: یک رقم به برخی شماره ها اضافه می شود و برخی شماره ها نیز تغییر می کند.



وی با اعلام اینکه کد شماره تلفن های استان اصفهان از 0311 به 031 تغییر می‌یابد، افزود: با اجرای این طرح تعرفه مکالمه تلفن ثابت درون استان برای هر دقیقه 30 ریال و بین استانی (بدون تفاوت برای دور یا نزدیک بودن استان ها) برای هر دقیقه 330 ریال تعیین شده است.


کلیه‌های چاپی در راه‌اند/ دوره دیالیز به سر می‌رسد
خبرگزاری مهر/ یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کویینزلند استرالیا به سرپرستی پروفسور ملیسا لیتل توانسته اند یک کلیه دو میلی متری را در آزمایشگاه رشد دهند. موفقیت آزمایشگاهی آنها یک شرکت چاپ زیستی آمریکایی به نام اورگانووو را بر آن داشت تا با انعقاد قراردادی با این دانشگاه، این تحقیقات آزمایشگاهی را به کلیه های قابل چاپ زیستی در اندازه واقعی و قابل پیوند برسانند.

پژوهشگران طی سالهای اخیر اقداماتی را در چاپ زیستی یا همان چاپ سه بعدی عضوهای یدکی برای بدن انجام داده و  موفق شده اند پوست، رگهای خونی و غضروف گوش را بسازند و در تولید برخی عضوهای پیچیده تر مانند مثانه و رحم به موفقیت هایی برسند.

کلیه های زیست- چاپ، می توانند تعداد عضوهای در دسترس برای افراد نیازمند به پیوند را افزایش داده و شانس موفقیت پیوند را ارتقا بخشند. با این حال هنوز تا واقعیت یافتن رویای چاپ زیستی یک کلیه 15 تا 20 سال زمان باقی است چرا که کلیه یک عضو بسیار پیچیده است. مهندسی زیستی یک کلیه ، احتمالا دشوار ترین کاری است که دانشمندان علوم زیستی با آن مواجه خواهند بود.



کلیه عضو بزرگی است که 35 نوع سلول مختلف دارد که همگی عملکردهای متفاوت دارند و تمامی لوله های کوچک آن باید به درستی کنار هم قرار بگیرند و ازاین رو کلیه از عضوهای دیگری مانند کبد، لوزالمعده و قلب پیچیده تر است.

هدف نهایی این محققان چاپ یک کلیه است اما هدف اولیه آنها ساخت کلیه های کوچکی در محیط آزمایشگاه است تا بتوان از آنها برای آزمایش داروها استفاده کرد.  این کلیه های کوچک می توانند به آزمایش درمانهایی برای بیماری های کلیوی ناشی از عوامل ژنتیکی و تسریع فرایند تولید داروها کمک کنند.

پروفسور لیتل می گوید اغلب داروهای ساخته شده در شرکت های داروسازی با شکست مواجه می شوند چرا که یا برای قلب و یا برای کلیه خطرناک تشخیص داده می شوند. از این رو اگر زود متوجه شویم دارویی که تولید می کنیم برای کلیه مضر خواهد بود، زمان و بودجه خود را برای  ساخت آن هدر نمی دهیم.


روباتهایی با چشم حشره و چنگال پرندگان بر فراز شهرها
خبرگزاری مهر/ پژوهشگران روبات های پرنده ای  ساخته اند که رفتارشان بسیار به پرندگان شبیه است و استفاده از آنها را در محیط های شهری آسان تر می کند. در داخل این روبات رایانه ای تعبیه شده است که به آن ها اجازه می دهد فاصله و موقعیت خود را نسبت به سایر روبات ها تشخیص دهند.

داشتن این توانایی به معنای آن است که این روباتها می توانند به طور گروهی تصمیم بگیرند که به کدام سمت بروند؛ رفتار آنها گروهی و به نوعی "گله ای" است. دانش پژوهان دانشگاه امپریال کالج لندن برای ساخت این روباتها از محیط زیست الهام گرفته اند.



نمونه های اولیه ساخته شده از این روباتها از نظر ظاهری هیچ شباهتی به همتایان طبیعی خود ندارند اما محققان می گویند این روباتها می توانند در زندگی روزمره نقش مهمی را ایفا کنند. مثلا حسگرهایی در این روبات پرنده تعبیه شده است که مانند چشم حشرات طراحی شده است و به روبات اجازه دیدن و برخورد نکردن به موانع را می دهد.

دستهای این روبات مانند چنگال پرندگان شکاری طراحی شده و از این رو این روبات می تواند بین زمین و هوا اشیایی را بلند کند. "میر کو کوک" پژوهشگر امپریال کالج لندن می گوید این خصوصیاتی است که برای رفت و آمد روبات های شهری و حمل و نقل کالا بسیار ضروری است.

به گفته وی از جمله کاربردهای وسیع این روبات ها می توان به عکاسی، اندازه گیری آلاینده های هوا، مشاهده حیات وحش، امداد رسانی در حوادثی مانند سونامی و کارهای بسیار زیاد دیگر اشاره کرد. دانشمندان اکنون در حال همکاری با نهادهای ناظر هستند تا بتوانند این روبات ها را برای پرواز در فضای شهری امن کنند.


عقب‌نشینی فیس‌بوک دربرابر مدافعان حریم شخصی
خبرگزاری فارس/ کاربرانی که به تازگی عضو فیس بوک شده اند شاهد تغییرات تنظیمات پیش فرض در این سایت هستند، به گونه‌ای که گزینه منتخب فیس بوک برای مشاهده همه پست‌های هر فرد به جای همگان به دوستان تغییر یافته است.
اگر چه این تغییر در ظاهر ساده است، اما به کاربران تازه وارد فیس بوک که آشنایی چندانی با تنظیمات پیچیده حریم شخصی آن ندارند، امکان می دهد تا از به خطر افتادن داده های شخصی خود تا حد امکان جلوگیری کنند، هر چند که این تغییر برای تامین امنیت کاربران این سایت کافی محسوب نمی شود.



پیش از این بسیاری از کاربران تازه فیس‌بوک که تصور می‌کردند نوشته‌های آنها را تنها دوستانشان می‌خوانند، با انتشار اطلاعات یا عکس‌های خصوصی و شخصی در پست هایشان دردسرهای زیادی برای خود و اعضای خانواده به وجود می‌آوردند.

فیس بوک همچنین اعلام کرده که با به روزرسانی تنظیمات حریم شخصی کاری خواهد کرد تا کاربران دقیق‌تر درک کنند هر مطلب و پست آنها توسط چه کسانی قابل مشاهده خواهد بود. در ضمن اگر کاربران بخواهند مطلبی را به طور عمومی منتشر کنند، پیامی برای تایید این مساله توسط کاربر به نمایش درمی‌آید.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار