۵ عامل ایجاد "سکته مغزی" که به شما بستگی دارد

سکته مغزی در اثر ایجاد لخته خون در رگهای مغزی و نرسیدن اکسیژن به سلولهای مغزی و در ‌‌نهایت تخریب تعدادی از نورونهای مغز اتفاق می‌افتد.

دکتر محمدرضا معتمد، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عواملی وجود دارند که به خود فرد و سبک زندگی و نحوه تغذیه‌اش وابسته‌اند و افراد با اصلاح الگوی زندگی می‌توانند از بروز زود هنگام سکته‌های مغزی که از کار افتادگی و کاهش کیفیت زندگی فرد را به دنبال دارد، جلوگیری کنند. 

وی ادامه داد: فشارخون بالا یک عامل بسیار مهم در بروز سکته مغزی است. 
مصرف بالای نمک و موادغذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس فشار خون را، بالا می‌برد. بنابراین اندازه‌گیری فشار خون بسیار اهمیت دارد. بالا رفتن قند خون بخصوص در افراد دیابتی، دیگر عامل مهم بروز سکته‌های مغزی است. بنابراین کنترل قند خون بسیار حیاتی است. 

وی افزود: سیگار عامل بسیار مهمی در بروز سکته‌های مغزی است که با کاهش چربی مفید خون (HDL) و افزایش چربی مضر در خون (LDL)، باعث رسوب چربی در دیواره عروق و ایجاد لخته و سکته مغزی می‌شود. 

این متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: افرادی که فاکتورهای بالا را دارند و بعلاوه در خانواده هم سابقه سکته‌های مغزی مشاهده می‌شود و سن بالایی دارند، با احساس لمسی در دست و پا، اختلال در تکلم و دید، بی‌حسی طول کشند. اندام‌ها حتی کوتاه مدت و گذرا، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند در این افراد احتمال سکته در چند روز یا چند هفته آینده وجود دارد. اگر فردی که دچار سکته مغزی شده قبل از ۳ ساعت به بیمارستان برسد و تحت اقدامات درمانی قرار گیرد، ضایعات ناشی از سکته مغزی مانند لمسی و اختلال در تکلم و... کاهش چشمگیری خواهد داشت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.