تبریز/

کشت متراکم دلیلی برای ضعیف شدن نهال

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت متراکم و پیوندزنی در ارتفاع نامناسب باعث بروز بیماری و ضعیف شدن نهال می شود.

مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: عدم استفاده صحیح از آب و خاک و رعایت نکردن موارد تغذیه ای دلیلی برای تولید نهال هایی ضعیف است.

وی تشریح کرد: استفاده از آب و خاک شور همراه با تغذیه نامناسب و سیستم مدیریت ضعیف باعث ایجاد نهالستان غیرفنّی و غیراقتصادی می شود.

جعفرنژاد ادامه داد: عدم تطابق پایه و پیوندک نهالی نامتناسب را به وجود آورده و از بین رفتن آن را در پی خواهد داشت.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مدیریت نهالستان جلوگیری از هدر رفتن منابع، موفقیت یک نهالستان را به لحاظ کیفیت نهال تولیدی و اقتصادی مشخص می نماید.

وی اظهار داشت: عدم کنترل علف های هرز در نهالستان موجب می شود تا نهال های تولیدی به دلیل رقابت در جذب آب و غذا از رشد ضعیف برخوردار بوده و محیط برای بروز آفات و بیماری ها مناسب باشد.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در صورتی که آفات و بیماری های موجود در نهالستان کنترل نشود، نهال های تولیدی ارزش خود را از دست داده و گواهی نمی شوند.

جعفرنژاد تاکید کرد: کاشت سایر محصولات در حاشیه قطعات نهالستان و یا احداث نهالستان در میان باغ های احداث شده از قبل نیز موجب حاصل شدن نهالستان غیراستاندارد است./س
 
 
 
برچسب ها: کشت ، ضعیف ، نهال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.