جواد نوروزبیگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

زندگی شهدا درقاب تصویر از شعاری بودن فاصله دارد/ ارج نهادن به مقام شهدا طی سال

تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: نسل امروز وقتی اثری را به باورهای خود نزدیک ببیند و به شعاری نبودن آن پی ببرد ، با آن هم ذات پنداری می‌کند.

جواد نوروز بیگی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران  گفت: تصویر زندگی شهدا در قاب تلویزیون که بخشی از تاریخ را به تصویر می‌کشد، برای نسل جوان امروز که آشنایی با فضای جنگ ندارد تاکنون بیشترین تاثیر و بازخورد را داشته است به نحوی که وقتی آنها اینگونه با زندگی شهدا در قاب تصویر مواجه می‌شوند، جوان به شعاری نبودن آثاری از این دست پی می‌برد و به دلیل اینکه از کلیشه و تکرار دور است با آن هم ذات پنداری می‌کند و خودش را با آرمان‌های شهید نزدیک می‌کند.

وی با اظهار تاسف از بی‌توجهی به موضوعات دفاع مقدس عنوان کرد: در حال حاضر هر چقدر به سمت فیلمسازی با این مضمون پیش می‌رویم؛ با فیلسازان جوانی روبه‌رو می‌شویم که با شرایط تولید اینگونه سریا‌ل‌ها بیگانه‌اند که در حقیقت دغدغه‌ اصلی‌شان به حساب نمی‌آید و درمقابل با فیلمسازان کهنه‌کاری در این عرصه مواجه هستیم که آهسته به سمت قصه‌های اجتماعی متمایل شده‌اند که این جای تاسف دارد .

تهیه کننده سریال "شوق پرواز" به ماندگاری این اثر در بین خانواده‌ها و نسل جوان اشاره کرد و افزود: این فیلم فضای گرمی داشت و یک خانواده صمیمی را نشان می‌داد که به خوبی توانسته بود، با تلفیق فضای جنگ و خانواده با یکدیگر که برای بیننده اثر باورپذیر و حقیقی به نظر برسد.

وی با ابراز امیدواری از ساخت تولیدات دفاع مقدس افزود: با این وجود آثاری درباره شهدای شاخص ساخته شده است از قبیل فیلم زندگی شهید برونسی و شهید کاوه که آخرین آن را می‌توان اثر پراهمیت فیلم سینمایی "چمران" را نام برد.

وی در ادامه افزود: این باعث خوشحالی است که شاهد این مسئله هستیم که سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخت زنگی شهید باقری و شهید همت را توسط کارگردان‌های خوب و موفق را در دست تولید دارد.

نوروزبیگی در ادامه گفت: این وظیفه ماست که دراثر دفاع مقدس برای شهدا که حق بزرگی برگردن ما دارند اثرسازی کنیم و امیدوارم که با ادامه ساخت این قبیل آثار برای نسل کنونی و با ارائه تصویری درست و تعریف جامع از آنها، ادای دین کرده باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به صورت سمبولیک یک روز به عنوان روز جانبار، سرباز و ارتش در تقویم نامگذاری شده است در حالی که آنها دریک روز از این سرزمین دفاع نکردند بلکه هشت سال با تمام قوا و نیرو جنگیدند و باید با اختصاص تمام روزهای سال به آنها قدر و منزلتشان ارج بگذاریم.

وی با بیان این مطلب که ورود حیطه 7 طنز به حوزه دفاع مقدس با مبحث زندگی شهدا به این فضای کاری لطمه زده است گفت: ما نمی‌توانیم دفاع مقدس را در قالب طنز نشان دهیم چون دفاع مقدس ما طنز نبود و خنداندن مردم از طریق ژانر دفاع مقدس به صورت کمدی کار مناسبی نیست.

به گفته وی فیلمی که در این ژانر ساخته می‌شود به عنوان یک سند تاریخی از جنگ باقی می‌ماند و تا سال‌های سال ماندگار می‌شود.

نوروزبیگی با اشاره به حاشیه‌های فیلم "لیلی با من است" به عنوان اولین ژانر دفاع مقدس در قالب کمدی افزود: در این اثر محدوده‌ جنگ هرگز به شوخی گرفته نشد به طوری که اتفاقات عظیم جنگ را می‌بینیم که همه چیز در جای خودش چیده شده است و حوادث با تمام دقت پیش می‌رود و تاثیر خودش را می‌گذارد کارگردان به هیچ عنوان به گذشته پرویز پرستویی دست نمی‌زند و قصدش عوض کردن شخصیت اصلی این فیلم نیست تنها به طنز با نگاهی متفاوت پرداخته است.

وی اظهار داشت: وقتی ما به اثری عنوان مقدس می‌دهیم؛ این عنوان مقدس باید همه اجزایش مقدس باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهدا ، ارزش ، سند ، تاریخی ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار