کارشناس آمريکايی:

رويای دنيای تک قطبی آمريکا ديگر موضوعيت ندارد

کارشناس آمریکایی تصریح کرد رویای دنیای تک قطبی آمریکا دیگر موضوعیت ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، برنت بادوفسکی تحلیلگر نشریه هیل در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت: توزیع قدرت در عرصه جهانی تغییر کرده است.

 دیگر دنیای تک قطبی در جهان وجود ندارد. افرادی همانند دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پال ولفوویتز از مقامات دولت جرج بوش می‌خواستند دنیای تک قطبی وجود داشته باشد. آنها درست بر اساس همین نگرش جنگ عراق را به راه انداختند. اما در دوران باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سیاستهای آمریکا بسیار متفاوت شده است.

 اوباما سیاستهایی همانند نومحافظه کاران را دنبال می‌کند. در دنیای جدید، الگوی دنیای چندقطبی بجای الگوی دوقطبی گذشته یا تک قطبی با محوریت آمریکا شکل گرفته است. در این دنیای چندقطبی کشورهای اروپایی، چین ، هند ، برزیل و شمار دیگری از کشورها در عرصه جهانی نقش آفرینی می‌کنند. همه این کشورها خواهان ایفای نقش در آینده جهان هستند. نومحافظه کاران به دنبال دنیای تک قطبی بودند اما با پایان جنگ عراق و روی کار آمدن باراک اوباما، این طرح خاتمه یافت.

وی در ادامه افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته در نشست اقتصادی سن پترزبورگ اعلام کرد می‌خواهد روابط مسکو با اروپا و آمریکا بهبود پیدا کند. این سخن بسیار حائز اهمیت است.

نکته دیگری که در سخنان پوتین بسیار مهم است این بود که او اعلام کرد به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین احترام خواهد گذاشت. با توجه به این سخنان پوتین، اگر انتخابات در اوکراین برگزار شود و رئیس جمهور جدید بتواند با مردم مناطق شرق اوکراین ارتباط برقرار کند و با اصلاح در قانون اساسی، نظر آنها جلب شود، اوضاع کاملا متفاوت خواهد شد.

در این صورت، دیگر از وقوع جنگ سرد جدید سخن نخواهیم گفت و مسئله اوکراین از طریق راه حل سیاسی حل خواهد شد و روابط روسیه و آمریکا نیز به دنبال آن بهبود پیدا خواهد کرد. اما اگر پوتین با وجود سخنانش حاضر نشود نتایج انتخابات اوکراین را نپذیرد جنگ سرد جدیدی شروع خواهد شد که پوتین مسئول آن خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار